Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterlån -HJÆLP

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også prøvet at bide skeer med en bank der ikke troede på mit firma og vores forretningsplan. Til sidst var jeg ved at have det indtryk at sådan var banker bare, indtil jeg skiftede jeg til Skjern Bank.

Forleden talte jeg med min erhvervsrådgiver og spurgte ind til hvorfor de egentlig gerne hjælper nystartede firmaer. Han svarede, at som bank er man nødt til at tage en chance når nye virksomheder starter op, hvis man også vil have en del af kagen når firmaet bliver en succes. Nogle gange går det godt og andre gange viser det sig at være en fejlvurdering, men man er nødt til at prøve.

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Tilmeldt 29. Sep 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:02

Alle sammen

Tusind tak for alle jeres gode indlæg...
...og Kurt -jeg har nu taget kontakt til Sjern Bank, som faktisk ønsker at kigge nærmere på min forretningsplan.

Jeg forstår slet ikke de andre banker. Jeg finder det tåbeligt, at en bankrådgiver synes at min forretningsplan, budget og likviditet er god, men siger nej til et lån på kr. 70.000. Hvem kan så optage lån? Jo, hvis jeg havde en friværdi -men den ligger i Sverige...

Jeg har selvfølgelig ikke noget lån endnu -men hvor er jeg glad for at jeg fandt denne hjemmeside...:)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:49
  Mine "finanser" er delt imellem to banker: én af de store tunge drenge og en af de små.

Jeg har meget ofte fået stukket det rene crap i hovedet af begge banker - af en simpelt grund: De ønsker begge at jeg skal droppe den anden bank. Måden man så forsøger at overbevise mig om at det er en god idé er så tilsyneladdende ved at pi... mig op og ned af ryggen - højst besynderlig måde at "sælge" på. Men begge banker, både den lille og den store, benytter praktisk talt samme uheldige indgangsvinkel.

Min privat-privatøkonomi ligger i den store bank, hvor jeg har en pensionsopsparing, en kassekredit, en restgæld fra en tidligere virksomhed (dog kun et fem cifferet beløb nu) og nogle forsikringer.

Min virksomheders økonomi ligger så i den lille bank. Jeg valgte den i sin tid fordi den lå dejligt tæt på, og jeg fik bankens direktør som rådgiver. Han var meget interesseret i hvad jeg lavede og gav mig også en super rådgivning. Han har så desværre senere forladt banken - hvilket har sendt mig på omgang imellem flere forskellige rådgivere.

Men at fohandle med disse to banker er blevet totalt umuligt efter jeg er blevet helt selvstændig - på trods af at jeg nu har en privatindkomst som er højere end da jeg var "lønslave".

En kassekredit kan jeg godt glemme alt om. Argumentet er altid "ja, du har jo ikke alle dine konti samlet hos os. Det ser vi jo gerne. Hvis vi skal kunne snakke om tingene, så bliver vi nøddtil at have en dyb indsigt i din økonomi - både privat og erhverv." Problemet er så, at jeg bl.a. har de famøse forsikringer og pensionen som er i den store bank, og de er bundet til at jeg beholder mine nuværende konti i banken. Og jeg ønsker ikke at flytte min virksomheds konti til den store bank, da de tidligere har bevist at de ikke havde en klap styr over deres erhvervsafdeling (For 7 år siden kostede mig mig en del ekstra i revisorbistand og advokat, da banken ved en fejl havde opgivet en virksomhed''s totale overskud - som jeg på det tidspunkt var medejer af - som min private indkomst - hvilket fik skattevæsnet til at rive mig rundt i manegen i næste et helt år.... - på trods af at jeg gjort alt by-the-book...)

Så jeg har ligesom et problem, som pt. er uløseligt. Det kan dog løses på én måde, men det kommer så til at koste mig mine forsikringer - og dem kan jeg ikke tegne igen, da min helbredstilstand har ændret sig siden dengang jeg oprettede dem i tidernes morgen.

Ærgeligt, ærgeligt....
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 15:13

Jesper

Det lyder underligt at dine forsikringer og pensioner skulle være betinget af kundeforhold i en bank,
er du sikker på at det ikke er et skræmmebillede banken sætter op.

Er det helt forkert hvis jeg gætter på det er Nordea?
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 21:25

Dato: 9/29/2005 6:26:11 PM Forfatter: Martin Tygsen Ellers prøv skriv noget mere om hvad du laver og din ide er, der sidder en del penge stærke mennesker som læser med her på amino, hvem ved om en af dem skulle have interessen i at investere lidt penge i dig. så smid ideen på bordet ( med mindre den er helt unik og ikke skal stjæles :) )

Så skal jeg "step up to the plate"

Henrik, prøve banker først, gøre som Martin og Hans siger og prøve andre afdelinger...og hvis der virkiligt ikke sket noget, send mig en email andy@-fjerndenher-wilhem.dk

Vi kan snak om en "kort tid" angel aftale (helt ærligt har jeg ingen idé hvad "en virksomehed som booker møde mellem virksomheder" laver og kan ikke tænk at jeg kan tilføj særligt meget som rådgiver) men jeg vil ikke lov noget...derfor prøve andre muligheder først.

