Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor ender den slags debatter egentlig altid med mudderkast?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Helt generelt synes jeg, at der er meget sandhed i det I siger.

Jeg vil nævne, at denne tråd hentyder til MLM debatter generelt og ikke kun den, som finder sted på Amino. Hvis man kigger rundt på nettet vil man opdage, at Amino''s debat om MLM ligger på et meget højere plan end mange af de andre debatter. Denne tråd er derfor også oprettet for, at vi allesammen kan kigge den igennem og lade os inspirere til at bevare den gode tone og ja; allesammen inkluderer også mig.

Basco jeg vil give dig fuldstændig ret i, at MLM har fået påhæftet en "skurkerolle". Efter min mening er der flere årsager til dette. Til dels har det noget at gøre med, at langt de fleste pyramidespil i dag forsøger at malke markedet under dække som et MLM firma. De vil typisk operere med nogle ligegyldige, fiktive eller ulovlige produkter og det gør det meget svært for helt almindelige mennesker at skeldne forskellen. En anden ting er også, som du selv siger; at nogle af disse firmaer fra tid til anden opererer uetisk og til tider direkte i strid med loven, på trods af at selve firmaet i sig selv er lovligt nok. Noget som kunne sammenlignes lidt i stil med en slagter der sælger fordærvet kød eller en bar uden spiritusbevilling. Det forekommer nu engang, at dette fra tid til anden hænder og det bidrager naturligvis ikke positivt til branchen, for det er jo typisk hele branchen der bøder for enkelte firmaers fejltagelser.
Jeg synes dermed ikke, at du kaster med mudder. Dit indlæg er skam reelt nok og det er måske den snarrere den slags man burde føre en debat om, fremfor den typiske pyramidespil/ikke pyramidespil diskution.

Magnus

Jeg er i det store hele også enig med dig. Men jeg vil dog alligevel mene, at de fleste der er imod MLM typisk er negative på forhånd, ligesom dem der støtter branchen typisk er positive. Jeg vil mene, at det er fastholdesen i disse følelser, som besværliggører en fornuftig debat.
Her på Amino er der flere på "imod siden", som formår at være ganske objektive. Men dette er ikke just tilfældet på mange af de andre forummer desværre. På mange af de debatter har folk ikke bare mudder på hænderne... de lader simpelthen katapulten med skidtet og fyrer det afsted.

Mvh. at linke er jeg helt enig med dig. Jeg har muligvis ikke formuleret mig helt korrekt. Men det jeg mente var bare, at ens egne argumenter helst ikke skal erstattes af disse links - de skal bakkes op med disse links og referencer. Og som du også selv siger, så skulle man jo helst kunne resumere sine links.

Martin

Skal du være fræk? Hehe
Du har i hvert fald ret i, at de få omdiskuterede emner ofte bliver for uoverskuelige. Jeg har hørt om en debat, hvor de har rundet over 500 indlæg på en enkelt tråd og jeg tvivler meget stærkt på kvaliteten af disse.
Det der var meningen med min sidste tråd var egentlig, at få folk til at føre en debat omkring hvad der definerer et pyramidespil. Jeg synes det var lidt uheldigt, at denne defination blev kogt ned til enkelte firmanavne fremfor egentlige definationer, men sådan kan det gå og det er jo derfor jeg har oprettet denne tråd.

Palle

Jeg vil give dig ret i, at man kan forvente nogle slag under bæltestedet. Men den virkelige kunst må jo bestå i, at man selv sørger
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:38
James er du forfatter :) har endnu ikke set dig lave et indlæg på under 50 linier

Angående pyramide / MLM så tror jeg problemet ligger i at det er meget svært at se forskel med mindre man læser og indlever sig utrolig meget i det. Og derfor råber folk op og siger pyramidespil=MLM=ulovlig.

Det kunne måske hjælpe at hele MLM branchen blev lidt mere åben og overskuelig for almindelig dødelige. De MLM ting jeg har hørt om har altid et eller andet der ikke lige bliver fortalt første gang. For noget tid siden var der også en MLM''er her på debatten der prøvede på at argumentere med at det var gratis fordi man tjente pengene hjem igen. Og det er disse ting der får mine alarmklokker til at ringe.

