Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad står Lean for?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg skal bruge en beskrivelse af begrebet Lean - jeg kan finde en masse om hvad det er (optimering af processer osv) men ikke noget om hvad Lean står for?

Jeg tænker umiddelbart at L-E-A-N er forbogstaverne i en sætning, men det er jo slet ikke sikkert?

Kan du hjæpe?

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 01:23

Så vidt jeg ved er bogstaverne i "lean" ikke forbogstaver i en sætning. Det er begrænset hvad jeg læst om emnet, men der har intet stået derom i den ene bog og de par ressourcer på nettet, jeg har terpet mig igennem. Og det skulle man jo tro at der ville, hvis det var tilfældet.

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 06:39
Halløjsa,

Lean betyder MAGER. - Ideologien bag LEAN-Production som jeg går ud fra du hentyder til, er bl.a. funderet på en videreudvikling af ISO 9000 systemets JIT (Just in time), dvs. optimering og indretning af en virksomheds produktionsflow, til at omfatte eksempelvis lave lagerbindinger, kort ventetid internt i prodktionsflowet osv.osv. - MEEEEEGET kort og groft beskrevet.

Med venlig hilsen 

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 07:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Haløj det er ikke en viderudvikling af (Just in Time). Det forholder sig sådan, at LEAN som vi kender det i dag er erfaringerne fra Toyota's produktion, som er skabt af Taiichi Ohno. Det er også herfra (Just In Time) kommer. LEAN er blevet udviklet siden 1950'erne, denne gang hed det ikke LEAN. Dette navn er noget som blev til da Dan Jones og Jim Womack skrev bogen "The Machine that changed the World" fra 1990.

LEAN er ikke en ledelsesteori men en kultur.

LEAN betyder bare slank/trimmet. Her er fedet blot "MUDA" Japansk for spild. Det vil sige alt det der ikke skaber værdi for kunden.

Der er følgende principper:

1. Identificer Kundeværdi

2. Skab værdistrømme

3. Skab flow uden stop

4. Indfør nye styringsprincipper

5. Lav "Kaizen" hver dag

osv..

Mvh

Remy Jessen Lorenzen

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 11:38
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person
LEAN er noget værre vrøvl - det er konsulentsprog af værste skuffe og alt hvad der liger under begrebet LEAN og udtrykket Toyota-modellen er blot omskrivning af "almindelig sund fornuft". Har man behov for at snakke om LEAN i sin virksomhed, så har man også behov for at overveje, hvor og hvornår begyndte det at gå i den gale retning.

At man nu skal læse og høre om indførelse af LEAN snart sagt alle vegne er mig en gåde, men måske er det blot et udtryk for, at  kvaliteten af  ledere og mellemledere i mellemstore og store virksomheder idag er elendig  -  en personlig mening i den forbindelse kunne være den, at der er for megen akademisk snak og intern politisk manøvren efter avancement i de virksomheder der vrøvler løs om LEAN.

Så kan man jo altid ansætte en LEAN-konsulent og på den måde trække tiden ud og samtidig overveje hvordan man bedst muligt, kan fralægge sig ansvaret.

Sorry, jeg ved godt at det ikke forklarer begrebet LEAN ud fra det spørgsmål der blev stillet.

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 11:46
Ja man kan godt høre du ikke har noget forstand på det du udtaler dig om.

Mvh.

Remy Jessen Lorenzen

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 11:58
Spar mig for dine sure opstød over, at ikke alle er enige med dig Remy Jessen Lorenzen - jeg kan ikke engang tilbyde at beklage hvis du har følt dig truffet af min kritik af LEAN og de der tilbeder denne nye virksomhedskultur.

Uden at ville indgå i yderligere diskussion omkring emnet LEAN, kan jeg blot konstatere, at mit indlæg var og er ensidigt og blot et udtryk for min holdning.

Siden jeg ved lige så lidt om dig, som du må formodes at vide om mig, vil jeg holde mig for god til at kommentere, hvad du har forstand på at udtale dig om....

