Hej allesammen, først og fremmest vil jeg sige at jeg er helt ny herinde! Jeg har over en længere periode overvejet at få startet firma, og nu har jeg så bestemt mig for at gøre det. Jeg vil starte en webshop. Men inden jeg begynder er der nogle spørgsmål vedrørende skat og moms som jeg vil have afklaret. Hvis jeg f.eks køber en vare som koster 200 (inklusiv moms) og sælger den for 400 (inklusiv moms) hvor meget skal jeg så af med til skat eller moms? hvad bliver min fortjeneste i sidste ende?. Jeg bliver HEEEEEEELT forvirret når jeg kigger rundt. Eller hvis jeg køber varer men ikke får dem solgt, skal jeg da også betale moms? Hvordan foregår det med momsen? Lad os sige jeg køber varer ind for 2000kr (inkl moms) og jeg ikke får dem solgt skal jeg da også betale moms af dem hvis jeg er momsregistreret? Hvad er kravene for at blive momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed, da jeg skal bruge et cvr nummer til registrering hos PBS. Håber der er en kvik revisor eller lignende som kan sætte mig fuldt ind i systemet! med venlig hilsen Ung iværksætter! |
Når du er momsregistreret skal du betale salgsmoms (moms på de varer/ydelser du sælger), men du kan omvendt modregne købsmoms (moms på de varer du køber).
Jeg vil prøve at opstille et eksempel, som kan hjælpe dig med at finde rundt i det hele:
I første momskvartal af 2010 ser din fordeling af køb og salg sådan her ud:
Du har købt varer til videresalg for 10.000 kr.
Du har solgt varer for 20.000 kr.
På alle de varer du har købt til videresalg har du højst sandsynligt betalt 25% moms. Altså:
Købsmoms = 10.000 * 0,2 = 2000 kr.
På alle de varer du har solgt har du pålagt 25% moms fordi du er momsregistreret. Altså:
Salgsmoms = 20.000 * 0,2 = 4000 kr.
Dit moms-regnestykke ser nu således ud:
Købsmoms som kan trækkes fra = 2000 kr.
Salgsmoms som skal betales til skat = 4000 kr.
Altså: 4000-2000 = 2000 kr, som skal betales til skat.
Du skal ikke betale moms af varer du ikke sælger, fordi du jo så ikke har modtaget noget salgs moms fra dine kunder.
Jeg håber det blev nogenlunde overskueligt og at det gav dig en ide om hvordan det skal regnes ud.
Kort og godt: Når du køber varer med moms kan du trække momsen fra - når du sælger varer med moms skal du betale momsen til skat. Det er derfor differencen mellem købsmoms og salgsmoms som du skal betale/afregne.
Du kan også risikiere at du har købt varer for et større beløb, end du har solgt varer. I sådan et tilfælde vil du få tilbagebetalt differencen fra skat.
Hvis du f.eks. har et kvartal hvor du har:
Købsmoms: 4000
Salgsmoms: 2000
Så vil du få 2000 kr retur af skat, når du indberetter dette.
Held og lykke med forretningen!