Hvis man fra start kan sige du skal betale det her beløb og skal gøre det her færdig slut, så er det meget lettere at tage stilling til, end hvis man får at vide det er gratis men lige skal betale 5000 for at købe nogle produkter, og så skal man også lige huske på at man lige skal gøre det og så skal man lige tænke på at man rent faktisk ikke må det og så.... u know the drill :)

Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 20:08

Hej Martin

Jeg har faktisk svært ved at fatte mig i korthed. Det kan nogengange faktisk være lidt af et problem.
Men du kommer med et emne, som man med rette kunne diskutere på en anden tråd. Nemlig omkring selve meddelsomheden fra networkere, eller mangel på samme. Jeg kan sige en hel masse om dette, men det er nok bedst at vi holder os til emnet. Men god pointe.

En anden ting omkring selve definationen af MLM/pyramidespil. Dér vil jeg mene, at det ironisk nok ikke er de komplicerede detaljer, som gør at man kan skeldne forskellen. Der er nogle helt generelle ting, der sammen med god gammeldags logik gør, at man faktisk godt vil kunne skeldne forskellen uden at være professor. Det er ikke manglende indsigt i det komplicerede, men derimod manglende indsigt i det simple.

Til syvende og sidst har du ret i, at det er yderst uheldigt når alle de vigtige faktorer ikke kommer på bordet som udgangspunkt. Folk fortjener naturligvis at vide, hvad det koster, hvad deres muligheder er, hvad der skal gøres osv. Men de mennesker, som ikke overholder dette vil typisk heller ikke skabe nogen god og produktiv forretning. Man skaber ikke et solidt fundament på hemmeligheder og løgne og det uanset hvad man laver.

Holdt den vist under 50 linier denne gang.

Mvh.

James
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 21:05

DET HER ER KUN TIL TOMMY

Dato: 9/30/2005 6:57:27 PM Forfatter: Tommy

I forlængelse af Den Falske Martins indlæg (det må man godt kalde ham, når man nu kender ham), vil jeg sige at de mange indlæg også kan blive træls hvis man selv har deltaget i tråden - så bliver man bombarderet med mails for hvert indlæg,  og jeg har ikke fundet en måde at framelde mig når man nu ikke længere gider overvære mudderkastningen?

Det kan JEG hjælper med

Når du er logget ind...klik på den her link, finde den tråd (topic) du giv ikke høre fra mere, og klik Delete på højre  (Der over -->)

Så har jeg gjort min gøde gerning for i dag
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05
Hej James

Et godt spørgsmål, som du da også selv kommer med et par gode svar på.

Jeg har selv fået på puklen af og til, og både min mand og jeg modtager af og til lidt grimme e-mails vedrørende emnet MLM. Det er altid fra en lykkelig, meget lykkelig, MLM-forhandler, der fortæller os, hvordan vi har fået helt galt fat i det hele.

Ja, det er nok de mange følelser, der er involveret, som er problemet, men så kan man begynde at spørge sig selv, hvorfor er emnet så følsomt?

Set udefra kan det være ret tydeligt. Det tyder de trods alt mange takkemails, som vi har fået, også på.

Vi har nemlig dristet os til at sammenligne visse MLM-firmaer med sekter. Og folk, tilhængerne, opfører sig på nøjagtigt samme måde som sektofre. De er overfølsomme, de er super-lykkelige for deres MLM-firma, de tænker, lever og ånder for deres MLM.

Det er nok ikke helt tilfældigt. At overvære et møde i et berømt pulverfirma svarer ret nøjagtigt til at overvære en "gudstjeneste" i en sekt. Lederen er tit karismatisk, og folk er begejstrede, med feberblanke øjne, når de i kor råber, hvor meget de skal sælge, sælge, sælge ...

At der også fra din side er følelser involveret, ser jeg bl.a. ud fra din sætning:

"De mennesker der typisk går til angreb på MLM firmaer, har ofte også nogle negative følelser forbundet med denne branche, som gør at de i det hele taget deltager i debatten."

Det er meget typisk at opfatte enhver form for kritik for et decideret angreb. Folk tror fejlagtigt, at kritikerne "hader" det og det firma, men det er faktisk de færreste kritikere, der involverer så mange følelser og energi i foretagendet, som had fx er årsag til.

