Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal du have hjælp til at skaffe computer?

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen, Nielco IT :

Simon Tulin Holmgaard Kristensen:
Simon Tørring:

Hvordan vil du forholde dig til garanti og reklamation? Udover at jeg aldrig nogensinde ville købe en stationær computer, ville jeg umiddelbart gerne smide et par tusind efter en computer, jeg var sikker på at kunne få byttet, hvis den skulle brænde sammen.

Jeg ville fungere som et mellemled mellem kunden og butikken, derfor vil garanti og reklamation stadig være et arbejde for butikken.

Hvis du har formidlet handlen af hardware løsdele, vil kunden forvente, at du også formidler garantireparation af eventuelle defekte dele indenfor garantiperioden.
Enhver forhandler af hardware løsdele har indføjet i deres handelsbetingelser, at de ikke forestår gratis udskiftning af defekte dele fra computeren, samt at defekter, som kan relateres til monteringen, ikke er dækket af garantien.

For nogle år siden, den gang computer hardware var fantastisk dyrt, kunne man spare penge ved at købe computerdelene i løs vægt og så selv samle dem.
Men i dag, hvor priserne på computere er faldet meget, vil kun de færreste kunne få en billigere eller bedre computer til prisen ved at købe den i løsdele.
De fleste private kunder fokuserer erfaringsmæssigt mere på at computeren er god og solid, og at der er en hurtig og hjælpsom kundeservice og support, i tilfælde af fejl.

Hvis din forretningsidé ikke indebærer håndtering af reklamation i garantiperioden, vil det stille kunderne ringere at købe gennem dig, end at handle i en decideret computerbutik.

De vil med sikkerhed risikere at blive kastebold imellem dig, som skubber ansvaret over på forhandleren, og forhandleren som måske siger at fejlen skyldes fejlbetjening i forbindelse med samling/installation.

Med din pris på 500,- skal computeren alligevel koste en del, før din rådgivning resulterer i en samlet besparelse, for du skal jo først spare kunden for de 500,- du forlanger for din ydelse. Skype-Wink
Det er jo muligt at købe en stationær mærkevare computer til under 5.000,- inkl 3 års onsite hardware service og adskillige års support for drivere.
Det er dem du konkurrerer med.

Virksomheder vil erfaringsmæssigt aldrig benytte den type ydelse, som du tilbyder. De vil typisk hellere købe et "sikkert" produkt hos en større forhandler, suppleret med en udviddet hardwareservice som f.eks IBM Global Service, Servicegruppen eller Careitec.

Jeg vil foreslå dig, at du i stedet overvejer at lave et site, der rådgiver forbrugere om computerkøb og ad den vej øser ud af dine erfaringer og evner.
For at tjene på det, kan du jo opdele de sikkert mange brugere på dit site i gratis brugere - og et PLUS abonnement, hvor brugerne får adgang til mere support og mere af din rådgivning..  Bare en tanke.. Skype-Smile

Problemet ligger nok mest i om det er muligt at sende en samlet computer til reparation hos en forhandler, hvis man har købt den i løsdele. Hvis ikke, så har jeg en svær sag. Hvis muligt, så burde der ingen forskel at være.

Hvis en butik kun yder tlf service på færdigsamlede computere imod dem som er købt i løsdele og samlet selv, så har jeg også et problem.

Angående prisen, siger jeg jo ikke de sparer ved at snakke med mig om det, men at der kan være besparelser på selve produktet.

At foreslå mig at bikse en hjemmeside sammen som kan hjælpe folk med deres computere er en rigtig god idé om måske i den retning jeg skulle gp i stedet. Eventuelt kunne jeg sælge video kurser omkring selve det at optimere den software mæssigt.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 18:38

Morten:

Fashion-Seller:

Butikker som Fona, Merlin osv ser jeg meget begrænset hjælp hos og det er klart, skulle de det ville det koste mere.

Lidt branche research er vidst nødvendigt, før du overhovedet kaster dig ud i noget. For dem du nævner er fortrinsvis små spillere på markedet!

(Er Merlin ik gået konkurs i øvrigt, eller blev det solgt og videreført i nyt regi?)

Muligvis Merlin er gået konkurs. Der har nok været for mange utilfredse kunder xD

Da min far købte en bærbar, havde både jeg og min bror sagt at vi skulle hjælpe ham med det. Det endte med han selv en dag, købte en bærbar hos en forhandler og den var simpelthen så ringe hardware/pris mæssigt at jeg blev utrolig gal, både på forhandleren og min far. Jeg er i dag stadig gal, men det er en helt anden snak ;)

Ikke for at skyde dig ned, men du kan jo ikke kun tage et eksempel, der er nok mange der er glade for deres køb. Hvis jeg går en tur i fona, bilka eller føtex og skal have en ny computer, så er de nu flinke nok. De kan forklare hvad ram er, hvad cpu er osv osv.

Du skyder mig skam ikke ned. Jeg er sikker på at mit eksempel ikke er enestående, slet ikke med så mange som jeg kan se visuelt har brug for optimering eller dem som kommer til én konstant og spørger om hjælp.

