Kim, jeg ved ikke om du kan blive klogere af det her, men nu gør jeg ihvertfald et forsøg:
Omkring webdesign, så sparker jeg lige med fuldt overlæg til den yngre del af web-folkene herinde:
Der er rigtig mange som kalder sig "webdesignere" uden at det er helt korrekt - de er nærmere web-programmører og der er fandens til forskel på de to typer mennesker og hvad de kan præstere. Det skal dog selvfølgelig også lige tilføjes at der selvfølgelig er nogle som kan dække over begge dele og er dygtige til at kombinere dem. Men der er rigtig mange som er hammer dygtige til at lave noget kode, men halter bagefter på det kreative grafiske felt - og selv den mest avancerede og gennemtænkte kode kan blive skæmmet af et grimt grafisk design oven på.
F.eks. tilbyder vi i MediaMouse WEBDESIGN, men det er som en lille flig af virksomheden, da vores primære fokus ligger i det trykte - og vi lægger med vilje vægt på design i ordet webdesign, fordi vi har ikke nogen i huset der kan lave en eller anden fed og avanceret kode. Vi kan kun lave det grafiske look og har så et samarbejde med et par freelance web-programmører som sørger for at alt vores kreative gøgl kommer til at fungerer rent teknisk.
Så ud fra hvad du beskriver, så vil jeg mene at du måske bør slå dig op på at være web-programmør og ikke webdesigner - og så kan du jo teame op med en rigtig designer og derved få et stærkt team hvor du er god til det tekniske og han/hun til det kreative.
Som Lone skriver, så drop logoet. Hvis du laver et grimt eller middelmådigt logo, så vil det have en negativ effekt, da dine kunder uundgåeligt vil inddrage dit logo som en del af deres førstehåndsindtryk.
Vent indtil du har fået fodfæste i branchen og ved hvad dine konkrete kompetancer og kerneværdier er - og så kan du gå ud og få nogen til at designe et logo til dig
Der ingen tvivl om at et rigtigt logo kan betyde noget for din virksomhed. Men det er først når du begynder at have en størrelse hvor du har behov for en genkendelsesværdi. Og husk på at dit logo altså ikke nødvendigvis behøver at består af dit navn, initialer eller lignende. Det er her hvor folk som ikke har hands-on-erfaring med markedsføring ofte går galt i byen - teori er én ting; noget andet er hvordan tingene fungerer i virkeligheden.
Et meget godt eksempel på ovenstående vil f.eks. vores eget logo: En lyserød mus.
Vores navn er MediaMouse og visuelt set er navnet faktisk stadig det samme i dag som det var for 11 år siden - en rimeligt normal skrifttype hvor e´rne så er drejet nogle grader, men det er det. Der lå ingen avanceret større tankegang bag hvordan det så ud, andet end at det skulle være pænt, enkelt og stilrent. Det var så også vores oprindelige logo, men efter et par år kom musen så på som et "tillæg" og i dag er MediaMouse-logoet degraderet til blot at være vores navn - Musen er i stedet vores logo og det som folk genkender os på - altså et brand, som rummer essensen af den rå kerne i virksomheden.
/Jesper