Ja, det må siges at være off-topic - men ganske on-topic for mig :)
Personligt synes jeg at deciderede kamphunde skulle forbydes helt - men udfordringen bliver så at definere hvad en kamphund er, da begrebet dækker meget bredt, og det vil hvertfald være noget vores kære politikere får brug for professionel hjælp til at definere.
Jeg har hørt den der sang 1000 gange med "jamen, jeg kender en der har en kamphund og den er så sød" - sådan en kender jeg også, og han havde da en rigtig sød og tilsyneladende fredelig hund - lige indtil den helt umotiveret gik til angreb på sønnens legekammerat. Heldigvis slap drengen uden alvorlige skader selvom han blev bidt i ansigtet - og ejeren skal da også ha' den ros at han kørte direkte til aflivning med hunden.
Fælles for dem jeg definerer som "kamphunde" er at de ganske enkelt mangler kropssprog - og det er derfor man oplever at de "umotiveret" går til angreb - fordi de ikke sender nogle "advarsler" på forhånd som normale hunde gør. En anden fællesnævner for "kamphunde" er også at de som voksne ikke ønsker social kontakt, og dermed ser alle uvedkommende som potentielle fjender - altsammen helt i strid med egenskaberne fra den alm. hund og fra ulven som jo siges at være "stamfader" til 99% af de hunderacer vi kender idag.
Jeg står også selv i skudlinien - fordi jeg har en rottweiler www.rottenronja.dk - den race har fået skyld for meget, og bliver desværre også ofte omtalt som en "kamphund" på trods af at den har et fuld fungerende kropssprog, og en for hunde normal social adfærd. Men der er desværre mange der gennem tiden har anskaffet sig en rottweiler uden at have forstand på racen, uden at arbejde med hunden og stimulere den - og måske med det ene formål at få en "potens forlænger". Nu er min hund kun 4½ måned, så den ser ikke specielt farlig ud - men jeg møder dog ofte folk som siger "uha, sådan en skal jeg jo være bange for når den bliver stor", hvortil jeg ofte svarer "hvis du ikke er bange for mig, så behøves du heller ikke være bange for min hund :)".
Istedet for at arbejde mod komplicerede forbud, som folk nok skal finde ud af at bryde alligevel - så synes jeg at man skal arbejde på at folk får "kørekort" til at eje en hund - for som mange af jer skriver, så er det ofte ejerene der er skyld i at det går galt.
F.eks. skal jeg bestå en "trafikprøve" med min hund når den er ca. 8 måneder gammel - der går ud på at man skal have 100% kontrol over hunden blandt andre mennesker og dyr. Denne prøve skal jeg bestå for at få lov at træne videre med den - men desværre er det jo frivilligt.
Mvh
Leif