Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafisk trykning - RGB/CMYK etc.....

Side 2 ud af 8 (71 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes det er snopperi at fremstille MS Word som et program der slet ikke kan bruges til professionelle publikationer. Det bliver faktisk anvendt i stor stil. Den første bog jeg skrev, for IDG forlag, blev opsat i Word. Jeg mener også Martins nye eBog er opsat i Word, og der er mange, mange flere. Det fungerer fint.

Dermed ikke være sagt at jeg ville turde sende en Word fil til et kinesisk trykkeri - her ville jeg nok også vælge PDF :) Men som DTP program til tekstbaserede og simple publikationer fungerer Word faktisk helt fint.
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 18:51
Tjaeee...hvis PDF er det bedste, bliver det nok det?! Men min kinesiske kontaktperson foreslog CDR fordi farverne så blev som jeg ønskede det (formodentligt som det opleves på PC-skærmen?!

Kan nu godt selv lave en .pdf, men hvis farverne hér så fortsat er i RGB er jeg jo lige vidt - selvom kvalitetskravet til et ALDI-produkt nok ikke er så højt som vanligt (snarere tværtimod :-))

Tak i øvrigt også til dig, Mikkel: Jeg bruger Word til alt for meget -  fx til at tegne logo''s i, og det er ikke optimalt - men sjovt nok fungerer det . Måske er det fordi jeg ynder udsagnet "less is more" i mine gerninger (andre ville sige: hopper over hvor gærdet er lavest  ).

NB: Jesper: aner ikke noget om deres timeløn (men den er givetvis lav), & tør slet ikke tænke på deres miljø- og arbejdsforhold (og det er givetvis dårligt ), men det er en del af en "pakke" (et samlet/færdigt produkt med vejledning jeg får fremstillet derude!). På længere sigt vil jeg gerne "insource" disse opgaver til DK for at få styr på kvalitet samt ikke mindst arbejds- og miljøspørgsmål (får i lavet meget i Kinas land?). Men ja: Kinesere er sjove: Jeg har mht. programmer en anden sjov oplevelse, nemlig at de altid har de seneste/nyeste/bedste programmer - men dog næppe lovlige versioner   

Martin
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:55
Indimellem må jeg give Mikkel ret. Og også Jesper.

1. Corel Draw er et yderst professionelt program - at Adobe er fremherskende har intet med kvalitet at gøre; kun prominente aftaler med Microsoft, læreanstalter og andre store spillere på markedet. Corel kom faktisk først med et rent vektor-baseret illustratoinsprogram - og er efter min mening stadig førende på området (kun efterfulgt af det gratis "Inkscape").

2. Du kan sagtens sende RGB-farver afsted til et trykkeri. Også i Kina. En proffessionel skal alligevel vide hvilke farveprofiler og rendering intents, der skal mødes på trykkeriet, før en relevant konvertering finder sted. Når du konverterer til CMYK selv, så kan du ramme ligeså skævt, som enhver anden kan. Uden den relevante baggrund (bruger trykkeriet SWOP / EuroScale / etc? Renderer de efter Vivid, relativ eller absolut colorimetrisk, etc?), så ender du alligevel med farver, der ikke ligner dem, du har på skærmen. Og selv de farver, som du ser på din skærm, vil se anderledes ud på min. Farvestyring er et closed loop workflow og fungerer kun indenfor kalibrerede enheder. Så hvis din egen skærm ikke er kalibreret, så vil du få et mærkeligt resultat, uanset om du selv eller Sandfær konverterer for dig.

3. En Word-fil er ikke optimal at sende. Repræsentationen er meget afhængig af hvilken version, hvilke fonte og hvilke standarder, der er sat på hhv. din og kineserens computer. Der er PDF dog et skridt nærmere. Det ER en god ide at sende en jpg-proof med.

4. "JPG er normalt kun noget man bruger til skærmvisning" - Hmm.. Det er sq ligemeget, hvis det er i høj nok kvalitet. Originalbilledet er sandsynligvis taget med et digitalkamera, som pr. definition gemmer i jpg. Der er dermed ingen grund til at flyve filen igennem endnu en konvertering (=ekstra fejlkilde)

Det var bare mine sure opstød. :-P

Vh
Peter

EDIT: Problemet med at sende som Corel Draw er nok mest, at de sikkert ikke har dine fonte installeret, og at du derfor skal outline al tekst (med artifacts til følge)

EDIT-EDIT: inMedia-> jeg ville ikke fornærme hele din post, den er ganske fornuftig. Det var bare det med jpg, jeg snublede over.

