Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafisk trykning - RGB/CMYK etc.....

Side 1 ud af 8 (71 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at sætte første produkt i søen - der om alt går vel skal sælges i ALDI i uge 7/2007, så der er lidt at se til nu.....fx. vejledningen: Jeg har lavet den i Word (véd godt det ikke er et grafisk program - men til dette formål har det nu været OK - det er ikke verdens mest komplicerede vejledning  - og jeg er absolut ikke minded for at sætte mig ind i et nyt program pt).
 - Men: vejledningen skal trykkes i Kina (da produktet produceres & samles derude). Har i noget godt forslag til hvordan man skal aflevere filen [læs: hvilket format etc] til kineserne (man kunne selvfølgelig spørge dem, men min er faring er at de altid siger "ja tak" til alt, og så er resultatet måske ikke liiiige det man ønsker). Jeg forestillede mig at sende både den originale Word-fil, en JPG-snapshot af det, og en PDF.

Men: hvis man konverterer en wordfil til PDF bliver farverne så automatisk konverteret fra RGB til CMYK (som de vist skal)?

Hvordan gør man dét ved JPG-formatet?

Hvis jeg kender værdierne RGB - hvor kan man så se hvad de svarer til i SMYK? (der er tale om 4-5 farver der er veldefinerede i RGB-værdier, så det vil være muligt at præcisere netop disse farvers SMYK-værdi) 

Hvor meget "skæretillæg" (overlap) skal man lægge på på de 4 kanter - 5mm?

Vil bruge nedestående program til konverteringen:

Martin
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:52
Jeg skal ikke bestemme, hvad du skal gøre. Men nu sparer du jo pengene på tryk ved at få det gjort i Kina, og jo vigtigere er det derfor, at filen er i orden. For ellers ender du med at betale for noget, du ikke ønskede. En pdf fra word giver ikke nødvendigvis det resultat, du regner med. Og nej, word konverterer ikke selv til cmyk. Som du selv skriver, er word til tekst-behandling. Og der er rent faktisk en grund til, at vi er nogle, der vælger at bruge dyre penge på grafiske programmer. De virker, og man undgår fejl...

Jeg vil ikke guide dig gennem de halv-amatør-programmer, du har gang i. Og så risikere, at du alligevel ikke får det resultat, du ønsker på baggrund af min vejledning. Jeg ville personligt betale mig fra at få lavet en brugbar fil, som jeg var sikker på ville give det rigtige resultat første gang.

Det kan spare dig for rigtig meget bøvl.

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 08:02
Tak for svaret :-) Yeps, jeg ved godt professionelle er de bedste - men nu er det altså primært tekst (vejledning til en lysdæmper, og i min position hvor pengene fosser ud af firmaet, så er man jo nød til at se sig lidt for....og ja: Jeg vil heller ikke bruge unødig tid på halvprofessionelle programmer, og har derfor bekostet et CAD-program til 60.000 gode danske kroner, men det er en anden historie......)

Hvad vil det mon koste at få en professionel til at konvertere min word-fil til en "professionel" trykklar fil? Layoutét er helt færdigt - færdiggjort af en professionel designer (mig selv )

Og er PDF-formatet "CMYKt" nok til trykning?

Martin
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:14
Hej Martin

Jeg sender dig en pm med et godt tilbud.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20
Jeg fik ikke nævnt, at jeg godt forstår din forsigtighed med hensyn til brug af penge. Det er nu engang en vigtig regel som iværksætter, at man ikke bare smider pengene ud af vinduet (!) Men det er også for dyrt at spare de forkerte steder – det var blot det, jeg forsøgte at pointere...
Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:37
Dato: 14-11-2006 07:38:55 Forfatter:Martin M

Jeg er ved at sætte første produkt i søen - der om alt går vel skal sælges i ALDI i uge 7/2007, så der er lidt at se til nu.....fx. vejledningen: Jeg har lavet den i Word (véd godt det ikke er et grafisk program - men til dette formål har det nu været OK - det er ikke verdens mest komplicerede vejledning - og jeg er absolut ikke minded for at sætte mig ind i et nyt program pt).
- Men: vejledningen skal trykkes i Kina (da produktet produceres & samles derude). Har i noget godt forslag til hvordan man skal aflevere filen [læs: hvilket format etc] til kineserne (man kunne selvfølgelig spørge dem, men min er faring er at de altid siger 'ja tak' til alt, og så er resultatet måske ikke liiiige det man ønsker). Jeg forestillede mig at sende både den originale Word-fil, en JPG-snapshot af det, og en PDF.

