Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT / MOMS = Helt forvirret

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 252
Fra  Lashes.dk - Alt indenfor øjenvipper Skrevet kl. 03:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, først og fremmest vil jeg sige at jeg er helt ny herinde!

Jeg har over en længere periode overvejet at få startet firma, og nu har jeg så bestemt mig for at gøre det. Jeg vil starte en webshop.

Men inden jeg begynder er der nogle spørgsmål vedrørende skat og moms som jeg vil have afklaret.

Hvis jeg f.eks køber en vare som koster 200 (inklusiv moms) og sælger den for 400 (inklusiv moms) hvor meget skal jeg så af med til skat eller moms? hvad bliver min fortjeneste i sidste ende?. Jeg bliver HEEEEEEELT forvirret når jeg kigger rundt.

Eller hvis jeg køber varer men ikke får dem solgt, skal jeg da også betale moms? Hvordan foregår det med momsen? Lad os sige jeg køber varer ind for 2000kr (inkl moms) og jeg ikke får dem solgt skal jeg da også betale moms af dem hvis jeg er momsregistreret?

Hvad er kravene for at blive momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed, da jeg skal bruge et cvr nummer til registrering hos PBS.

Håber der er en kvik revisor eller lignende som kan sætte mig fuldt ind i systemet!

med venlig hilsen

Ung iværksætter!

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 04:48

Når du er momsregistreret skal du betale salgsmoms (moms på de varer/ydelser du sælger), men du kan omvendt modregne købsmoms (moms på de varer du køber).
Jeg vil prøve at opstille et eksempel, som kan hjælpe dig med at finde rundt i det hele:

I første momskvartal af 2010 ser din fordeling af køb og salg sådan her ud:

Du har købt varer til videresalg for 10.000 kr.
Du har solgt varer for 20.000 kr.

På alle de varer du har købt til videresalg har du højst sandsynligt betalt 25% moms. Altså:
Købsmoms = 10.000  * 0,2 = 2000 kr.

På alle de varer du har solgt har du pålagt 25% moms fordi du er momsregistreret. Altså:
Salgsmoms = 20.000 * 0,2 = 4000 kr.

Dit moms-regnestykke ser nu således ud:
Købsmoms som kan trækkes fra = 2000 kr.
Salgsmoms som skal betales til skat = 4000 kr. 
Altså: 4000-2000 = 2000 kr, som skal betales til skat. 

Du skal ikke betale moms af varer du ikke sælger, fordi du jo så ikke har modtaget noget salgs moms fra dine kunder. 

Jeg håber det blev nogenlunde overskueligt og at det gav dig en ide om hvordan det skal regnes ud. 

Kort og godt: Når du køber varer med moms kan du trække momsen fra - når du sælger varer med moms skal du betale momsen til skat. Det er derfor differencen mellem købsmoms og salgsmoms som du skal betale/afregne.
Du kan også risikiere at du har købt varer for et større beløb, end du har solgt varer. I sådan et tilfælde vil du få tilbagebetalt differencen fra skat. 

Hvis du f.eks. har et kvartal hvor du har:
Købsmoms: 4000
Salgsmoms: 2000
Så vil du få 2000 kr retur af skat, når du indberetter dette. 

Held og lykke med forretningen!

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 05:00

Nu er jeg jo ikke revisor, men jeg har da mit eget firma saa lad mig proeve. Saa kommer der muligvis nogle og retter lidt detaljer.

Grundlaeggende er reglen: Firmaer betaler ikke moms. Privat personer betale moms. Men moms skal altid inkluderes i alle regninger.

Saa hvis varen koster 200kr inklusiv moms, saa koster det dit firma 200*0.8=160 kroner at koebe den. Hvis du vil have den skal have en salgspris paa 400 kroner inklusiv moms, saa bliver din salgspris altsaa 400*0.8=320 kroner + moms.

Og du vil saaledes have tjaent 160 kroner ved at saelge varen. Uanset om koeberen er privat eller firma.

Men her kommer det lidt underlig, for selv om firmaer i sidste ende ikke skal betale moms, saa skal du stadig give penge svarende til prisen inklusiv moms til saelgeren.(Og tilsvarende opkraeve penge svarende til pris inklusiv moms fra koeberer)

2 gange(Eller mere ofte, afhaenig af virksomhedens stoerelse) om aaret skal du saa lave moms regnskab. Disse perioder paa 6 maaneder, kaldes moms perioder.

Saa hvis du i en moms periode koeber en vare for 160 kroner+moms(Og dermed giver 40 kroner i moms), saa har du saa afleveret 200 kroner til saelgeren. De 40 kroner du saa har betalt i moms til saelgeren, faar du saa tilbage af staten i slutningen af moms perioden.

Men lad os sige at du i en moms periode, koeber din vare for 160 kroner+moms, og saelger den for 320 kroner + moms. Dit moms regnskab vil saa give at du har faaet 80 kroner ind i moms, og betalt 40 kroner i moms. Du har altsaa faaet 40 kroner mere ind i moms, end du har betalt i moms, og de 40 kroner skal du saa betale tilbage til staten, da moms jo er penge du indkraever for staten, ikke dine egne penge.

