Hey..
Jeg ejer en hjemmeside, der forhåbentlig går en god fremtid i møde..
Jeg har derfor tænkt lidt på at tilmelde mig en reklameservice som google adwords, og udover det kræve en lille sum penge for nogle af de services jeg yder.
Men mit problem er at jeg aner absolut intet om hvad regler er inden for skat og den slags..
Jeg går ud fra at jeg skal angive på min selvangivelse hvis jeg tjener noget ved siden af min SU og mit arbejde.
Min indtjening vil ikke blive alverden, den ville højest sandsynligt ikke overkskride 10.000 kr på et år.
Såå nogen kloge hoveder her der kan give mig råd og idéer til hvordan jeg skal forholde mig hvis jeg vil tjene en beskeden sum penge på min hjemmeside? |
Sålænge du regner med en indtjening på 10.000 kr. om året, så er det ikke det store du skal gøre - du behøver f.eks. ikke at blive momsregistreret.
Du skal selvfølgelig stadig lave en faktura til kunden hvergang du sælger noget (ydelser/varer eller lignende). Da du ikke er momsregistreret, må du ikke skrive moms på fakturaen.
Så hvis du sælger en ydelse til 200 kr., så skal du lave en faktura på 200 kr. totalt - ikke noget med at skrive "med moms".
Selve regnskabet er også relativt simpelt. Du skal blot være opmærksom på at du uanset hvad skal leve op til de lovmæssige krav omkring hvorledes regnskab, faktura m.m. skal udarbejdes - det er dog ikke rocket sience og du kan få størstedelen af alle de info du har brug for herinde.
Når du laver det som tillæg til din SU, så tæller det som B-indkomst. Det er ensbetydende med at du skal betale 60% i skat. Ergo: Du skal gemme 60 kr. for hver 100 kr. du tjener. Når året er gået skal du sørge for at indbetale de penge du har lagt til side til skattevæsnet. De har et specielt kontonummer som man blot sætter pengene ind på og skriver sit cpr-nummer på som indbetaler - derved har du indbetalt din restskat. Når du skal udfylde din selvangivelse, så skal du anmode om en udviddet selvangivelse. Denne udfyldes på fuldstændig samme måde som du ville have udfyldt den normale selvangivelse - dog skal du på den modstående side, som omhandler virksomheder m.m. skrive det som du har tjent under punktet "Overskud af virksomhed".
Det er faktisk det hele 

Hvis du vil gøre det lidt mere avanceret, så er der nogle flere muligheder - bl.a. vil du kunne trække eventuelle udgifter fra, som er direkte relateret til din indtjening i virksomheden. Det vil f.eks. være udgifter til hosting af din hjemmeside. Disse udgifter har du fradrag for - det vil sige at du kan betale disse FØR du trækker 60% i skat fra og giver de resterende 40% til dig selv.
Jeg håber ovenstående har kastet lidt lys over sagen - Det var sådan jeg startede for snart hundrede år og en madpakke siden
Det holdt i 2 måneder - så blev jeg momsregistreret - så stiftede jeg et ApS - og så gik det ellers derud af. Og jeg lærer stadig nyt omkring regnskabsmæssige ting man kan gøre. Det sidste nye jeg har lært er alt det med momsundragelse, afskrivninger og beskatning i forbindelse med at jeg købte en firmabil til min virksomhed.

/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk