Tja det er set før, Vi er kommet efter midnat ![]() Snup et koldt bad og få noget søvn, du er da vist røget helt ud af konceptet mand |
Helt nyt firma i EU vær med fra startet og tjen kassen
Det forekommer mig at mange MLM-debatter ender i mudderkastning, beskyldninger, personlige angreb og forsvar og meget stærke udtryk for harme, vrede og andre ubehagelige følelser. Det kan næppe være hensigten med Amino som grundregel. Skylden, tror jeg, ligger til dels hos ophavsmændene (M/K?) af MLM-trådene og dels hos de skeptiske (og med rette) ikke-tilhængere som giver sine holdninger og foragede udtalelser til kende. Som udgangspunkt starter alle MLM-debatter med: "Scor kassen - vi er de bedste og du kan tjene penge ved at ligge på sofaen..." i fortolket version. Og som udgangspunkt besvares disse tråde med modererende indlæg af karakteren "Stram lige hjelmen!" Og allerede her er der grobund for en god gang mudderkamp. Mit råd til alle debattører (i alle tråde - ikke kun MLM) er: Skriv dit indlæg - tryk "Kladde" - læs dit indlæg - tag de lyserøde følelsesbriller på - læs dit indlæg igen - forkast dit indlæg - skriv dit indlæg igen - tag de blå saglige briller på - læs dit indlæg og ret - og tryk endelig Submit. Når du læser et indlæg, så prøv at sortere det personlige fra. Kritiske spørgsmål er ikke nødvendigvis angreb. Uenighed er ikke et slag i ansigtet, men et spejl du kan bruge til at udvikle dig selv af. Når man har gjort dette nogle gange, så bliver det nemmere fra starten af at skrive et indlæg, hvor følelserne træder i baggrunden og debatten fokuseres på det saglige. Og det bliver også nemmere ikke at føle sig trådt på, når man læser andres svar på tiltale. Nogle gange skriver jeg et indlæg, fordi jeg føler stærkt for et emne, men fravælger efterfølgende helt at submitte det, da jeg hurtigt kan se at det vil vende debatten væk fra det saglige. Og nogle gange, fordi jeg på forhånd kan forudse at mit indlæg, hvor sagligt det end er, strider mod en andens saglige betragtninger i en sådan grad at vedkommende vil tage det personligt. Det skal absolut ikke læses således, at følelser er forbudt. Men de følelser som eksempelvis anspores i kampen Jamen vs. resten af Amino ender i personlige angreb - lidt ligesom i børnehaven, hvor en tvist om ejerskabet af en skovl kan få parterne til at kalde hinanden idioter. Nå... I får rig mulighed for at øve jer på sagligheden ved at læse resten af mit indlæg :-P Nu til årsagen for hvorfor jeg håber at dette bliver min sidste MLM-debat: Jeg anser, ligesom mange andre, MLM som værende en drøm, der aldrig går i opfyldelse - i hvert fald ikke uden at skade nogen. Hver gang jeg læser et nyt MLM-indlæg med fokus på hvor mange penge man kan tjene ved at træde på andre mennesker, så vækker det min egen harme og jeg får selv lyst til lige at kaste en klump mudder. Og sådan vil jeg helst ikke identificeres. Nu har de kære MLM-tilhængere jo rig lejlighed til at hjælpe mig til at ændre opfattelse - jeg skal nok læse denne tråd og reagere på tiltale. Et passende spørgsmål, som jeg søger besvaret, er: Er der nogensinde nogen MLM-sælger, der har tænkt hele linen ud? Kan et MLM-selskab vokse ubegrænset? Er der ikke en grænse for hvor mange "undersælgere", der kan blive? Og er der i så fald ikke en grænse for hvornår undersælgere ikke længere har mulighed for at avancere i systemet? Jeg har flere gange læst, at det gælder om at være med fra starten for at sikre sin passive indkomst. Vil det så ikke sige, at det er tåbeligt at deltage i projektet, når starten er gået og "dem der er med fra starten" nu er kommet til tops? Dør den så ikke ganske langsomt der? Min fordom (logiske sans): MLM fungerer kun så længe der er "godtroende fjolser" som gladeligt hopper ind i bunden af kæden for at arbejde for at give andre gratis penge (og som endda