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 21:25
Nu siger jeg lige noget, som måske vil støde nogen - men forskellen mellem RGB og CMYK er altså til at overse hvis det "bare" er til en mindre tryksag. Det eneste du risikerer er, at du med RGB får noget mere knald på farverne og at gradueringerne ikke bliver helt perfekte, hvis det printes ud på en CMYK-printer.. Selvfølgelig, hvis det er en superlækker billedebog trykt på glittet papir odsl., så skal man tænke i farvespekter-baner for at få den mest korrekte farveangivelse.

Ang. CorelDraw, så er det godt bare rigtig mange områder. Det har bla. en import/eksport-funktion der nærmest kan behandle alle slags filer i modsætning til Illustrator. Jeg er har det så bare bedst med at arbejde i sidstnævnte program, da det "ligger i hånden".

Ang. Word, så kan det snildt bruges, men hvis din tryksag indeholder mange elementer (billeder, grafik og forskellig typografi), så ville jeg generelt selv føle, at jeg har bedre kontrol med f.eks InDesign.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:55
David-> Jeg føler mig ikke stødt ;-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:33
Dato: 14-11-2006 17:47:23
Forfatter: Jesper Norbøll
  CorelDraw eksisterer skam i bedste velgående - og anses vel og mærke også for at være et grafisk program i professionelle kredse.

Det er så blot ikke de professionelle kredse, jeg har færdes i På Phønix-Trykkeriet i Århus var det et af de meget få programmer, vi ikke havde officielt... Kunderne blev henvist til enten at finde et andet trykkeri eller også få konverteret deres fil.

Og jeg har heller ikke oplevet det nogle af de andre trykkerier, jeg har arbejdet på. Om det kan bruges? Det kan det nok. Jeg har bare aldrig arbejdet i det og kender det dermed overhovedet ikke. Min mand er til gengæld vældig begejstret for det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:38
Dato: 14-11-2006 18:34:19
Forfatter: Mikkel deMib
Jeg synes det er snopperi at fremstille MS Word som et program der slet ikke kan bruges til professionelle publikationer. Det bliver faktisk anvendt i stor stil. Den første bog jeg skrev, for IDG forlag, blev opsat i Word. Jeg mener også Martins nye eBog er opsat i Word, og der er mange, mange flere. Det fungerer fint.

Dermed ikke være sagt at jeg ville turde sende en Word fil til et kinesisk trykkeri - her ville jeg nok også vælge PDF :) Men som DTP program til tekstbaserede og simple publikationer fungerer Word faktisk helt fint.

Problemet med word er, at man ikke med sikkerhed kan vide, hvordan det færdige tryk bliver. Det kan hænde, at en linie smutter om og skaber endnu en side eller lign. pga. der ikke kan inkluderes fonte osv. Desuden ved du ikke, hvordan de inkluderede billedfiler er i opløsning, farver m.m., da de som nævnt er inkluderet i den færdige word-fil og ikke lægges ved separat. Derfor bruges det ikke indenfor professionelle kredse, da man som trykkeri (i Danmark i hvert fald) gerne skal kunne levere netop det, kunden regner med. Og dermed vil det blive rent underskud at tilbyde at trykke ud fra word med garanti for resulatet.

Om det er snobberi ved jeg ikke – trykkerierne skal vel også tjene penge og tager dermed deres forholdsregler.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:57
> Derfor bruges det ikke indenfor professionelle kredse

Det passer simpelt hen ikke. Mener du IDG forlag ikke er profesionel? Mener du ikke Martin Thorborg er professionel? Hvor mange bøger har DU skrevet og udgoivet? Nej du, sorry, men det er lige præcis den form for snopperi jeg synes er fuldkommen latterlig.
Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:43
Dato: 15-11-2006 08:56:48 Forfatter: Mikkel deMib > Derfor bruges det ikke indenfor professionelle kredse

Det passer simpelt hen ikke. Mener du IDG forlag ikke er profesionel? Mener du ikke Martin Thorborg er professionel? Hvor mange bøger har DU skrevet og udgoivet? Nej du, sorry, men det er lige præcis den form for snopperi jeg synes er fuldkommen latterlig.