Dem som er glade for deres køb og som ikke ser udover skyklapperne at der faktisk også kan være en lynhurtig computer selv efter 1 års brug, det er også fint nok.

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 18:41

Jeg har købt en hp computer for over 3 år siden. Den kører stadig helt uden problemer, og det var nu ikke det hyperste dengang. Mine forældre har en acer den er vel godt og vel 5 år gammel, lidt langsom men den kører stadig, og de har ikke er dyt forstand på det. De var bilka og fik hjælp, og den kører endnu efter 5 år, hvis den ikke er ældre. Begge computere er stationære.

Så den med at man ikke kan få nok support i butikkerne synes jeg altså ikke holder.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 18:43

I bund og grund syntes jeg der har været meget kritik omkring min idé :) Set i forhold til hvor populær slow pc-fighter har været/er, er der da tydeligvis et marked for folk med langsomme computere!

At der kan blive nogle mulige problemer med serviceydelser for løsdele kontra samlede computere er et problem.

Derfor vil jeg også se lidt væk fra det at hjælpe folk hardware mæssigt, og måske se muligheden i noget software i stedet, da det vil kunne spare mig for mange komplicerede ting.

Tak for hjælpen

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 18:45

Du skal skam ikke gå væk fra din idé overhovedt ikke. Jeg giver bare min konstruktive kritik af det, og prøver og se om du måske kan se det i et andet perspektiv, og det er vidst det, innovation handler om.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:48

Nu må du altså ik tage følgende svar personligt, fordi det er noget som ofte sker for folk med ideer...

Men det virker altså, som om at du har set dig fuldstændig blind på denne ide. Du tager slet ik højde for de mange punkter, som bliver nævnt, hvor du slet ik er konkurrence dygtig. Du omtaler dig selv konstant, som guds sending til folk uden IT indsigt!

Hvis du ene og alene har denne ide pga af de 1500 kr, som du ønsker at tjene månedligt, så glem det. Du ender kun op med problemer, hvis det er din indgangsvinkel til det hele. Og et eller andet sted, hvis man læser mellem linierne, så er det vel reelt din indgangsvinkel?
Ellers ville du vel ik påstå, at du var bedre end Dell, Aldi eller nogle af de andre store forhandlere?

Så hvis det er pengene, så overvej rådgivning fremfor salg, da du helt sikkert kan få mere ud af det. Alternativt strik en blog sammen med nogle råd, fif, vejledninger og kontakt info, og se om du så ik kan skaffe kunder, som er villige til at betale en timepris for din service/rådgivning fremfor din "guds gave til folket" satsning ;D

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 18:49

Morten:

Jeg har købt en hp computer for over 3 år siden. Den kører stadig helt uden problemer, og det var nu ikke det hyperste dengang. Mine forældre har en acer den er vel godt og vel 5 år gammel, lidt langsom men den kører stadig, og de har ikke er dyt forstand på det. De var bilka og fik hjælp, og den kører endnu efter 5 år, hvis den ikke er ældre. Begge computere er stationære.

Så den med at man ikke kan få nok support i butikkerne synes jeg altså ikke holder.

I bund og grund kan jeg ikke sammenlignes med Bilka. Det er en helt anden ting jeg vil yde og er man tilfreds med at få en comp fra Bilka som er fra Bilka, så kan jeg intet gøre.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 19:04

Fashion-Seller:

Nu må du altså ik tage følgende svar personligt, fordi det er noget som ofte sker for folk med ideer...

Men det virker altså, som om at du har set dig fuldstændig blind på denne ide. Du tager slet ik højde for de mange punkter, som bliver nævnt, hvor du slet ik er konkurrence dygtig. Du omtaler dig selv konstant, som guds sending til folk uden IT indsigt!

Hvis du ene og alene har denne ide pga af de 1500 kr, som du ønsker at tjene månedligt, så glem det. Du ender kun op med problemer, hvis det er din indgangsvinkel til det hele. Og et eller andet sted, hvis man læser mellem linierne, så er det vel reelt din indgangsvinkel?
Ellers ville du vel ik påstå, at du var bedre end Dell, Aldi eller nogle af de andre store forhandlere?

Så hvis det er pengene, så overvej rådgivning fremfor salg, da du helt sikkert kan få mere ud af det. Alternativt strik en blog sammen med nogle råd, fif, vejledninger og kontakt info, og se om du så ik kan skaffe kunder, som er villige til at betale en timepris for din service/rådgivning fremfor din "guds gave til folket" satsning ;D

Det har jo aldrig været salg jeg har villet have med at gøre. Der er intet salg i det. Man kunne købe alle løsdelene selv efter valg af dele, få dem sendt til sig selv, sende dem til mig, få mig til at samle dem og optimere den og sende den tilbage.

Jeg ser de problemer som folk nævner og siger da også at hvis det er et problem at firmaer ikke yder hjælp til løsdele samlede computere, så har jeg en dårlig idé. Men har stort set selv mest set hele processen som en rådgivningsprocess, da det jo faktisk er hvad det er. Jeg vælger dog at hjælpe med at skaffe de bedste hardware dele, hvilket kan blive et problem, hvilket jeg har godkendt mange gange.