betaler for det!). Sig til, hvis jeg tager fejl - og begrund det meget gerne. Et andet spørgsmål, som har undret mig længe, er den om produktet: |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej Peter! Se dette tidligere indlæg: Så vil jeg opfordre dig til at studere min site om emnet og som du forstår er også dette område et studie som det er med andre emner. Dette site har jeg arbejdet med i en længere periode og har nu fået fremstillet et samlet dokument der belyser Network Marketing modellerne. Om man så kan lide denne virksomhedsform eller ej er jo et holdningsspørgsmål. Man behøver ikke at være enige om opfattelserne - men hver især arbejder forhåbentlig med det de kan forholde sig til. Og det er så det ikke ? God arbejdslyst ! Hilsen |
mvh john sommer|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|
|se: Om mig i min Amino-profil|
Dato: 29-09-2006 01:02:50 Forfatter: Hans Tja det er set før, Vi er kommet efter midnat ![]() Snup et koldt bad og få noget søvn, du er da vist røget helt ud af konceptet mand Hvad!? Der er en ret god grund til, at jeg har tabt hovedet. Havde det været dig eller nogen af dem, som havde fået en sådan overhaling; så havde det også udløst nogle udbrud. Der er i hvert fald 3 personer, der pludselig føler sig berettiget til at vade hen over min person og strø om sig med løgne som det passer dem... Men fair nok... I vil ikke kune forstå det. For det er ikke dig og ikke jer der bliver udsat for den slags angreb og så er det jo så dejligt nemt at pege fingre ikke sandt. Du er forretsten sent ude. Jeg forventede din replik allerede i går. Nu er det i øvrigt ikke midnat og jeg er stadig vred. Så drop den nedladende kommentar du har selvfabrikeret i din fritidsbeskæftigelse som lommefilosof. Jeg bliver kun gal når jeg bliver trådt på og jeg kan faktisk tåle en del i modsætning til visse andre, som hellere vil vinde debatten ved bevidst at pisse mig af. Hav en god dag og alt det der. Mvh. James |
|
Det kan faktisk godt være, at du har en god pointe. Jeg er jo frustreret over, at de ting jeg siger bliver misforstået. - Især at jeg anklages for at svine folk til, for det mener jeg ikke selv at jeg gør generelt - og jeg mener at mine ord, som sagt bliver misfortolket og blæst op. Men jeg er jo ikke urimelig og ved en gennemgang af tråden, kan jeg godt se at selve udtrykket af mine indlæg ikke stemmer helt overens med det budskab jeg havde. Det er jo i nogen grad min egen fejl, at jeg bliver misforstået. Men at jeg bliver misforstået og derefter angrebet i denne grad, - det har jo faktisk intet med mig at gøre. Flere af de ting jeg skrev, fik hjælp udenfra til at blive misopfattet... Min egen vurdering er, at der blev famlet efter kasteskyts. Men nok om det, jeg er knap så vred nu og som sagt har du en god pointe. Jeg må jo prøve om jeg kan skrive mine indlæg lidt anderledes; men det er jo en skrivevane der skal ændres. :) Men bortset fra det, så kan jeg godt lide dine indlæg fordi jeg har en klar ide om hvor kritikken kommer fra og hvilke "svar" du forsøger at trække ud af personen. Som udgangspunkt i denne tråd, var det rent faktisk bare det jeg efterspurgte... At man i stedet for at sige; "Det er noget fis og jeg tror ikke på det!" Kunne sige; "Jeg har svært ved at tro på det, hvordan kan det egentlig lade sig gøre?" Pointen var intet mindre, end at give folk en chance for at forsvare sig selv og redegøre for deres indlæg og udsagn. Hvis personen ikke kan redegøre for sine udsagn; så har man som kritiker også mere belæg for at kunne kalde det for fub og svindel. - I modsætning til udgangspunktet, hvor man sjældent har nok informationer til at kunne vurdere fra eller til. - Det er jo netop for at få info, nok til at vurdere hvad der er tale om. Jeg fik jo imod egen forventning aldrig nogen egentlig debat om den del i denne tråd, - så jeg ville bare lige nævne den. God weekend hedder det jo faktisk! ![]() Mvh. James |