Andy

P.S. Det er også vigtig for din kredit at du får penge fra banken.  Så har du historik til den næste gang du skal ind og låne noget...og der vil være et næste gang .
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 16:12

Her er så mit spæde indlæg til emnet - primært skrevet fordi jeg har lovet mig selv at fortælle om Sparekassen Himmerland ved enhver given lejlighed !

Da jeg startede dette nye projekt med overvågningssoftware, gik jeg som det første ned i min lokale bank - Sparekassen Himmerland fordi det nu engang er nemmere at snakke med en lokal bank end med de store.
Og min daværende bankrådgiver var med på planen. Jeg skulle finde 2 investore hver med 1 mio, og banken vil oprette en kassekredit til firmaet på 500.000 (jeg er ikke 100% på tallene men det er tæt på).
Jeg fandt lynhurtig en investor, og besluttede at opsige min stilling (i et andet firma jeg var med til at starte), men nu havde min bankrådgiver skiftet bank, og så gælder mundtlige aftaler åbentbart ikke!
Ihvertilfalde sagde den nye rådgiver til mig at banken ikke ville være med! Dette selvom jeg havde den ene investor på plads, og faktisk også havde en kunde og fået bevist konceptet.

Det er faktisk ganske svært at finde investore hvis din bank har vendt dig ryggen!
Jeg har siden da haft rigtig gode forbindelser til Sydbank (langt ude familie som er rådgiver dernede)
Jyske Bank (fik kontakt gennem min revisor). De ville dog først have begge investore på plads.
....og endelig - Nordea. Jeg fik kontakt gennem et Connect Danmark arrangement, og vi har fået kom-i-gang lån hos dem.
Jeg har vel og mærke fået afslag på kom-i-igang lån fra den nordjyske del nemlig Dronninglund Sparekassen med den begrundelse at de ikke kunne vurdere projektet (pga. manglende kompetencer) og meldte derfor fra.

Mit råd er også at prøve andre. Få endelig et møde istand så de kan få ansigt på, og være klar til tæsk. De værste firmaer overhovedet til at låne penge til iværksættere er banker (set på en planche hos Jyske Bank omkring investor kapital), men modsat er bankforbindelsen god at have hvis du f.eks. søger investorere.

Brug referencer. Jyske bank referencen fik jeg gennem min revisor - og det gav mig adgang til et møde. Man får en lille fordel ved at få referencen som man ikke skal undervurdere.

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:27

Hej René,

Lige et spørgsmål til dit indlæg:

Hvor ligger dit firma? I din profil står der postnr. 9000, altså Aalborg. Hvis firmaet ligge i Aalborg, kan jeg ikke gennemskue hvordan du har fået kom-i-gang-lån gennem Nordea... Jeg har været i kontakt med Nordea, men de kunne ikke hjælpe mig fordi min virksomhed ligger i Nordjylland. Dronninglund Sparekasse vil ikke hjælpe mig med kom-i-gang-lån fordi de ikke er interesseret i at overtage mine private bankforretninger(!).

/Carsten
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 16:35

Hej

Vi ligger ganske rigtig i Nordjylland.
Kom-i-gang lånene er opdelt regionalt, og derfor skriver Nordea at de "fortrinsvis" låner til københavnere og aarhus folk. Al samarbejde sker også i Aarhus gennem NyVirk dernede.

Min fordel er netop at jeg traf Nordea gennem et Connect Danmark arrangement, så derfor var min kontaktperson hos Nordea helt med på vores idé fordi den netop havde været igennem "møllen" og forsøgt gennemhullet af mange gode kompetencer.

Jeg kan i den forbindelse klart anbefale Connect Danmark til dels en gennemgang af ens forretningsplan, og til at søge mulige investore. Det kræver blot at man tør stå frem og blive beskudt (vær beredt - bær MEGET beredt)

Drop evt. en mail til mig, og jeg skal give min kontakt hos Nordea - jeg kan ikke love noget da min kontakt skete under lidt speciele omstændigheder.

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard

Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:15

Hejsa

Jeg var i den situation, da jeg startede, at min bank ikke ville noget som helst, eftersom jeg overtog en forretning, som havde kørt med ophør i 6 mdr. Absolut ingen fede tal at fremvise.
Da jeg ikke skulle købe danfoss eller noget lign, synes jeg faktisk det var uhyrligt at de ikke ville låne mig 100000. Undervejs fandt jeg ud af, at jeg ligesom brugte fy ordet ERHVERV.
Gode råd var dyre, så fandt jeg altså på at låne hele molivitten, som jo ikke var så meget hos GE Capital og glemte selvfølgelig at sige fyordet, 5 min senere (reklamen er god nok ), så var jeg altså den manglende kapital rigere....ja og idag, kører det bare derudad
Dyrer på renter, ja men jeg kom igang
Tilmeldt 11. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 00:47
Hej René,

Jeg har læst med store interesse din indlæg:

Citat "Jeg kan i den forbindelse klart anbefale Connect Danmark til dels en gennemgang af ens forretningsplan, og til at søge mulige investore. Det kræver blot at man tør stå frem og blive beskudt (vær beredt - bær MEGET beredt)"

Jeg hører til dem som godt kunne tænke sig at være "MEGET beredt". Kunne du evt. fortælle lidt mere om din egen erfaring? Beskrive forløbet, hvad der er lagt mest vægt på, gode råd.

På forhånd tak

VH

Frederic

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)