Jeg ER guds sending til folk uden it indsigt ;) det ved jeg når jeg har fikset computere som kører langsomt for folk og de har den fungerende hurtig og god computer derefter. Du vil vel heller ikke påstå at alle med Dell eller Aldi computere har en hurtig optimeret computer?

Jeg ved ikke mere end hvad enhver it nørd vil kunne vide, men hvornår er det da også blevet sådan at alle it nørder absolut skal komme rendene og hjælpe alle mennesker gratis? Engang gjorde jeg det gratis, men nu siger jeg jeg ikke har tid eller svarer ikke igen på sms. Selve mit "produkt" er jo ikke set før, og der er ingen der udbyder det. Man kan få hjælpen fra dem som kender nogen som kender nogen eller få den af mig og ved mig sku det jo bare ske "semi professionelt".

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:02

Det har jo aldrig været salg jeg har villet have med at gøre. Der er intet salg i det. Man kunne købe alle løsdelene selv efter valg af dele, få dem sendt til sig selv, sende dem til mig, få mig til at samle dem og optimere den og sende den tilbage.

3 gange fragt + extra værdi forsikring ved hver forsendelse og vupti så er din "perfect" PC pludselig dyre end, hvis man købte den hos en special forretning... Så er hele fidusen vel borte?

Jeg ER guds sending til folk uden it indsigt ;) det ved jeg når jeg har fikset computere som kører langsomt for folk og de har den fungerende hurtig og god computer derefter. Du vil vel heller ikke påstå at alle med Dell eller Aldi computere har en hurtig optimeret computer?

Så er spørgsmålet, om du har optimeret selve pc´en eller skiftet hardware. Alle nye Aldi og Dell pc´er kører hurtigt fra start. At folk så få en masse lort ind på dem, som senere gør dem langsomme er en helt anden snak... Det har jo intet med hardware og bygge pc´ere at gøre!

Jeg ved ikke mere end hvad enhver it nørd vil kunne vide, men hvornår er det da også blevet sådan at alle it nørder absolut skal komme rendene og hjælpe alle mennesker gratis? Engang gjorde jeg det gratis, men nu siger jeg jeg ikke har tid eller svarer ikke igen på sms. Selve mit "produkt" er jo ikke set før, og der er ingen der udbyder det. Man kan få hjælpen fra dem som kender nogen som kender nogen eller få den af mig og ved mig sku det jo bare ske "semi professionelt".

Hvem har påstået, at nørder skal hjælpe andre gratis? Ingen i denne debat!

Jeg foreslog at du kunne sælge din know-how på time basis, da det både ville gavne dig og køberen mest. Så er spørgsmålet blot om du er for gråig eller har kunde grundlaget til sådan en service? Men det må du jo evt arbejde videre med!

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 00:40

Fashion-Seller:

3 gange fragt + extra værdi forsikring ved hver forsendelse og vupti så er din "perfect" PC pludselig dyre end, hvis man købte den hos en special forretning... Så er hele fidusen vel borte?

Så er spørgsmålet, om du har optimeret selve pc´en eller skiftet hardware. Alle nye Aldi og Dell pc´er kører hurtigt fra start. At folk så få en masse lort ind på dem, som senere gør dem langsomme er en helt anden snak... Det har jo intet med hardware og bygge pc´ere at gøre!

Hvem har påstået, at nørder skal hjælpe andre gratis? Ingen i denne debat!

Jeg foreslog at du kunne sælge din know-how på time basis, da det både ville gavne dig og køberen mest. Så er spørgsmålet blot om du er for gråig eller har kunde grundlaget til sådan en service? Men det må du jo evt arbejde videre med!

Der er kun 1 ekstra forsendelse, da køber adressen ikke behøver være den samme adresse som modtager adressen. Så på den måde er intet røget.

Aldi og Dell osv køre da fint hurtigt, men du får stadig ikke det hurtigste hardware. I debatten har jeg nævnt og nikket ja op til flere gange at ideen med at være "mentor" for folks hardwarekøb kan have sine downsides. Absolut størstedelen af hele min idé bygger desuden på optimering, derfor er det ikke en helt anden snak, da den snak tydeligt står beskrevet i mit idégrundlag. Den mindste del er hardware indkøb og det er her de fleste problemer opstår(selvom der intet belæg er for at det faktisk er et problem for hardwarekøbet), hvilket jeg da så også HAR godtaget op til flere gange, at der kan være problemer ved at fungere som hardware mentor.

At sælge know how på time basis er vel det jeg har villet fra starten. Det er for mig en know-how at hjælpe kunden med at vælge det rigtige hardware han køber hos en anden butik.

Man kunne også springe hele hardware afsnittet over og nøjes med pc optimering som mulighed, men det er nok de færreste der vil sende deres gamle pc et sted hen for at blive renset og derfor så jeg snittet til at gøre det når nu folk alligevel skulle lave indkøb af computer og så samtidig hjælpe med at få det optimale ud af deres computer indkøb.

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)