Og her saa en lille advarsel. Da en virksomhed jo gerne samlet set skulle saelge for mere end den koeber saa vil du stortset altid skulle betale moms penge til staten, saa pas nu paa med at bruge moms pengene. Det er jo ikke dine du opkraever dem bare for staten :}

Angaaende kravene for at blive momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed, saa var det bare en enkelt blanket man skulle udfylde, underskrive og indsende dengang jeg oprettede mit firma, saa der burde ikke vaere noget problem der, med minder du er under 18, eller har skattegaeld(Kan muligvis give problemer). Nu kan man vist goere det automatisk paa virk.dk - men husk at du personligt haenger paa alt hvad dit firma skylder, saa hvis dit firma har gaeld, kan du ikke bare lukke det og saa slippe for gaelden paa den maade.

Og saa lige lidt undtagelser: Der er enkelte virksomhedstyper som ikke skal opkraeve moms og som derfor ikke saetter moms paa deres regninger. Men da momsen staar selvstaendigt paa regningen skulle det ikke vaere problem at opdage.

Ovenstaaende forudsaetter at du dit firma faktisk er(Bliver) moms registreret. Det er muligt for meget smaa virksomheder ikke at blive moms registrerede. Fordelen ved det er at man saa ikke skal lave momsregnskab, men ulempen er at man saa skal betale moms. Men hvis du regner med at leve af dit firma, kommer du alligevel til at omsaette for saa meget at du skal moms registreres saa du kan lige saa godt goere det med det samme.

2 gode regne regler:

Hvis du har prisen uden moms, og vil have prisen inklusiv moms, saa gang med 1.25
Hvis du har prisen uden moms, og gerne vil have momsen saa gang med 0.25

Hvis du har prisen inklusiv moms, og gerne vil have prisen uden moms saa skal du gange med 0.8.

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 252
Fra  Lashes.dk - Alt indenfor øjenvipper Skrevet kl. 05:25

Hey igen:) Dejligt at få svar så hurtigt!. Nu er jeg sådan nogenlunde inde i systemet.

Forresten i må nok være nysgerrig over hvad for et firma jeg vil stifte, så her får i lige nogle oplysninger ;)

Da internetsalg er steget så meget fortiden og jeg har interesse indenfor fitness og livsstil har jeg valgt at starte en webshop på nettet hvor jeg vil sælge forskellige fitness ting på nettet.

1.Jeg har selv sat min side op, som jeg er ved at arbejde på, grunden til at jeg selv laver siden er for at spare på ressourcer. (fundet informationer via google)

2.Jeg har kontaktet en leverandør og fået lavet en kanon aftale.

Nu kommer problem nummer 2 så, jeg er kun 16 år og det forhindrer mig i at blive momsregistreret. Men jeg har læst at i nogle tilfælde kan man godt blive momsregistreret som 15-18 årig. Det er vigtigt at jeg bliver momsregistreret da jeg højst sandsynligt skal have en indløsningsaftale hos PBS for at kunne tage penge fra mine kunder på webshoppen.

Men men men, der er vist andre muligheder, for det er kun et krav at blive momsregistreret hvis man har en omsætning på over 50.000DKK. Det ville jo være perfekt hvis jeg kunne slippe udenom de satans PBS

Jeg har overvejet at tage penge fra kunder via PAYPAL, men det vil jeg 100% miste 80% af kunderne på da det virker yderst uprofessionelt!

Som i kan se er jeg stødet på nogle forhindringer, men jeg er optimistisk og lader ikke de små forhindringer komme i vejen,

Desuden er jeg igang med at skrive en Blog "livet som ung iværksætter" hvor jeg vil fortælle hele min historie fra start til slut, med hensyn til at til sidst at kunne udgive en bog hvis det bliver til noget :)

Alt i alt, har dette resulteret i mange søvnløse nætter.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 10:16

Martin T:

Saa hvis varen koster 200kr inklusiv moms, saa koster det dit firma 200*0.8=160 kroner at koebe den. Hvis du vil have den skal have en salgspris paa 400 kroner inklusiv moms, saa bliver din salgspris altsaa 400*0.8=320 kroner + moms.

Og du vil saaledes have tjaent 160 kroner ved at saelge varen. Uanset om koeberen er privat eller firma.

For lige at supplere : Firmaet har nu 160 kroner i overskud. Dem kan du købe nye varer for eller hvis du vælger at bruge dem privat, så skal der betales skat af dem (enten alm. indkomstskat eller man kan vælge at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen - og den har jeg ikke sat mig ind i).

Og som Martin skriver i forbindelse med momsen, så pas på med at bruge af momspengene - og ligeledes skattepengene. Du får en masse penge i kassen, men husk at skat tager en stor del af dem. (som nævnt - Moms afregnes hver 3. eller 6. måned og skat ved årets afslutning - som ved alm indkomstskat)

mvh

Jan

Tilmeldt 31. May 09
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 10:55
Fra Odense
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 391
Fra  Novitas A/S Skrevet kl. 11:36

Hej tboy

Din alder behøver ikke at forhindre dig.

Du kan få dine forældre stå og oprette et CVR, og så kan du arbejde under dem og få overskud udbetalt som løn. Du vil så have en ansættelsesforhold til firmaet. Når du bliver 18 år så kan du "overtage" firmaet igen.

Jeg vil sige, hvis man skal starte op i DK, så skal du som minimum tilbyde dankort/visa som betalingskort.

Tilbyder du kun Paypal så vil de fleste kunder i løbet af ingen tid Google frem til en af dine konkurrenter hvor de kan betale betalingskort og købe hos dem.

Held og lykke med projektet :-)

Nicklas Nguyen

Shipmondo.com | En komplet fragtløsning til din virksomhed.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)