Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering af smba til Aps

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle der kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Er der pt. hjemmel i loven til at konvertere et smba til Aps? - og hvis, har i nogle ide om selve administrationsbyrden?

Hvis overstående ikke er muligt, kan man da likvidere smba' og derefter starte op igen som Aps?

På forhånd tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46

jesper-mp:
Er der pt. hjemmel i loven til at konvertere et smba til Aps?

Hvorfor nu det?

Det er for tiden meget vanskeligt men der er lys forude, naar SPE-selskaber bliver en realitet medio naeste aar.

jesper-mp:
kan man da likvidere smba' og derefter starte op igen som Aps?

Der er ingen grund til at likvidere et SmbA, da det eksempelvis ikke koster noget at vedligeholde et stille SmbA selskab.

Et ApS bliver ofte MEGET dyrt at vedligeholde og kan blive drevet gennem EogS`s automatiske oploesningsprocedurer.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:01

Hej

Nej man kan ikke direkte konvertere et SMBA-selskab til et ApS, men man kan konvertere til AMBA- og igen videre til A/S og ApS, men det er besværligt og unødvendigt. Hvis man endelig vil likvidere et SMBA-selskab, så foreslår jeg, at man fusionere med et tomt ApS-selskab, hvilket kan gøres efter fusionsskatteloven.

Alternativt kan man blot lade SMBA-selskabet stifte et ApS-selskab (datterselskab).

Mvh

Henriksen 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:09

Ejler Ottesen:
Et ApS bliver ofte MEGET dyrt at vedligeholde og kan blive drevet gennem EogS`s automatiske oploesningsprocedurer.

Det er ikke mere dyrt at vedligeholde et ApS end et SMBA, hvis revision er fravalgt. Der er kun automatisk opløsningsprocedure, hvis man ikke overholder sine pligter og ikke har reageret på flere "rykkere"..... Usmageligt skræmmebillede!Ick!

Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:53

Jeg kan sagtens se alle fordelene ved et smba, der er blot det at der kræver to stiftere.

Hvad med aktieselskabslovens § 135 - jeg tolker den som om der er muligheder, eller tager jeg helt fejl?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:57

jesper-mp:
Hvad med aktieselskabslovens § 135 - jeg tolker den som om der er muligheder, eller tager jeg helt fejl?

Det er den vej som Thorbjørn beskriver i sit svar ovenfor.

jesper-mp:
Jeg kan sagtens se alle fordelene ved et smba, der er blot det at der kræver to stiftere.

Se evt. mit blogindlæg i min signatur som netop berører dette emne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Henrik Krogh:
Det er ikke mere dyrt at vedligeholde et ApS end et SMBA, hvis revision er fravalgt.

Revision kan ikke fravaelges med tilbagevirkende kraft og slet ikke for holding selskaber.

Der skal stadig udarbejds aarsrapport, som er noget mere kompliceret end et almindeligt aarsregnskab.

Henrik Krogh:
Usmageligt skræmmebillede!Ick!

Skriverier af en klovn, som ikke kan lidde SmbA-selskaber. Hvad kan man ellers sige.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 17:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:

Skriverier af en klovn, som ikke kan lidde SmbA-selskaber. Hvad kan man ellers sige.

Jeg må sige at det er grotesk og usmageligt med personlige angreb på Henrik Krogh alias "klovn" når han blot påpeger en af Ejler Ottesens mange halve sandheder.

Nu er der jo mange grunde til ikke at kunne lide SMBA selskaber - en selskabsform som her i forum primært forsvares af personer som EJLER OTTESEN som lever af at få folk til at oprette disse selskaber, og som synes at have en omgang med facts som er noget alternativ. Det efterlader et indtryk af at de udsagn der kommer fra Ejler Ottesen skal tages med et gran salt. 

Når den opbrindelige spørger så formaster sig til at spørge hvordan man slipper af med et sådant selskab igen, så bliver det et mål at nedgøre den opbrindelige spørgers ønske i stedet for at forstå grundlaget og hjælpe med en ordentlig løsning.

SmbA selsaberne har visse fordele og mange ulemper. Det er en skam at mange bliver lokket til denne selskabsform og personer der kunne have glæde af konstruktionen fravælger den pga. den lave troværdighed som fortalerne har.

MVH JENS

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:47

BroncofanDK:
SmbA selsaberne har visse fordele og mange ulemper. Det er en skam at mange bliver lokket til denne selskabsform og personer der kunne have glæde af konstruktionen fravælger den pga. den lave troværdighed som fortalerne har.

Meget godt kogt ned. Der er fordele og ulemper ved alle selskabstyper, ligesom nogle selskabstyper er mere egnet til nogle formål end andre. Et af problemerne er desværre ofte at skillelinien mellem det at rådgive og det at sælge er meget snæver - specielt når sortimentet er begrænset.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:55

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hej Jens

Du skriver, at der er mange ulemper ved SMBA-selskaber, men kan du ikke nævne dem. Jeg kan kun finde på 2.

1. du kan ikke omdanne en personlig virksomhed til selskab

2. man skal være 2 ejere.

Men så kommer alle fordelene.

1. Ingen revisionspligt

2. Aktionærlån er tilladt

3. Ikke noget med ulovlig efterstiftelse

4. ikke noget med ulovlig selvfinansiering.

5. Man kan have garantimedlemmer

SMBA-modstanderne kører ofte på noget fortænkt sludder, og det er besynderligt, at alle SMBA-modstanderne aldrig har haft nogen praktisk erfaring med selskabsformen. Kan vi ikke finde alle disse personer, der har købt et SMBA-selskab og har fortrudt, at de ikke købte et ApS-selskab?

De personer må jo findes i hobetal, hvis SMBA-modstanderne har ret.

Lad os høre nogen med praktiske erfaringer i stedet for hylekoret. Det handler jo om at give iværksættere nogle alternativer at vælge imellem.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)