|
Grafisk trykning - RGB/CMYK etc.....
|
Mikkel, der er jo så Windows og OSX(amen) - men der ER virkelig ikke noget alternativ til firmaet Adobe.. Det er helt suverent. Lige en lille prædiken. :) |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Jeg har aldrig nogensinde i min læretid, på teknisk skole eller senere på hverken trykkerier eller andre professionelle steder hørt om, at man overhovedet kunne finde på, at bruge word til andet en tekst, hvis man skulle skrive et brev eller sende en tekst videre til f.eks. et trykkeri, som så ville sætte bogen op i (dengang QuarkXPress) nu Indesign af den grund at man gerne ville have noget der virkede og var pænt på samme tid. Hvis det var så enkelt, så man kunne gøre det hjemme på sin PC med sit forinstallerede Wordprogram, hvorfor så overhovedet henvende sig til en proffessionel, som automatisk ville sætte det op i Adobes programmer? Man kan fysisk aldrig nogensinde gøre det samme i word som man kan i de andre programmer... jeg tænker på knibning, skydning, fordeling af luftforhold ved mellemrubrikker o.s.v. (de prof. ved, hvad jeg taler om) Man gør en masse ting, for at få et pænt, letlæseligt og ensartet look... men der findes også et hav af billigbøger, hvor man er fuld stændig ligeglade med den slags ting, hvor man gør alt for at trykke prisen og der skulle det da ikke undre mig, at der er nogen der sidder selv og nulre med bl.a. word, men resultatet bliver så også derefter! Hvis man vil have et pænt og proffesionelt udseende til sin læsebog eller tryksag, så skal man bruge de proffesionelle programmer, som indenfor bogtrykker, trykker, fotograf og reklamebranchen er Adobes programmer og QuarkXPress for de mere gammeldags brugere. Til sidst vil jeg fortælle, at jeg har en nabo, som er forfatter... han udgiver selv sine bøger, en af dem er håndskrevne!!! Han layouter den også selv, sætter nogen af dem i word og ja...jeg er ked af, at jeg ikke kan sende en af hans bøger med her... for de ligner også alle sammen noget der er løgn! Men derfor lever han stadig af, af være både forfatter og forlag, tilgengæld sælger han heller ikke ret mange bøger, fordi der ikke bliver brugt så meget som en krone på prof. hjælp eller reklame. Venlig hilsen Ane Kirstine Helnæshus Grafisk www.helnaeshus.dk |
Jeg tror ikke en bog bliver ringere af, at den er skrevet i hånden - nærmest tværtigmod :) Iøvrigt findes det frygtelige frygtelige program Quark endnu - InDesign er jo bare en værdig konkurrent. |
AMEN..... |
Du mener: - Adobe styrer verden uden undtagelse! Folk der bruger andet er idioter. Jeg mener: - Adobe eksisterer kun fordi der er så mange idioter, der følger strømmen. (STÆRKT OVERDREVET) Vi bliver nok aldrig færdig med religionskrigen, men må se hvor markedet bærer hen. Indtil videre må vi så acceptere at Adobe er førende på antallet af professionelle brugere - og de (vi) andre må så forsøge at kæmpe for at få lidt kompatibilitet med. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hov - jeg siger ikke noget om, at folk der bruger andet er idioter (men du skriver selvfølgelig, at det er stærkt overdrevet, så ok). Adobe har for mig nogle super-produkter og iøvrigt en imponerende historie bag (de introducerede postscript bla., samt en masse andre ting, som tages for givet i dag). Når jeg siger det er en religion i ordets oprindelige forstand, så er det fordi Adobe evner "at knytte forbindelse mellem ting" (det er det religion betyder) - og det synes jeg de gør på en fantastisk konsistent, overbevisende og professionel måde. Men lad os snakkes - du kan sikkert lære mig meget og jeg har iøvrigt brug for nogle visitkort på et tidspunkt og du måske for et pift til din hjemmeside? (hint) ;) |
|
Diskussionen gik på at professionelle ikke bruger word til sådanne opgaver, og det gør de ikke. Det kan godt lade sig gøre.... men så bliver resultatet ikke professionelt. Af de årsager som Duzer skriver... Visse ting kan du bare ikke styre med Word. Konklussion: WORD BLIVER SOM STANDARD IKKE BRUGT AF PROFESSIONELLE!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() (Hvis det havde været muligt, havde jeg bøjet det i neonrør) |