Det er fint nok at du har skrevet og opsat en bog i Word, men at kalde Bettinas udtalelser for snobberi synes jeg ikke du er berettiget til.

Det er jo altså nu engang fact hun kommer med, og sådan er det jo altså nu engang. Word bliver meget sjældent foretrukket af professionelle af den grund, men får man en kunde der ønsker det sat op i Word gør man selvfølgelig det.

Jeg har selv erfaring med opsætning af større bøger på over 300 sider, og jeg kunne aldrig finde på at benytte word til sådan en opgave. Ene og alene pga. mine erfaringer. Jeg har sågar haft flere kunder der har henvendt sig til mig, efter de har fået en "mindre" erfaren grafiker til at opsætte en publikation for dem i Word, med det resultat at dokumentet blev forskelligt alt efter hvilken computer man åbnede den fra - og billeder blev forskubbet og man aner ikke hvad farveskala eller opløsning de ligger i. Det har selvfølgelig også lidt at gøre med grafikerens evner, det er jeg godt klar over.

Word er simpelthen bare ikke egnet til større publikationer og da slet ikke til grafisk opsætning.

Og læg nu mærke til mit ordvalg..... "Egner sig ikke til" ....

Man kan selvfølgelig godt kaste sig ud i at forsøge at opsætte en publikation i word - but it wouldn''t be my weapon of choice!! Der er simpelthen for mange faktore der spiller imod.

Og det har ikke noget at gøre med at være snobbet.... It''s just the way it is.

I dette tilfælde (Martin M´s) drejer det sig heldigvis bare om en meget lille opgave, og her tror jeg sagtens man kan slippe af sted med at bruge Word, hvis der vel at mærke ikke er for mange billeder og grafik med. Men som tidligere nævnt skal man bare huske at sende det som PDF, for at være sikker på at få 100% det resultat man selv ser på skærmen.  Og brug evt. Photoshop til at farvestyre og behandle evt. billeder INDEN de sættes ind i word-dokumentet.

Og til Davidchristensen:

"Det eneste du risikerer er, at du med RGB får noget mere knald på farverne og at gradueringerne ikke bliver helt perfekte, hvis det printes ud på en CMYK-printer.. "

Det er langt fra korrekt hvad du siger angående CMYK- og RGB-farver - Det er faktisk direkte forkert. Det der ALTID vil ske hvis man laver et layout i RGB, er at farverne vil "falme" hvis de lægger udenfor CMYK-spektret.

CMYKs farveskala ligger indenfor RGBs - Dvs. at alle CMYK-farver kan gengives i RGB.

RGB er en meget større farveskala og derfor er det ikke alle RGB-farver der kan gengives som CMYK.

Det kan illustreres ved at tegne to cirkler, hvor den ene ligger inde i den anden. Den yderste cirkel er RGB farverummet, den inderste er cirkel er CMYK-skalaen. RGB-skalaen inkludere altså CMYK.

Det var lige et hurtigt forsøg på at forklare forskellen med de to skalaer... og der sikkert mange andre og bedre måder at gøre det på :)

Mvh. Mikkel Johansen

InMedia Reklamebureau

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:56
Jo, jeg synes det er noget indsnævret snopperi - og løgn, hvis man som det blev påstået, siger at Word ikke bruges indenfor professionelle kredse. Jeg har lige nævnt både et stort forlag og to bogfofattere, og du nævner også eksempler. Så det passer jo simpelt hen ikke at Word ikke bruges. Word bruges - like it or not. Og det helt uanset om det så er det bedste redskab eller ej. Word har en kæmpe fordel som de fleste programmer ikke kan prale af - vi er mange der allerede har det installeret! :)

Jeg oplever samme form for værktøjs-snopperi indenfor masser af andre brancher - f.eks. musikbranchen som jeg selv kom fra. Det er bl.a. derfor vi har den situation med MP3''ere i dag. MP3 er jo et underlegent format til CD''ere. Ja, faktisk dur det slet ikke, og ingen der virkelig kan lide musik gider da at lytte på en elendig MP3 file, vel? Det var i hvert fald sådan pladebranchen tænkte - og stadig tænker langt hen ad vejen. Fagsnopperi.

Men, lad fagsnopperne om det, og lad så os andre fokusere på faktisk at få skabt noget - musik, tryksager, og gode forretninger :)
Side 2 ud af 8 (71 indlæg)