Hej allesammen Helt generelt synes jeg, at der er meget sandhed i det I siger.
Jeg vil nævne, at denne tråd hentyder til MLM debatter generelt og ikke kun den, som finder sted på Amino. Hvis man kigger rundt på nettet vil man opdage, at Amino''s debat om MLM ligger på et meget højere plan end mange af de andre debatter. Denne tråd er derfor også oprettet for, at vi allesammen kan kigge den igennem og lade os inspirere til at bevare den gode tone og ja; allesammen inkluderer også mig. Basco jeg vil give dig fuldstændig ret i, at MLM har fået påhæftet en "skurkerolle". Efter min mening er der flere årsager til dette. Til dels har det noget at gøre med, at langt de fleste pyramidespil i dag forsøger at malke markedet under dække som et MLM firma. De vil typisk operere med nogle ligegyldige, fiktive eller ulovlige produkter og det gør det meget svært for helt almindelige mennesker at skeldne forskellen. En anden ting er også, som du selv siger; at nogle af disse firmaer fra tid til anden opererer uetisk og til tider direkte i strid med loven, på trods af at selve firmaet i sig selv er lovligt nok. Noget som kunne sammenlignes lidt i stil med en slagter der sælger fordærvet kød eller en bar uden spiritusbevilling. Det forekommer nu engang, at dette fra tid til anden hænder og det bidrager naturligvis ikke positivt til branchen, for det er jo typisk hele branchen der bøder for enkelte firmaers fejltagelser.
Jeg synes dermed ikke, at du kaster med mudder. Dit indlæg er skam reelt nok og det er måske den snarrere den slags man burde føre en debat om, fremfor den typiske pyramidespil/ikke pyramidespil diskution.
Magnus
Jeg er i det store hele også enig med dig. Men jeg vil dog alligevel mene, at de fleste der er imod MLM typisk er negative på forhånd, ligesom dem der støtter branchen typisk er positive. Jeg vil mene, at det er fastholdesen i disse følelser, som besværliggører en fornuftig debat.
Her på Amino er der flere på "imod siden", som formår at være ganske objektive. Men dette er ikke just tilfældet på mange af de andre forummer desværre. På mange af de debatter har folk ikke bare mudder på hænderne... de lader simpelthen katapulten med skidtet og fyrer det afsted. Mvh. at linke er jeg helt enig med dig. Jeg har muligvis ikke formuleret mig helt korrekt. Men det jeg mente var bare, at ens egne argumenter helst ikke skal erstattes af disse links - de skal bakkes op med disse links og referencer. Og som du også selv siger, så skulle man jo helst kunne resumere sine links.
Martin
Skal du være fræk?
Du har i hvert fald ret i, at de få omdiskuterede emner ofte bliver for uoverskuelige. Jeg har hørt om en debat, hvor de har rundet over 500 indlæg på en enkelt tråd og jeg tvivler meget stærkt på kvaliteten af disse.
Det der var meningen med min sidste tråd var egentlig, at få folk til at føre en debat omkring hvad der definerer et pyramidespil. Jeg synes det var lidt uheldigt, at denne defination blev kogt ned til enkelte firmanavne fremfor egentlige definationer, men sådan kan det gå og det er jo derfor jeg har oprettet denne tråd.
Palle
Jeg vil give dig ret i, at man kan forvente nogle slag under bæltestedet. Men den virkelige kunst må jo bestå i, at man selv sørger
|
Angående pyramide / MLM så tror jeg problemet ligger i at det er meget svært at se forskel med mindre man læser og indlever sig utrolig meget i det. Og derfor råber folk op og siger pyramidespil=MLM=ulovlig.
Det kunne måske hjælpe at hele MLM branchen blev lidt mere åben og overskuelig for almindelig dødelige. De MLM ting jeg har hørt om har altid et eller andet der ikke lige bliver fortalt første gang. For noget tid siden var der også en MLM''er her på debatten der prøvede på at argumentere med at det var gratis fordi man tjente pengene hjem igen. Og det er disse ting der får mine alarmklokker til at ringe.
Hvis man fra start kan sige du skal betale det her beløb og skal gøre det her færdig slut, så er det meget lettere at tage stilling til, end hvis man får at vide det er gratis men lige skal betale 5000 for at købe nogle produkter, og så skal man også lige huske på at man lige skal gøre det og så skal man lige tænke på at man rent faktisk ikke må det og så.... u know the drill :)