Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, de stjæler billeder fra os

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle og især Tina,

 

Jeg vil faktisk istemme, at det er nødvendigt at bekæmpe denne slags brud på ophavsretten. Som oftest vil det være nok at udarbejde et bestemt brev, hvori der gøres opmærksom på overtrædelsen og eventuelle konsekvenser af ikke at bringe forholdet til ophør. Jeg har nu flere gange assisteret nystartede erhvervsdrivende, som er blevet ofre for eksempelvis annoncehajer, der tager sig fysteligt betalt for at optage erhvervsdrivende i et værdiløst online fagkatalog.

Det bestemte brev, med henvisning til en eventuel politianmeldelse, har indtil videre været tilstrækkeligt og retssager har ikke været nødvendige. Det skal dog bemærkes at virkningen formentlig var udeblevet ifald brevet ikke var blevet udfærdiget af en person med forstand på juridisk terminologi.

 

Såfremt der er et behov, vil jeg gerne bistå ved udarbejdelsen af et sådan brev.

 

Mvh

Soke

Tilmeldt 13. Nov 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tina,

 

det sker også for os, desværre, og det er til at blive enormt sur og gal over, fordi det er et stort arbejde at fritlægge billeder - ja hele processen tager tid.

 

Vi har gjort det, at vi har skrevet til vedkommende og bedt butiksejeren om at lade være med at benytte vores billeder (og tekst, for den sags skyld). For det første fordi hun ikke spurgte først, og så pga. ovenstående argumentation med, at det tager en hulens tid. Da butiksejeren så gjorde det igen for 3. gang, fik vi nok. Vi skrev til hende, at næste gang, vi så at hun havde taget billeder fra os, så ville hun modtage brev fra vores advokat med en regning for brugen af et billede, som ikke tilhører hende.

 

Hver gang, butiksejeren skrev tilbage, så var det med ord som "vidste ikke, troede ikke, var sikker på, gjorde det i god mening" osv, og det var til at brække sig over. Dumme undskyldninger, istedet for bare at sige æv, jeg er opdaget, jeg gjorde det og er ked af det. Hvorfor benægte det, når jeg sidder herhjemme med billederne i 2500x2500 pixel og altså har den største og bedste opløsning? Billederne findes sågar stadig i uredigeret format for at vi kan vinde en sag, hvis det en dag går galt. Det er ikke så fedt at skulle bruge tid på det, men det skal vi åbenbart.

 

Og næste gang bliver advokaten kontaktet og bedt om at rette henvendelse til hende. Jeg gider ikke skrive flere mails, jeg får et dumt svar på.

 

Mvh Maria

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har desværre ofte været udsat for det du nævner.

Vi havde hvad vi betragtede som en klokkeklar sag, men modparten var ganske god til at drukne sagen i alt muligt andet og for at sige det som det er, så startede sagen med at dommeren forklarede at nu kendte hun ikke så meget til det nymodens som Internettet m.m. Modparten indrømmede faktisk misbruget, men som sagt kaos omkring alt andet gik denne ellers meget klare detalje henover hovedet på dommeren.

 

Resultat en dom ingen af parterne fattede meget af eller kunne forholde sig til, faktisk direkte modsætninger i dommens præmisser og det der blev ført under sagen samt den dommer som håndterede det indledende.

Og så ja lige den detalje at alene omkostningerne til vor egen advokat var knap 60K og 30K til modparten, men ak sagen skal køres videre udfra det principielle, men ditto gør omkostningerne.

 

Så mit råd er at du skal være villig til at betale for dine principper og betragte pengene som tabt inden du går videre af den juridiske vej.

Tilmeldt 6. Nov 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Til Ricki,

 

Det er en meget uheldig situation du er havnet i. Efter dine forlydender har sagen skulle afgøres af en noget inkompetent dommer med en meget begrænset kapacitet. Erfaringsmæssigt er det heldigvis sjældent at det går galt. Selvom jeg tidligere nævnte at det er vigtigt at bekæmpe brud på ophavsretten er det lige så vigtigt at huske det økonomiske aspekt. En sag som virker afgjort på forhånd kan, som du erfarede faktisk falde ud til modpartens fordel til trods for håndfaste beviser. Allerede på nuværende tidspunkt kan der være investeret en del midler i sagen og tabes sagen, kan det blive en dyr fornøjelse. Du kan anke sagen, men med mindre der er tale om åbenlyse fejl/uoverensstemmelser i de præmisser der ligger til grund for dommen (hvilket lader til at være aktuelt i denne sag), skal man nok ikke forvente en omstødelse. I denne situation kan det istedet betyde endnu højere udgifter. Disse penge kunne muligvis have været bedre brugt på den daglige drift, herunder eksempelvis yderligere markedsføring med henblik på at udkonkurrere modparten. Derudover skal man også overveje hvor meget energi og tid en retssag kræver. Alt andet lige vil denne tid gå fra virksomheden.