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:34
Dato: 16-11-2006 11:37:58 Forfatter: Appel LEAN er noget værre vrøvl - det er konsulentsprog af værste skuffe og alt hvad der liger under begrebet LEAN og udtrykket Toyota-modellen er blot omskrivning af ''almindelig sund fornuft''. Har man behov for at snakke om LEAN i sin virksomhed, så har man også behov for at overveje, hvor og hvornår begyndte det at gå i den gale retning.

At man nu skal læse og høre om indførelse af LEAN snart sagt alle vegne er mig en gåde, men måske er det blot et udtryk for, at  kvaliteten af  ledere og mellemledere i mellemstore og store virksomheder idag er elendig  -  en personlig mening i den forbindelse kunne være den, at der er for megen akademisk snak og intern politisk manøvren efter avancement i de virksomheder der vrøvler løs om LEAN.

Så kan man jo altid ansætte en LEAN-konsulent og på den måde trække tiden ud og samtidig overveje hvordan man bedst muligt, kan fralægge sig ansvaret.

Sorry, jeg ved godt at det ikke forklarer begrebet LEAN ud fra det spørgsmål der blev stillet.

Jeg kunne ikke være mere enig :-)

Dbh Martin

Fra Brønshøj
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 277
Skrevet kl. 14:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Du huggede lige det jeg ville skrive Martin....

Lige lidt folosofi over hvordan vi til stadighed bedrages:

Oldfrue hedder idag  Customer Serrvice Manager

Kontormedarbejder hedder Office Assistant

Personaleafdelingen skal nu hedde Human Ressoucre Management (med fare for at virksomheder også har en HQ(uality), og HD(development) afdeling)

Kundestyringssystem hedder Customer Relationship Management system

Der er vist andre gode(og sjove) titler og afdelinger som kan nævnes...

og så lige en sjov en...  - "Jeg sidder i HR-afdelingen" - og så er det sjovt nok alligevel ikke folks resurser man arbejder med, men hvordan folk passer ind i de kasser virksomheden nu engang er struktureret efter fra direktionen...

Og så den allerbedste..........Tænk at et gammeldags købmandskneb "man skal være anderledes og fræk" også kan omdrejes- PLING - så hedder det Blue Ocean strategy........man griner da bare endnu

Så var der ekspedienten der ikke kunne sælge et par sko på grund af at noget der hedder SAP var gået ned.....

Utroligt som vi lader systemerne og tiden rende af med os i stedet for at bruge vores sunde fornuft og tænke os om:-)

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 15:40
Jeg har jo ikke sagt at jeg kender dig! Men ud fra dit indlæg lyder det, for mig, ikke som om du overhoved har beskæftiget dig med LEAN.
Det var på ingen måde personligt. Jeg synes bare det var sjovt at du kunne dømme andre i din tekst, og at du ikke selv kunne håndtere at blive dømt på samme måde ;-) "kvaliteten af  ledere og mellemledere i mellemstore og store virksomheder idag er elendig". Men dobbelt moral er jo dobbelt så god.

Jeg vil bare sige at det er et kanon værktøj som jo hjælper virksomheder i dag. Det er jo på ingen måde et nyt system kald det hvad du vil. Men en kultur hvor du udnytter virksomhedens resurser maximalt.  

Så kan man jo gå ind og sige det var dårlige leder, der ikke kunne se spildet, og at det var logisk at de kunne forbedre deres virksomhed.

Se det mener jeg ikke at du kan vurdere. Lige som jeg ikke har nogen mulighed for at vurdere om du fatter LEAN konceptet.

Men det får da de traditionelle meget store tunge virksomheder, til at opnå resultater som de ikke før har kunnet.

Vola A/S

Spar Nord

Osv.

Så jeg synes det er lidt tyndt, det du fyre af. Men det kan jo godt være at det bare er et tilfælde at, virksomheder som bruger dette 100% giver baghjul til konkurrenterne.

Mvh.

Remy Jessen Lorenzen

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)