Hej Esben91 og i andre
Jeg tror ikke, at e-bøger ER fremtiden, men jeg tror, at de er en DEL af fremtiden.
Jeg var til Bogforum, og der var det helt tydeligt, at det stadigvæk er den "gamle" bog, der trækker, men også at der er mange nye tiltag, der vinder frem.
Selv synes jeg, at Momo Lydbog er noget af det mest interessante. Det er professionelle skuespillere, der under instruktion, oplæser en bog. Det tilføjer en rigtig fed dimension af gode stemmer og indføling til det skrevne ord. Prøv at tjekke det ud (www.momolydbog.dk)
Men det er også helt klart, at e-bøgerne vinder frem. De har jo nogle helt andre muligheder. Jeg var selv meget overrasket, da jeg i weekenden første gang så en rigtig e-bogslæser. Jeg troede, at det villle være som at se på en lille computerskærm, men det er noget helt andet og meget venligt mod øjnene. Problemet er, at de modeller, jeg så, koster fra 1500 og opefter, og det tror jeg får mange til at tænke sig om en ekstra gang.
En anden udfordring for e-bøger er, at nu kan alle blive forfattere. Det er jo på den ene side fedt, da det gør alle mere lige, men det er også ufedt, fordi det helt sikkert gør, at markedet bliver overlæsset med hamrende dårlige bøger, som mindsker tilliden til e-bøger generelt. Jeg har selv downloaded nogle, som fik mig til at tænke - ja, det var så én, der fik trykket på "lav pdf", inden vedkommende selv læste det igennem.
Der er jo en grund til, at forlag skal have en god del af kagen med traditionelle bøger - de investerer meget viden og grundig gennemgang af det skrevne, så læseren i højere grad er garanteret en god oplevelse. Hvis man er en respekteret autoritet på et område, såsom Thorborg, DeMib og Rosenstand, så er det selvføgelig noget andet, men de har jo også brugt mange år på at opnå deres fortjente respekt, som også er garantien for et værdifuldt indhold.
Så hvis du skulle fange min interesse som et e-bogsforlag, så skal jeg vide, at forfatterne har fået noget sparring og at respekterede personer har anbefalet bogen. Jeg kunne ikke finde på at købe en bog af en forfatter, jeg ikke kender, uden sparring, uden anmeldelser og uden mulighed for lige at bladre lidt i den først. (Det er jo så her light-versionerne kommer til deres ret.). Men det betyder også, at et nyt forlag gerne skulle demonstrere en vis viden om bøger og ikke bare lysten til at tjene hurtige penge. (Det går jeg også udfra, at man har, hvis man starter et forlag, men det skal jo gerne fremgå af siden).
Det ovenstående er selvfølgelig præget af, at jeg selv har været i mange overvejelser om en bog, jeg har skrevet. Jeg kunne sagtens udgive den som e-bog nu, men er kommet frem til, at jeg gerne vil have den udgivet på et forlag og trykt i papir. Faktisk kan det være, at jeg får endeligt svar fra dem i dag :-) Men jeg vil gerne slutte med det, jeg startede med. E-bøger er ikke fremtiden, men de er en del af fremtiden.
Held og lykke med det - uanset hvad du gør.
De bedste hilsener
Tommy