Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg bruge mit domænenavn fra gratisdns.dk uden hosting til wordpress?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

min forklaring lyder muligvis lidt kringlet. Det bunder i at jeg ikke har meget forstand på det her. Men jeg prøver alligevel og håber, at nogen vil hjælpe mig.

Vi, altså mig og min kæreste, har en blog, der skal have et ægte domænenavn. Spørgsmålet er så, om jeg har brug for et webhotel eller om det er nok, bare at have registreret domænenavnet og så bruge wordpress?

Håber det var forståeligt!

Venlig hilsen,

Lars

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 12:00

Jamen hvis i allerede har en blog, så er det bare om få jeres nye domænnve til pege på den.

Nu har jeg ikek meget styr på den slag, men tror du skal kontakte dem som hoster din blog nu og spørgs tiæ råds!?

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 12:05

Ok, tak for det.

Nogen herinde der kan forklare mig hvordan jeg kan få domænenavnet over til bloggen? Det må da være super nemt, bilder jeg mig selv ind. :-)

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

En hurtig forklaring - jeg forudsætter at I har jeres blog hos én udbyder og jeres domænenavn registreret/administreret hos en anden.

Du skal bede din domæne administrator (altså det firma, hvor domænet er administreret) om at oprette én af 2 ting:

1) "alias": domænenavnet peger på bloggen og brugeren ser domænenavnet i sin browser adresselinie.
2) "forward": det samme som alias, men brugeren ser blog-adressen i  sin browser adresselinie.

Eks.: www.larsogkaeresten.dk     -- alias/forward-->   larsogkaeresten.blog.com

Blog URLen (alt det der normalt står efter http://) eksisterer altså stadig, men domæne URLen henviser til (peger på) den også.

Din domæne administrator har ofte en blanket til formålet og det kan være lidt besværligt; skal måske underskrives og faxes etc.
Andre administratorer har en online administration, hvor du selv kan ændre pegninger.

En sidste ting der kan forvirre: Du skal ikke oprette/ændre "CNAME" eller "A" records. Du har så fat i den forkerte blanket eller funktion, hvis de begreber kommer i spil.

Held og lykke

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 12:39

ok, for os bliver nummer et nok gældende, idet blogadressen ikke skal være synlig for de besøgende. Det sidstnævnte er jeg ikke helt med på lige nu, men spørger lige igen, hvis det kommer til stykket.

Tak for dit udførlige og gode svar!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57

Hej Lars

Jeg fik ikek læst overskriften ordentligt: du kan finde vejledning om URL forward hos gartisdns.dk her: http://wiki.larsendata.dk/wiki/URL_Forward

Pkt. 6 skriver du jeres nye domænenavn med "www." foran (www.larsogkaereste.dk)
Du kan udskifte "www." med hvad som helst, eller helt udelade det.
Pkt. 7 skriver du hele blogaddressen (URL) på bloggens forside eller den side du vil have vist først.
Pkt. 8 vælger du "nej" (svarer til alias)
Pkt 9. Vælg "nej" (ingen "stjernealias")
Afslut som vist pkt. 10.

Ændringen bør have virkning med det samme. Du skal kunne komme til blog ved at taste http://<den url du skrev i pkt. 6

Igen, historien om "stjernealias" forvirrer måske; spring det over i først omgang så.
Ændringen kan tage lang tid, så bedre at se forward virker, før der eksperimenteres.

Så burde du være kørende

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 00:28

Tak for svaret.

Kan du så også fortælle mig, hvorfor man skal downloade wordpress 2.9.2? Hvad er forskellen mellem 2.9.2 og den normale blog, man bare kan skrive sig op til?

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 01:03

Wordpress 2..9.2 er den nyeste version af Wordpress. Det er den samme som du henter på da.wordpress.org.

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 07:54

Så hvis jeg vil overføre et domænenavn til min blog, kan jeg også bruge www.wordpress.com, uden at skulle downloade noget?

Beklager min mange dumme spørgsmål, men jeg befinder mig stadig i indlæringsfasen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18

Lars, du har et par valg:

1) Du kan oprette konto hos en af de mange deciderede blog-udbydere som wordpress.com og blogger.com og så forwarde dit domæne til din blog, som forklaret. Det er stort set gratis.
Og rigtig nemt.

Eller

2) Du kan oprette et webhotel (der som regel koster lidt).
Nogle webhoteludbydere tilbyder blogfunktion, men du kan som regel også selv installere Wordpress selv, hvis et par krav er opfyldt (apache, php, mysql).
Du er dog nødsaget til at registrere et domænenavn ved oprettelse af webhotel; dér kan du så vælge at bruge det du har og dermed er forward overflødigt.
Betyder altså at dit domænenavn skal "redelegeres" fra gratisdns.dk til den webudbyder du vælger.

Fordelen ved et webhotel er, at du - hvis du selv installerer Wordpress - har fuld kontrol over kode, temaer og plug-ins; alternativerne er som regel temmelig begrænsede.
Derudover får du som regel også et antal postkasser til email med i posen.
Ulempen er naturligvis, at du skal have fingrene i teknikken og at der ikke er support fra udbyder.
Hvis du ikke ved hvad FTP er, så kan indlæringskurven godt blive stejl, men ellers er det såmænd ikke vanskeligt; Wordpress vejledningerne er sublime.

Håber svaret er fyldestgørende.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)