Jeg har ikke før deltaget i MLM-debatten her, men flere gange på nyhedsgrupper, men jeg har faktisk aldrig selv været særlig involveret, og da i hvert fald ikke nok til at det skulle have givet mig negative følelser. Faktisk finder jeg MLM-konceptet fascinerende, og vi prøvede selv at stable et projekt på benene, sådan som vi mente, at MLM skulle være: Intet startgebyr, ikke kunstigt oppustede priser, intet varelager, udbetaling hver måned ... Men projektet slog aldrig an. Der mangler garanteret den nødvendige motivation af at man ikke har investeret noget, og derfor investerer man fortsat ikke i det.

Så kunne vi lære det, kunne vi ;-)
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 22:20

Hej Britt

Mange tak for dit bidrag. Du kommer ind på nogle emner, der nok ville være bedre at diskutere yderligere på en anden tråd. Men det skal da ikke afholde mig fra, at give dig et svar retur.

Først og fremmest kan jeg ikke helt forstå, at du mener jeg selv er meget følelsesmæssigt involveret. Jeg har til dels oprettet denne tråd for at træde et skridt tilbage og være objektiv - jeg mener selv, at jeg siger nogle ting som de faktisk er og længere er den sådan set ikke.

På andre tråde, som du muligvis ikke har læst, snakker jeg om folk der ukritisk enten angriber eller forsvarer MLM. Dermed kommer jeg indirekte selv ind på, at nogle mennesker synes at være ret så følelsesmæssigt involveret i deres firma og dermed helt glemmer, at stille nogle helt konkrete spørgsmålstegn. Som jeg også siger, er MLM ikke sort/hvidt.

Dette vil sige, at når folk er kritiske, så er det ikke ens betydende med, at de har misforstået det hele. MEN hvis de ikke åbner op for, at ikke alle MLM firma opererer på denne måde - så er der stadig noget de har misforstået uanset hvor relevant deres kritik er.
Når det kommer til både for/imod parterne, så ER det deres ukritiske kritik, som underminerer deres egne ord. - Jeg mener selv, at jeg kender MLM på både godt og ondt. Der er ting jeg godt kan lide og ting der frastøder mig.

Jeg er bekendt med, at flere firmaer samler folk i f.eks. et stadion, som bliver velspækket med mennesker. Her bliver der stablet et show på benene, som giver folk en Up motivation eller et varmt bad.
Det er meningen, at folk skal tage derfra med fornyet energi og motivation og dette gør desværre, at disse arrangementer fra tid til anden vakler på grænsen til noget der kunne minde om en kult bevægelse.
Men på den anden side, så ser jeg ikke noget galt i at folk med en fælles interesse samles på et stadion og skaber en stemning. At folk bliver opstemte er jo ikke ens betydende med, at de er blåøjede og hjernevasket. Ellers kunne man med rette kultkritikken mod de mange fodboldfans.

For lige at springe lidt i det, så betragter jeg ikke enhver kritik som et angreb. Jeg pointerer at langt det meste af den negative kritik er følelsesbetonede angreb og det mener jeg på baggrund af den manglende argumentation der tit og ofte præger disse angreb. - På samme måde kan jeg ikke forvente at folk tager mig seriøst, hvis jeg uden argumentation roser MLM til skyerne vel? Desuden roser jeg jo heller ikke MLM til skyerne. Jeg mener bare at det er en rigtig god måde, at skabe sig en sekundær indtægtskilde, der med den rette indsagts kan gå hen og blive en primær indtægtskilde.

Jeg har forresten heller aldrig deltaget til et internationalt stormøde. Det siger mig ikke rigtig noget.

Mvh.

James
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:28
Hej James

Tak for dit svar.

Du skriver blandt andet:

Dato: 10/5/2005 10:20:09 PM
Forfatter: James

Først og fremmest kan jeg ikke helt forstå, at du mener jeg selv er meget følelsesmæssigt involveret.

Hvorfor tror du, at jeg mener, at du selv er meget følelsesmæssigt involveret?

Det har jeg nemlig aldrig skrevet.

Eller ment, for den sags skyld.

Du mener selv, at du siger nogle ting, som de faktisk er, skriver du og tilføjer "og længere er den sådan set ikke".

Hvorfor gør du den så længere, når det gælder andre?

