Siden f.eks KFX indexet kom til i 1989 er indexet steget fra 100 til ca. 360. Heri er ikke taget højde for årlige udbytter. Jeg tvivler stærkt på at du har kunnet næsten 4-doble din formue på at deltage i klasselotteriet
Derfor er det hasard spil... For firmaernes værdier er i samme periode ik steget. Aktier er spekulation, og nu har flere kriser siden 1990´erne bevist, hva der sker, når de største spekulanter forlader et marked! Boom har det sagt hver gang, og mon ik det snart sker med de overvurderede aktier?
A køber til kurs 100 , sælger vider til 110, som sælger vider til 120 osv. osv. - og nu ligger vi kurs 200.
Mange har tjent - hvem har tabt ?
Du kan ik gøre markedet sådan op. Hvis du investerer i aktier, så er det skræmmende, at du slet ik kender til markedets sammensætning!
Måske vinder alle i det eksempel du sætter op, men så er taberne måske bare i 7 andre selskaber... Det er de samme penge, der flyder rundt på markedet, og en SKAL tabe før en KAN vinde... Thats simple as it is...
Isoleret set har de tjent penge og må betale skat.
Jeg tror du misforstår hvad jeg siger. Det at vinde en handel betyder ikke nødvendigvis at du har fået en gevinst. Det at tabe en handel bestyder ikke nødvendigtvis at du har haft et tab - det betyder at du ikke burde have foretaget handlen.
Du kan ikke ud fra een handel isoleret set, fortælle om du har fået en gevinst eller et tab - det skal der to handler til at afgøre.
Det jeg prøver at sige det er at man kan gøre en god handel og man kan gøre en dårlig handel. Og det kan man gøre flere på hinanden følgende gange -og så er det et spørgsmål om størrelsen (ikke antallet) af gode handelspar overstiger størrelsen af de dårlige.
Jesper Laugesen:
Ingen har tabt noget.
Jo - de har tabt en gevinst. Det er rigtigt at de har tjent penge - men de kunne have tjent endnu flere hvis ikke de havde foretaget en forkert disposition.
For de penge, som du siger du har tjent, dem er der altså andre der skal tabe! Det hele er et lukket system, hvor der hele tiden skal tabes penge, før andre kan "vinde" dem.
Det er lige præcis det jeg mener med at der i enhver handel er een vinder og een taber.
En helt tredie ting. Langt de fleste kapitalister kunne da aldrig drømme om at dele deres formuer med en flok uvidende tabere (aktieholdere), men da de er utålmodige så gør de det. Eller fordi de er på røven.
Og det må så være mit sidste ord her
SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,- per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.
For de penge, som du siger du har tjent, dem er der altså andre der skal tabe! Det hele er et lukket system, hvor der hele tiden skal tabes penge, før andre kan "vinde" dem.
Det er lige præcis det jeg mener med at der i enhver handel er een vinder og een taber.
Vi er skam helt enige, men det lader til, at alt for mange slet ik ved, hva de reelt leger med...
Overfor skattefar er der dog ikke meget hjælp at hente der.
Det har du ret i - men vores allesammens far er ikke en del af det store billede i forbindelse med at foretage den rigtige disposition i en aktiehandel.
Det er klart at man bliver beskattet hvis man trækker en gevinst hjem - og det er da også helt klart en faktor man skal tage højde for i sine handler - men det var bare ikke relevant i forhold til mine synspunkter omkring den enkelte handel.
Og når jeg nu tænker nærmere over det - så udover bankenb/brokeren - så er skaffefar også en sikker vinder i det her game