I øjeblikket er der meget fokus på denne sag vedr. et webbureau der har eksisteret i et år, kan fratage en anden mands domæne som han har ejet i 9 år.....dette er sket og er fuldstændig skørt.
Nu har jeg ikke sat mig hundred procent ind i sagen, men det hele virker som en historie slået op af Ekstra Bladet, eller måske endnu være SE & HØR? Det var i hvert fald lige min første tanke :-). Hvad jeg lige kort kunne udlede (og det er jo ikke sikkert det er rigtigt), så havde orango.dk været indstillet på at sælge sit domæne (dog ikke til 500,00), og det er det han er blevet dømt for?
Smartkids.dk havde lagt sag an mod smartkidz.dk og påberåbt sig retten til navnet. Sagen endte med en afgørelse i byretten hvor smartkidz.dk fik lov at beholde retten til navnet. Smartkids.dk skulle nok have ladet være med at starte sådan en sag - da de nu er tvunget til at skifte navn.
Jeg synes det er cool af smartkidz.dk (åbnede i 2006) at have fulgt sagen til dørs - med de høje advokatomkostninger der har været.
Smartkids.dk påstår at de har solgt børnetøj fra dette domæne siden 2004.... men fakta er at de åbnede shoppen i 2007. Jeg synes simpelthen at det er meget meget pinligt at så stor en virksomhed går i så små sko.... måske deraf det nye navn »small«
Men det faktum er da også fuldstændigt underordnet, for selvfølgelig kan man da godt være åben for salg, hvis prisen er i orden, men det er da et dårligt argument......"nååå du vil ikke sælge dit domæne for 500 kr, jamen så tvinger vi det sørme fra dig" det er noget svineri!
Nu har jeg ikke sat mig hundred procent ind i sagen, men det hele virker som en historie slået op af Ekstra Bladet, eller måske endnu være SE & HØR? Det var i hvert fald lige min første tanke :-). Hvad jeg lige kort kunne udlede (og det er jo ikke sikkert det er rigtigt), så havde orango.dk været indstillet på at sælge sit domæne (dog ikke til 500,00), og det er det han er blevet dømt for?
Med venlig hilsen Casper Schneider
Sagen er sku god nok - du kan selv se afgørelsen hos domæneklagenævnet. Andre lignende sager er kommet frem det seneste stykke tid.
At domæner ikke kun må købes kun for at vidresælge dem er helt fint - og det er også helt fint at et domæne kan tildeles en anden i retten - hvis den anden har et varemærke der er registreret FØR registratoren... At komme 9 år efter og oprette et firma - og derefter gøre krav på et domænenavn. Det kan man sku ikke
Hvis man læser alle debatindlæggene kan man jo også godt se, at det ikke er den bedste reklame for et nystartet webbureau som orango.nu kan få, da de på facebook (førend de slettede indlæggene) fik meget meget dårlig omtale.
Man må sige, at en virksomhed som påberåber sig ekspertise i markedsføring i gennem sociale medier på internettet har undervurderet magten på de selvsamme medier.