Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man starte selskab? og i tvivl om moms og toldregler.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Glostrup
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ny her på siden, så håber i vil tage godt imod mine spørgsmål.

Min partner og jeg har startet et projekt med en hjemmeside, som har kørt siden i sommers, med en rimelig succes, besøgsmæssigt (indholdet på sitet er uvæsentligt i denne sammenhæng).

Vi har på nuværende tidspunkt ikke stiftet noget selskab, men overvejer det kraftigt, da vi er begyndt at få en lille indtjeninggoogle ads, som vi ønsker så stor en del af, kan anvendes til vores udgifter til vedligeholdelse af sitet, samt videreudvikling af samme.

1. Hvornår er det er god idé at stifte virksomhed, fremfor at køre det privat? (i dette tilfælde ville det nok blive et I/S)
  2. I forbindelse med sitet har vi valgt at købe en virtuel server på østkysten i USA. I den forbindelse er vi i tvivl om hvad reglerne er på området mht moms og told. Der er altså tale om at vi løbende har udgifter til en service ydelse fra et ikke-eu-land. Vi har telefonisk kontaktet skat, som ikke kunne give os noget overbevisende svar på spørgsmålet, men blot "mente" det måtte være det samme som at købe en fysisk vare, og der derfor skulle betales både told og moms af det.
Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 17:06

Hej Morten

Fint at der stadigvæk er folk der vil være iværksættere!

At drive virksomheden som I/S er ligesom at drive det som enkeltmandsvirksomhed (EMV) - I er bare flere om et I/S og derfor er super vigtigt med en god kontrakt jer indbyrdes imellem.

Jeg tror ikke at du kan drive virksomheden privat. Så skal det være en hobby og i gamle dage var beløbsgrænsen vidst 50.000 om året for en hobby-forretning (Det er sikkert ændret siden). Så hvis I vil drive noget under 50.000 om året - så kan det nok klares privat.

Fordelen ved at drive det som et "rigtigt" selskab - enten ApS eller A/S er at I ikke personligt bliver ramt, hvis noget går galt. Så ligger alle aktiviteter i selskabet. Dvs kommer der et erstatningskrav på 1 mio (og I ikke betaler) så lukker selskabet - altså en konkurs - men I bliver ikke ramt privat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53

Morten Rostved:
Hvornår er det er god idé at stifte virksomhed, fremfor at køre det privat?

Alltid og hver gang for at sikre begraenset haeftelse.

Et I/S ubegraenset haeftelse for begge parter.

Morten Rostved:
"SKAT mente" det måtte være det samme som at købe en fysisk vare, og der derfor skulle betales både told og moms af det.

Det KAN ikke vaere rigtigt.

Leveringsstedet er jo USA.

Fra København / London
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 62
Fra  Mailyourfans.dk Skrevet kl. 18:12

Vedr. regler for skat, moms etc. fra udlandet kan jeg varmt anbefale www.inwema.dk som er internationale skattejurister. Der er nemlig ikke meget hjælp at hente hos Skat.

Fra Glostrup
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:32

Tak for de rigtig gode svar.

Jeg vil prøve at udspecificere lidt mere, så svarene måske også kan blive lidt mere brugbare.

Vi har indtil nu kørt siden på hobbybasis, og udelukkende fokuseret på at få brugere/besøgende op. Der nærmer vi os nu, hvilket også så småt giver lidt med google ads. Det betyder vi er klar til at tage næste skridt i vores plan, som bl.a. inkl. noget indkomst. Dog ikke mere end at i forventer at det skal kunne dække vores udgifter, samt giver mulighed for vi kan videreudvikle projektet.

Her var vores tanke så om der er nogen fordel i at starte et I/S eller SmbA op (APS og A/S kommer ikke på tale, da vores projekt ikke pt egner sig til så store pengeindsprøjtninger). Også selvom vi ikke forventer at vores indtjening kommer over 10.000kr de første 3-4 måneder.

Hvis ikke det er tilfældet, skal vi så registrere vores "hobby" og s&e alligevel?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

I kan lige saa godt starte op i en SmbA-selskab, da I grundet  Skat`s maerkevaerdige praksis formentlig IIKKE kan traekke udgifterne fra.

Specielt ikke hvis I selv kalder det hobby.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20

Ejler..hvad er det for noget sludder!

Hobbyvirksomhed kører efter en helt speciel tolkning...........så fordi trådstarter kalder det hobby, er det ikke ensbetydende med, at

det er hobby iflg. SKATS regler.

Igen "spammer" du  en tråd med SMBA!

/peter  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03

Peter - Revisor:
Hobbyvirksomhed kører efter en helt speciel tolkning.

Ubegrundet udsagn.

Peter - Revisor:
Igen "spammer" du  en tråd med SMBA!

Saedvanlig uhoevisk tale fra Peter Revisor.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:04

Ejler Ottesen:
Skat`s maerkevaerdige praksis formentlig IIKKE kan traekke udgifterne fra

Ubegrundet udsagn.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:21

Ejler Ottesen:

grundet  Skat`s maerkevaerdige praksis formentlig IIKKE kan traekke udgifterne fra.

Det vil ikke skade at læse nedenstående vejledning fra SKAT om definitionerne på at være erhvervsdrivende eller ej.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

Derimod Peter, føler jeg ikke at Ejler har SMBA-spammet tråden. SMBA kan være en fin løsning i dette tilfælde specielt hvis der ønskes en begrænsning i ansvar.

Herunder vil en etablering i enten I/S, SMBA mv. også tale imod en skattemæssig "hobby-betragtning", hvis det skulle være relevant på et tidspunkt.

Henrik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)