Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal vi vælge I/S ?.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej..

Jeg skal sammen med en partner til at starte et mindre firma, og vi er lidt i tvivl om hvordan det skal registreres ?..

Vi er begge studerende, og regner derfor ikke med at smide mere end 30.000 kr i det, i alt. (der er heller ikke brug for mere)..

Er der nogen der ved hvordan vi skal registreres??.. Vi har fået foreslået I/S, me er den ikke lidt farlig ?.. Hæfter man i alt, med mere end de 15.000 kr, som vi hver smider i ?..

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 09:24
Hmm..

Har lige læst lidt i nogle andre tråde, omkring I/S .. Og jeg er sku lidt bange for det der med at man hæfter med sin privat økonomi !!..

Kan det på nogen måde undgåes, hvis 2 18-årige vil starte et firma, for 30.000 kr, og hvordan gøres dette bedst ??..

Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:25
Hej

Umiddelbart vil jeg mene, at I/S er det bedste for jer. Det er rigtig nok, at I hæfter med mere end de 15k hver, men skal I undgå det er I nødt til at starte et kapitalselskab (ApS eller A/S). Problemet herved er, at det kræver en startkapital på hhv 125.000 og 500.000. Hvis I vil undgå at skulle punge med et af de beløb er det I/S der er løsningen.

Det skal hertil nævnes at personselskaber (som I/S er) har mange andre fordele - specielt hvis I ikke er 100 % på hvordan det kommer til at gå.

Mit råd: Start med I/S og omdan til ApS hvis I kommer til at spinde guld. Omdannelse kan ske skattefrit efter lov om fri virksomhedsomdannelse (når I kommer så langt)

Mvh

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 09:26
I har tre valgmuligheder, I/S, ApS og A/S. A/S kræver at I lægger 500.000, og ApS 125.000. I et I/S hæfter I personligt og solidarisk, dvs. hvis I går konkurs og din makker flytter til den russiske ødemark (for at gøre det lidt ekstremt) kommer kreditorene efter dig, og du hæfter personligt for hele gælden i firmaet.

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 09:27
Hvis laver et personligt ejet firma, så hæfter du jo også med din privatøkonomi.

for ikke at gøre dette skal lave lave et ApS eller et A/S.

Men det kræver jo 125.000 til et ApS og 500.000 til et A/S, så begge dele er måske lidt voldsomt!

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 09:27
Det kan desværre ikke lige sådan undgås, men er det så slemt?

Medmindre i skal ud og satse virkelig stort sker der jo ikke noget ved det. Det er kun på det tidspunkt I kommer til at skylde penge væk I ikke kan betale tilbage det bliver et problem

Mvh

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 10:03
Hmm.. Ja oki, er nok rigtigt at vi ikke sådan har brug for at lave e helt største sats..

Men hvad med P/S ?.. Hvad er forskellen på et I/S og P/S  selskab ?..

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 10:14
Puha, nu bliver det ret selskabsretligt teknisk.

Kort sagt er P/S ikke en mulig løsning. P/S (partnerselskab) er udsprunget af K/S (kommanditselskab), men i stedet for personer som kommanditister bruger man selskaber og dermed aktiekapital. Den store fordel heri er, at der er skatteretlig transparens xå hvis et sådant anvendes kan under- og overksud behandles ret fordelagtigt for modersleskabet.

P/S bliver af og til brugt at selskaber der ønsker at starte et datterselskab og have muligehed for at undgå sambeskatning, men i stedet bruge over-/underskud fordelagtigt.

Der er omkring 100 P/S''er i DK

Mvh 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 15:49
Er der ikke noget med at man kan benytte et engelsk selskab, hvor kapitalen er noget mindre end et ApS?

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:57
hej

hvis i vælger et I/S vil jeg kraftigt anbefale at i får lavet en meget udspecifiseret kontrakt, altså om hvad sker der hvis en af jeg har lyst til at sælge sin del eller hvis en af jeg ikke ligger nogen timer i virk. osv.

men som Bjarne Brugsen skriver har i også mulighed for at bruge den engelske pendant til det danske A/S. dette kræver blot at i har en postadresse i eng. + lidt papirarbejde (det kan i få jeres revisor til) og så kan i nøjes med at skyde 1 pund i virksomheden. fordelen er at i så ikke hæfter personligt + lidt andet. ulempen er at i vil få svært ved at optage løn i bank, regnskabsreglerne er større end til I/S, i kan ikke bare omdanne til A/S eller ApS og så er der naturligvis det skattemæssige aspekt.

tja

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)