Når jeg brokker mig sådan over fagsnopperiet er det fordi jeg har set det lige siden jeg selv sad på en Editwriter 7300 fotosætter dengang for snart 25 år siden, hvor alting stadig blev sat op i hånden, med rødfilm, og et lysbord :) Også i andre brancher - f.eks. musikbranchen, som jeg i mange år levede i og af. Hver gang der sker en udvikling i fagene deler folk sig i 3 grupper: Dem der kun tror på det gamle, dem der kun tror på det nyeste og så sådan nogle som mig, der har et lidt mere pragmatisk forhold til det hele, og som egenligt bare synes man skal gøre det som er muligt, der hvor man nu engang står. Der kan være praktiske, økonomiske, tidsmæsige og andre forhold der gør at man ikke altid kan, eller har lyst til, at vælge det som teoretisk set kan siges at være "det bedste". For mig at se, er det vigtigste at man får gennemført det man har planer om - ikke altid lige hvordan man gør det. |
Grafisk trykning - RGB/CMYK etc.....
Punktum. |
Hvis det drejer sig om én side, så vil jeg med glæde sætte det op i Illustrator for 350.-/timen (det tager max en time med alt). Så bliver det med CMYK og iøvrigt supersmukt, hvis det tillades. Der returneres en PDF og andet hvis ønskes. Så, venner, cut it off. |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Jeg vil da lige gribe chancen og sige at den pris kan jeg godt matche, hvis opgaven ikke er større. Du kan kontakte mig her, hvis du er interesseret: Mvh. Mikkel Johansen InMedia Reklamebureau |
Tak for en rigtig god debat ![]() Det endte med at jeg selv har lavet en PDF (hmmmmm) og sendt til Kinas land, men da jeg i fremtiden skal lave en del vejledninger og emballage, vil jeg gemme denne tråd & jeres tilbud! ...og så alligevel et sidste spørgsmål: Er der nogen der kan lave CDR, eller er det bare Adope & PDF der er førende hér blandt Aminoer (kan faktisk godt huske at der på min forrige arbejdsplads var en hvis uoverensstemmlse mellem bl.a. grafikere og designere om hvorvidt Illustrator eller CorelDraw skulle benyttes, og som Mikkel si''r er der godt nok [også] snopperi indenfor valg af edb-programmer, ligesom der er det indefor valg af fx. øl og mælk....men det er jo en anden historie ![]() |
Martin
> ved da godt at Word ikke er optimalt, men til mit brug fungerer det faktsik udemærket Netop! > der godt nok [også] snopperi indenfor valg af edb-programmer Ja, for satan! Denne her diskusion ligner til forveksling diskutioner om server software. Linux fanatikere vil til enhver tid påstå at det er komplet umuligt at opsætte en Windows server sikkert, og at det er hamrende uprofessionelt at hoste sites på Windows, hvilket naturligvis er lige så forkert, og fag-snoppet, som dele af denne diskusion har været. Man må dog give ros til Adobe for, at have fået overbevist så mange mennesker om at de er den eneste "religion" man bør følge. Det er flot, men bare ikke så skide brugbart :) Der er iøvrigt mange andre "sandheder" som ikke passer. Jeg har det personligt med at udfordrer de fleste af dem eg støder ind i. Da jeg var mindre fik jeg altid at vide: Snør dine sko ellers falder du! Så prøvede jeg at lade være, i over 1 år, og jeg faldt aldrig. Nogle påstår også at man ikke kan blæse og have mel i munden. Det kan man sagtens. Jeg HAR prøvet. Det sviner bare ad helvedes til :) |
Det er jeg ikke enig i. PDF er i højeste grad brugbart. Næsten alle kan læse PDF og, uden at være 100% sikker, mener at layoutet altid vil være det samme uanset hvilken computer det ses på. Resten af dit indlæg kunne jeg sgu ikke lade være med at grine af. Mener du seriøst du gik 1 år uden at binde snørrebånd? Din rebel ![]() |
Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting
JA, 100%. Og tro mig, man falder altså IKKE. Det er noget gamle tanter og hysteriske husmødre har fundet på Iøvrigt var det ikke så meget PDF jeg tænkte på, men den der Illustrator/InDesign/CorelDraw diskusion. Den minder i uhyggelig grad om samme diskusion i musikbranchen om ProTools/Cubase/Logic :) |
Til Mikkel DeMib: Jeg bliver altså lidt små irriteret på dig når du bliver ved med at påstå vi er snobber ang. valg af program. Der blev spurgt efter rådgivning og det er bare det vi har gjort. Vi har ikke sagt det ikke kan lade sig gøre at bruge word!! Tværtimod sagde jeg at i dette tilfælde ville word nok slå til... Vi er bare konsekvent snobber eller hvad - bare fordi vi er professionelle grafikere??? Eller hvad er det der pludselig har gjort os til fag-snobber??? Jeg forstår dig simpelthen ikke. Hvad gør dig berettiget til at kalde os for snobber??? Desuden vil jeg gerne høre hvor meget erfaring du har med InDesign CS2? Du skal tænke på vi (fagsnobberne) har stor erfaring med begge programmer, hvilket giver os en god grobund ang. rådgivning. Har du også stor erfaring med InDesign CS2 eller kommer du bare med udtalelser ud fra hvad du tror? Og at have brugt InDesign et par gange tæller ikke - vi snakker flere års erfaring. "Man må dog give ros til Adobe for, at have fået overbevist så mange mennesker om at de er den eneste "religion" man bør følge" Der er nok en grund til at Adobe er verdens førende software-udvikler indenfor den grafiske branche. Men hvis du er overbevist om andet, må du jo hellere rette lidt på staniolhatten så strålerne ikke STRØMMER ind!! |
Jeg forstår ikke debatten. Der er jo ikke noget alternativ til Adobe. De udvilker jo alt fra Photoshop, Flash, AfterEffects, PDF til Flex, som jeg iøvrigt synes er en superlækker måde at lave applikationer på. Adobe ER en religion i ordets egentlige forstand og det er jo netop fordelen.. |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk