|
Tak for de pæne ord om uddannelsen Bent!
- og må jeg iøvrigt afslutte med at tilføje, at det er med stor interesse, jeg har læst flere af dine indsigtsfulde indlæg på Amino.
Mvh
Soke
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Lige en tanke... Noterede mig med at i er studerende. I skal være opmærksomme på at overskuddet i jeres I/S bliver personligt beskattet og derved kommer det til at påvirke jeres SU. I kan derfor kun have et årligt overskud (hver) på ca 70.000 uden at skulle betale SU tilbage (hvis i ikke melder nogle måneder fra.) Hvis i vælger et ApS vil der derimod ikke være nogen problemer. Så vil i kunne hive en månedsløn på 6.000 og stadig få SU. Jeg ved ikke hvordan SU opfatter hvis jeres I/S er tilmeldt virksomhedsordningen. Er der nogen der kan hjælpe her? Hvordan er det i øvrigt hvis man har haft en indtægt i starten af året i sit I/S og sidst på året får det omdannet til et ApS? Vil indtægten fra først på året i I/S''et figure som personlig indkomst på selvangivelsen selvom firmaet er omdannet til ApS (og derved gå ud over min SU)? Jeg fik lige skudt et spørgsmål ind til sidst der er relevant for mig selv. Håber det er ok ![]() Held og lykke med det... |
Det er alene det overskud som ikke opspares i virksomhedsordningen som påvirker SU''en. Dvs. via opsparede overskud kan man undgå at der "hakkes i SU''en". Normalt vist vil man gennemføre en omdannelse fra I/S til ApS pr. 1/1. Det kan kun ske sådan hvis vi taler skattefri omdannelse. Men hvis man forestiller sig at det sker i midten af året, ja så vil overskuddet fra I/S''et for den første halvdel af året indgå i den personlige indkomst. Ved at opspare overskuddet i VSO kan dette dog undgås, og ved omdannelsen flyttes det opsparede overskud så over på anparterne i selskabet, i form af en reduktion af anskaffelsessummen. |
Mange tak for hurtigt svar. Det lyder rigtig godt. Hvad er den helt præcise procedure for at benytte virksomhedskatteordningen? Er det noget man skal have tilmeldt sig i starten af året? Synes jeg læste herinde at det blev arrangeret når man afleverer sin selvangivelse.. Vi har klar adskillelse af privat og virksomhedens regnskab og vi er selvstændig erhvervsdrivende i vores I/S Det jeg i bund og grund gerne vil vide er om det kan nåes endnu for 2006? Mange tak for det Mvh Frederik |
Hej Frederik For at benytte VSO skal du blot krydser af på din selvangivelse at du ønsker beskatning efter VSO. Det gør du til sidst i året og du vælger fra år til år. Hvis du ønsker dybere rådgivning omkring VSO el. selskabsform er du velkommen til at kontakte. Mvh Jesper Raaschou Raaschou Consult Til Soke Rart at se der er flere af os. Ligeledes erhvervsjurist (ikke helt færdig) og beskæftiger mig lidt med virksomhedsrådgivning på konsulentbasis. Jeg kan kun tilslutte mig, at der er en niche for erhvervsjuridisk konsulentbistand, men det kan vi formentlig blive rørende enige om |
Mange tak for svaret. Det er rigtig gode nyheder. Vi var ved at være bange for, at der ikke var nogen vej uden om en tilbagebetaling af SUen, men nu kan vi se lyset.... ![]() Mange hilsner Frederik |
|
Forstå mig nu ret. Det var kun svar på om man skulle tilmelde sig først på året eller kunne vente. Som du måske er bekendt med, er VSO relativt kompliceret hvorfor det ikke tjener noget formål at slynge ordene som hæverækkefølge, indsku, mellemregning osv. ud da de færreste kan bruge det til noget. Det kræver omfattende og prof. rådgivning, hvis man vil anvende den. |
Fuldt forståeligt. Bær over med mig. Jeg er decideret rådgiver og formulerer mig altid som rådgiver. Dvs. med henblik på at ting ikke kan misforstås eller overses, bl.a. for at sikre at jeg ikke bringer min egen rådgiverforsikring i spil. Det gælder også her hvor rådgiverforsikringen ikke dækker. Hvis man siger til folk her at de bare skal sætte et kryds så sætter mange bare et kryds og tror at alt er fint. De står så med håret i postkassen når skattemyndighederne kommer og beder om specifikationerne til virksomhedsordningen, som de ikke har skænket en tanke. Desværre syntes jeg af og til at man oplever en mentalitet her på Amino hvor mange tror at de bare kan læse sig til hvordan man eks. bruger virksomhedsordningen, eller løser andre komplicerede skattemæssige problemstillinger med henblik på at de selv kan gøre det uden videre, eller få løst deres problemer ved at sende en forespørgsel ud på Amino. Det kan være fint nok hvis de får de rigtige svar og de forstår dem, men det næste er at de kun får "rådgivning" om de ting de spørger om. Dvs. alle de ting de glemmer at spørge om får de ingen rådgivning om. Min fornemmelse er at mange i deres iver for at spare penge og gøre tingene billigst muligt glemmer det du selv siger: Det kræver omfattende og prof. rådgivning. Det gælder uanset om vi taler, skat, bogføring, regnskab eller anden form for rådgivning. Lidt stof til eftertanke.Mange af de dispositioner som folk her spørger til ville de fleste revisorer ikke engang turde gennemføre på egen hånd. Det er så her de allierer sig med fjolser som mig. |