Hej Jan hmmmm, ved ikke rigtig hvor jeg skal starte uden jeg fortæller alt for meget. Men jeg har en mulig aftale om at lægge en bog online, som et gratis værktøj for brugerne af siden. Denne bog er en dansk oversættelse af en engelsk bog. Den engelske bog ligger online i dag, dog mod en mindre betaling på den pågældende side, men omvendt vil der vel også her være en stor mulighed for at man blot betaler det denne koster og så smider den ud i det offentlige rum efterfølgende? Når bogen nu er på dansk, så tænker jeg også at dette begrænser da lysten til at kopierer den "fordi man kan" - omvendt, hvis den allerede ligger 100% tilgængelig på min side, hvorfor skulle man så gide kopierer den - i henhold til Harry Potter så skete dette før eller på selve udgivelses dagen - den bog jeg taler om har trods alt været i handlen i lidt mere end et år. Jeg kan sagtens forstå at dem der vil kan kopierer den, men jeg tænker samtidig med at kunne via scripted gøre denne side besværlig og kopierer (har forstået at dette ikke kan umuliggøres nu) - og så selvfølgelig samtidig skrive noget omkring at dette er en tekst med copyright, og evt. smide et vandmærke ind - med dette vil jeg opnå følgende: For normale forbrugere som mig selv, tror jeg samvittigheds mæssigt at man nok hellere vil købe bogen, end sidde i sidste ende med en udprintet version som i øvrigt har vandmærke på. Og hvis det samtidig kunne besværlig gøres inden man sad med udprintet ville det jo være super. For dem der vil snyde fordi de kan, ja de ville sku nok aldrig købe bogen anyways. Nå det var blot lige mine tanker her fra morgenstunden :) Bendtsen |
Personligt ville jeg intet have imod at sidde med en udprintet eBog. Sådan fungerer en masse bøger idag, og hvis bogen ligger frit tilgængeligt hvorfor i alverden skulle jeg så købe den? Jeg synes ikke det lyder som en fornuftig forretningsplan.