Det er imidlertid en opvejning af for og imod, og principielt mener jeg at man bør tage skridt hvis ophavsretten brydes. Men det er afgørende at tænke og handle fornuftsbetonet istedet for følelsesbetonet.

 

Som en afsluttende bemærkning så har jeg haft succes med at skrive bestemte breve til eventuelle overtrædere, og derfor tænker jeg på, om man i nogle af de nævnte sager har benyttet sig af muligheden for at henvise til Ophavsretslovens bestemmelser om straf. Her angives det at overtrædere efter særligt skærpende omstændigheder kan straffes med fængsel i halvandet år. Jeg kunne forestille mig, at dette kunne afskrække en del overtrædere.

 

Mvh

Soke

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Med udgangspunkt i egen juridisk baggrund vil jeg normalt være den sidste til at påberåbe mig inkompetence hos en dommer, og der kan naturligvis også ligge andet til grund, såsom at dommeren ganske har svært ved at forstå budskaberne.

 

Når det så er sagt, så er det for vort vedkommende ikke de første sager, da folk plejer at undskylde eller indgå forlig inden, men i den konkrete sag vurderede vi at vi var trætte af gentagende at skulle iværksætte en masse foranstaltninger for blot ugen efter at blive "misbrugt" påny.

Og den nuværende sag var således den måske mest oplagte og omhandlede tre udbydere på vort marked, så hvorfor ikke slå tre fluer med et smæk således vi havde en dom for fremtiden at henvise til.

Vi havde nok blot ikke ventet et indledende svarskrift fra modparten på 150+ sider samt en kontra stævning grundet den omtale sagen havde haft i pressen.

 

Nu tror jeg med alt respekt at vore konkurrenter ligesom os selv har haft deres egen jurister på sagen fra begyndelsen og derfor ville skræmmekampagner nok ikke gavne i den konkrete sag.

 

Slutteligt har den konkrete sag ikke berøvet os unødigt rent tidsmæssigt, det var kun indledende - det er vel det vi har advokaterne til

Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvor er det bare møg tarveligt Har selv været ude for noget lignende men har valgt at ignorere det indtil videre. Nuvel: lav en pixelfejl på dine billeder og skriv til vedkommende at der er lavet en pixelfejl på alle billeder netop for at forhindre kopiering. Ring til dem og sig at de får 48 timer til at fjerne billederne.
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er bare for strengt !! Vi knokler jo med de billeder. Hos mig er det billederne, som tager allermest tid, -og derfor er det bare PISSE IRRITERENDE når folk bare snupper dem  og da især, når det er konkurrenter !

Jeg tænkte egentlig på om det samme gør sig gældende, når man ser sine billeder i diverse fora rundt om på nettet ? Her er det jo typisk private (kunder) som har handlet og viser deres indkøb frem. Må de det ? Jeg har egentlig bare tænkt fint nok at de vises og ofte sammen med ens shop adresse med direkte link til varen, -for mig er det ok.. Men så slog det mig, at ingen jo så kan se, at det rent faktisk er mine billeder og hvis nu en eller anden gemmer og bruger dem derfra, så er den jo gal (hvis det er en komkurrent).. Jeg kunne selvfølgelig så sætte et tag/vandmærke på billederne, men det har jeg altså ikke gjort indtil dato.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
> man ser sine billeder i diverse fora rundt om på nettet

Folk "kopierer" typisk billeder på en af to måder:

1) Ved at tage en fysik kopi
2) Ved at linke til dem (eller "indlejre" dem) på deres site (eller forum etc.)

Til den første har du fået en del gode svar på hvad der kan gøres.
Den anden model bruges ofte af folk der stjæler bileder til brug i debatter, communities, på onpoine aktions- og rubrikannonce-sites etc. Og her har du nogle rigtig "sjove" muligheder.

Det er forholdsvist let at sætte nogle "regler" op på din server (alt efter OS og webserver software gøres det lidt forskelligt i praksis). Disse regler kan så f.eks.sættes op, så når dine billeder kaldes fra en anden end din egen server (fra den server hvor tyven har indlejret dem) så viser du "noget andet ..."

"Det" andet kan så være alt muligt - efter smag. Groteske nøgenbilleder - gerne af homoseksuelle mænd i passende stillinger, plejer at virke ret godt. Man kan også, hvis man er lidt mere teknisk, ændre billedfilen til et "skjult" JavaScript o (hvis man er heldig og/eller dygtig) få det afvillet på den server hvor billedet stjæles fra. Kan det lade sig øre er der VIRKELIG mange muligehder, fra popups, scripts der får hele siden til at hoppe op og ned, til direkte sabotage af siden, crashe browsere og meget mere :)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Mikkel > Tror sgu der ligger en lille ond hacker gemt i dig!
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
> Mikkel > Tror sgu der ligger en lille ond hacker gemt i dig!

Måske, men så har Vorherre altså været et dumt fjols, at han ikke har udstyret mig med nogle bedre programmeringsevner LOL

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)