Jeg har fx ikke skrevet, at du var meget følelsesmæssigt involveret.

Vi er enige i, at ensidig, skæv kritik er forkert. Man kan ikke skære alle MLM-firmaer over en kam. Hvilket jeg da heller ikke har gjort.

Du skriver endvidere:

"Men på den anden side, så ser jeg ikke noget galt i at folk med en fælles interesse samles på et stadion og skaber en stemning. At folk bliver opstemte er jo ikke ens betydende med, at de er blåøjede og hjernevasket. Ellers kunne man med rette kultkritikken mod de mange fodboldfans."

Der er forskel på en stemning og så det, jeg har oplevet med visse MLM-firmaer. Vi har fået e-mails fra pårørende, som er gået ind i disse firmaer for at sælge kommunikation, men som bliver fornærmede, hvis alle ikke køber hos dem, og som ikke længere formår at opretholde et venskab. Al deres fritid, alle deres tanker, går til firmaet. DET er der noget galt i.

Derudover kender jeg også fodboldsfans, som ikke tænker på andet end fodbold, og hvor må det dog være et kedeligt og tomt liv. Ja, man kunne med rette påstå, at der er noget sekterisk over disse fans. Ligesåvel som visse firmaer fremelsker det sekteriske eller visse politiske partier.

Det gør det ikke bedre, at mange gør det.

Du skriver:

"For lige at springe lidt i det, så betragter jeg ikke enhver kritik som et angreb. Jeg pointerer at langt det meste af den negative kritik er følelsesbetonede angreb og det mener jeg på baggrund af den manglende argumentation der tit og ofte præger disse angreb."

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Jeg er selv blevet anklaget for at "hade Microsoft", fordi jeg tillader mig at kritisere dem. Jeg er selv blevet anklaget for at "hade" visse MLM-firmaer.

Det gør jeg ikke. Især ikke Microsoft. Jeg ville ikke kunne leve så godt, hvis ikke de havde deres hullede og problemfyldte programmer. Længe leve Microsoft. Personligt går jeg over til Mac, lige så snart jeg får råd. Men jeg beholder Microsoft, for dem skal jeg skrive om.

Ville de ikke være dumt at hade nogen, som man lever af?

Er det i det hele taget ikke dumt at bruge energi på at hade?

Ikke desto mindre tror tilhængere af visse ting alligevel, at jeg "hader", fordi det passer bedre ind i deres forståelse. Det gør min kritik mindre belastende, når den bare skyldes tomt had.

Du skriver:

"der med den rette indsagts kan gå hen og blive en primær indtægtskilde."

Ja, den har jeg i øvrigt også hørt. Næsten altid på melodien "som jeg skal leve af om nogle år".

Men stadig: Der er intet galt i MLM-idéen. Den misbruges bare.
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 05:50

Hej Britt

Når du går fra at snakke om kult og om folk der fortæller jer hvor, at I er helt forkert på den og efterfølgende skriver:

"At der også fra din side er følelser involveret, ser jeg bl.a. ud fra din sætning:" *Efterfulgt af en skrivelse*.

Hvordan skal jeg så tolke denne sammenhæng; at der >også< fra min side er følelser involveret?

Det virker som om du drog en parallel fra mig til dem og jeg gjorde egentlig ikke andet, end at fortælle lidt om min stillingtagen til dette.
Jeg kan heller ikke se hvorfor du tager nært når jeg siger, at man ikke kan skære alle firmaerne over en kam. Jeg snakker bare generelt, så dette er jo egentlig ikke rettet imod dig. Havde det været rettet imod dig havde jeg nok skrevet; "Du kan ikke etc..." i stedet for; "Man kan ikke etc..."

Du misser lidt min pointe i min sammenligning med fodboldfans og MLM folk. Pointen er jo netop, at nogle mennesker bliver sygeligt grebet af fodbold og nogle gør ikke. Nogle bliver sygeligt grebet af MLM og nogle gør ikke. Nogle mennesker tager til fodboldkamp fordi det er deres et og alt, nogle kan godt lide stemningen og nogle kan bare godt lide spillet. Jeg mener bare ikke, at sammenligningen imellem et givent MLM firma og en kultbevægelse holder vand, hvis det er på baggrund af enkelte individer der er blevet alt for grebet af det og ideen der jo et eller andet sted er, at alle der deltager til disse møder er ligesom dem. Hvis du vil ind og føre en yderligere debat omkring dette emne, så kan du oprette en tråd og du kan også regne med min deltagelse. - Det er et emne for sig selv, men stadig en god pointe i relation til emnet på denne tråd. 