• Jeg kender alt for godt til at arbejde med kinesere, jeg har lavet mange opgaver for DT-Group hvor vi netop skulle have trykt emballagerne og manualerne i Kina. Og de kan være lidt specielle at arbejde med. De har et helt andet syn på kvalitet end vi har her i Skandinavien. Vi har f.eks. oplevet at vi har sendt nogle emballager over til tryk, hvorefter kineserne så ændrede i designet uden at spørge os!! Så det er meget vigitgt at man forklare tingene så simpelt og samtidig præcist som muligt. Bla. derfor ville jeg gøre det MEGET tydeligt at den jpg du medsender IKKE er til tryk, for gu' hjælpe mig om ikke de kunne finde på det  Og sørg for at sende en uredigerbar PDF.
    Og jeg vil stærkt fraråde dig at sende dem en wordfil, da den har det med at lave om på opsætningen alt efter hvilken version modtageren sidder med. Mit råd vil være at få en grafiker til at sætte det op i InDesign, det tager ikke så lang tid og koster ikke ret meget, når layoutet er lavet i forvejen.

Men: hvis man konverterer en wordfil til PDF bliver farverne så automatisk konverteret fra RGB til CMYK (som de vist skal)?

• Nej, det gør de ikke...

Hvordan gør man dét ved JPG-formatet?

• JPG er normalt kun noget man bruger til skærmvisning, og jeg går ud fra at du kun sender den med som reference. Og så kan den sagtens forblive i RGB.

Hvis jeg kender værdierne RGB - hvor kan man så se hvad de svarer til i SMYK? (der er tale om 4-5 farver der er veldefinerede i RGB-værdier, så det vil være muligt at præcisere netop disse farvers SMYK-værdi)

• Det kan bla. i Photoshop, men det er langt fra sikkert at farverne bliver identiske med dem du har valgt i RGB, da RGB er et meget større farverum end CMYK. Hvis du sender mig RGB-farvekoderne, kan jeg sagtens konvertere dem for dig.

Hvor meget 'skæretillæg' (overlap) skal man lægge på på de 4 kanter - 5mm?

• Min. 3 mm.

Vil bruge nedestående program til konverteringen:

Mvh. Mikkel Johansen
InMedia Reklamebureau

Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:51

Jeg vil tilbyde dig at gøre det for 750 kr. (Hvis dokumentet ikke fylder mere end ca. 5 sider) Fylder det mere kan vi sagtens lave et lige så godt tilbud på det.

Hvis du er interesseret i at få mig til at lave opgaven for dig kan du nemt og hurtigt kontakte mig på:   www.inmedia.dk/Kontakt.html

Mvh. Mikkel Johansen
InMedia Reklamebureau

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 11:12
Hej Bettina & Mikkel,

Tak for jeres tilbud - de lyder ikke urimelige  - og mon ikke Du Bettina får opgaven

Skal lige have lidt småting på plads (teknisk tekst), men så har i overbevist mig om at jeg nok skal sende det til en professionel.....det er i øvrigt 2 sider á ca. 8x14cm (en i farve, en i S/H), så det er en lille opgave....og den skal leveres i CDR (er det et godt format til trykning?), og nu er det efterhånden et par år siden jeg sidst legede med CorelDraw, så det bliver skippet "i byen"

Nå, der er lige 1000 andre små detaljer (CE-mærkning, etc...), så jeg vender tilbage i løbet af dagen.........

Martin
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hej Martin

Jeg har ikke CorelDraw. Det anser jeg ganske simpelt ikke for et grafisk program. Så opgaven kan ikke løses deri. Jeg kan levere en pdf, og det burde alle kunne læse – også kinesere, men ellers må du finde en, der har CorelDraw...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:47
  CorelDraw eksisterer skam i bedste velgående - og anses vel og mærke også for at være et grafisk program i professionelle kredse.

Der hvor du oftest vil støde på CorelDraw er inde for skiltebranchen og inden for serigrafien.
At trykkeriet du har med at gøre så ønsker dokumentet leveret i CorelDraw får så lige mine øjne til at flakke lidt i det, da det hører til sjældenhederne at man offsettrykker ud fra et CD-dokument - men det kan godt lade sig gøre.

Det er godtnok spøjst som en stor del af trykkerierne dernede af benytter mærkelige filformater. De sidste vi har haft med at gøre skulle have dokumentet i Illustrator (AI)-format - men vel og mærke i en version 7 eller ældre.... Så nogle af stederne kører de virkelig med noget gammelt skidt, når de ikke kan understøtte mere moderne formater så som EPS og PDF.

Men det er jo også en af grundene til at de er billige - foruden at deres timeløn ser helt anderledes ud.

Side 1 ud af 8 (71 indlæg)