Det resterende af dit indlæg har jeg svært ved at forholde mig. Jeg er ikke sikker på hvad din pointe er eller hvad du prøver på at sige og jeg ved ikke rigtig hvordan "had" er blevet flettet ind.
De 2 afsluttende sætninger mener jeg også er en anelse selvmodsigende og hvad er det for en melodi du hentyder til, at jeg spiller?

Måske er det fordi jeg er træt, men jeg har svært ved at tolke dit indlæg og jeg vil lige kigge det hele igennem igen, når jeg er lidt mere frisk... Ved ikke om jeg har misforstået nogle ting. Men jeg mener i hvert fald, at du muligvis hentyder lidt til at jeg er ligesom de mennesker du har stødt på, som med deres blåøjede naivitet bare lukker af for al kritik og befinder sig i en form for selvbedrag.
Lad være med at tage de ting jeg skriver som et angreb eller et forsvar for den sags skyld. Men skriv dig venligst bag ørene at jeg er mere end i stand til, at danne mig min egen mening. Der er flere forskellige ting, som jeg mener flere forskellige MLM firmaer og repræsentanter gør forkert og umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at tage dem i forsvar og jeg har ikke tænkt mig, at stå til regnskab for deres fejl.

Mvh.

James
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45
Hej igen, James

Du skriver:

"At der også fra din side er følelser involveret, ser jeg bl.a. ud fra din sætning:" *Efterfulgt af en skrivelse*.

Hvordan skal jeg så tolke denne sammenhæng; at der >også< fra min side er følelser involveret?

Du skal faktisk bare tolke sætningen som: at der også fra din side er følelser involveret.

Det er jo det, jeg skriver, og ikke det, som du undrede dig over:

Først og fremmest kan jeg ikke helt forstå, at du mener jeg selv er meget følelsesmæssigt involveret.

Der er en stor forskel på at have følelser involveret og at være "meget følelsesmæssigt involveret".

Du skriver:

Jeg kan heller ikke se hvorfor du tager nært når jeg siger, at man ikke kan skære alle firmaerne over en kam.

Hermed tilfører du mig nogle følelser, som jeg ikke har. Jeg har nemlig ikke taget mig noget som helst i dit svar nært. Det er sjældent, jeg tager mig noget nært i det hele taget.

Til din bemærkning om ikke at skære alle MLM-firmaer over en kam var mit svar blot:

"Man kan ikke skære alle MLM-firmaer over en kam. Hvilket jeg da heller ikke har gjort."

Det var en oplysning til dig. Længere er den ikke.

Der er mange flere ting i dit indlæg, som jeg egentlig burde svare på, men der er en gennemgående tråd i det, du skriver og spørger mig om: Misforståelse. Jeg tror, at den grunder i dette:

Måske er det fordi jeg er træt, men jeg har svært ved at tolke dit indlæg.

Mit indlæg skal ikke tolkes. Jeg bestræber mig på at skrive så forståeligt som muligt. Det kan glippe, især efter 5 år i Frankrig, så er mit danske af og til lidt rustent, men det burde ikke være nødvendigt at tolke noget. Jeg skriver og taler meget direkte. Kalder en spade for en spade.

Så tag mit ord for pålydende. Ikke mere end det. Ikke tolke og lægge ting og meninger og ikke mindst følelser ind i det. End ikke dygtige psykoterapeuter kan læse sig til folks følelser. Kun hvis de fortæller dem direkte.

Så medmindre jeg skriver til dig: "Jeg tog mig det enormt nært, da jeg læste, at du skrev bla bla bla", så kan du roligt gå ud fra, at jeg hverken er fornærmet, sur, rystet, ked af det eller andet. Bare helt almindeligt involveret i en fredelig diskussion.

Jeg håber, at du forstår
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 14:46

Hej Britt

Jamen jeg forstår skam.
Bare ærgeligt vi kommer så meget off topic.

Mvh.

James
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)