sikke dog en underholdende kategori den her ![]() anyway...i min verden må folk squ selv om hvad de sælger eller hvordan de gør det. men den her fra hans fik mig godt nok til at grine: "I øvrigt synes jeg, du bør tage stilling til, om du virkelig synes at små plastictuber med gelé er et produkt, som danskerne mangler. Bliver danskerne gladere af at sutte geleklumper ud af dine plastictuber? Jeg tror det ikke." nå men jeg blev da nød til at se hvad det der...nu kan jeg ikke engang huske hvad det hedder...gele - var for noget. det mindende mig lidt om sådan en yderst ubehagelig mavetrimmer jeg engang købte på tv-shop hvor jeg bare skulle sidde helt stille og blive veltrænet. det virkede ikke skide godt men jeg har kunnet grine af det mange år efter. men det kan da sagtens være det gele er skide godt - men pas på med at overfalde andre mennesker med det - det kommer der sjældent noget godt ud af. |
Hej Peter Jeg ville blot nævne, at du faktisk har skrevet et rigtig godt indlæg. Efter min mening det bedste indlæg på denne tråd; så jeg synes det er en skam, hvis det skal gå helt ubemærket hen. Jeg orker desværre ikke, at runde alle de emner du lægger op. Men jeg kan da som udgangspunkt sige dette... Personligt kan jeg genkende alle dine overvejelser, som værende overvejelser jeg har haft og/eller stadig har. Du rammer faktisk flere af de typiske overvejelser og dermed sagt, at mange netværkere rent faktisk gør sig grundige og seriøse overvejelser omkring den forretning de vil føre. Men omvendt findes der mange, som vælger at neglisere sådanne overvejelser og der findes også skrupelløse forretningsfolk, som ikke tænker 2 gange over de folk de træder på. Det eneste man kan konkludere udfra dette er; at det er fuldstændigt som i den "virkelige verden". Der er nogle der driver en god forretning og nogen der driver en dårlig. Der er nogle der får en stor forretning og nogen der ikke formår, at bygge noget som helst. Til dette kan jeg sige, at de skrupelløse forretningsfolk i MLM rent faktisk ofte driver deres forretning, som var de sælgere. - Dette vil mere præcist sige, at MLM aspekterne som oplæring, hjælp og støtte nedprioriteres til fordel for det næste "salg". - Dette er i direkte strid med MLM principperne og selvom de fleste (almindelige mennesker) ikke vil få noget som helst ud af denne måde at drive forretning på; så er der desværre en kerne af folk, som tjener ganske fyrsteligt på dette. Til gengæld vil der ofte være tale om en kortere fornøjelse, da den slags som regel ikke tollereres. Så sagt på en anden måde; så er det et personligt valg om man ønsker at bygge en forretning ved at vade på folk; eller om man ønsker at samarbejde med disse folk imod et fælles mål. The making and breaking point på en god/dårlig MLM forretning ligger faktisk lige præcis dér. - MLM er ikke en forretningsform der er designet eller i det hele taget velegnet til egoister. Der er et utvetydigt nøgleord i ordet "team". Ens egen succes skabes kun, hvis man formår at skabe succes for de mennesker man arbejder med. Så personligt kan jeg ikke se mig selv, som en person der vader hen over andre mennesker. Min fornemmeste opgave er jo, at have en oprigtig interesse i at mine samarbejdspartere får noget ud af deres forretning. - Desværre kan min insats ikke gøre det alene; så selvfølgelig kan jeg ikke skabe succes for en person der ikke laver noget. - Jeg kan ikke se noget uetisk aspekt i dette, da vi alle hver især har et ansvar overfor os selv. - Hvis folk ikke tager imod den hjælp og støtte de bliver tilbudt, hvordan kan de så stå og beklage sig bagefter? Og hvorfor skulle jeg have dårlig samvittighed over det? - For mig giver det ingen mening. I øvrigt må du eller andre heller ikke tage fejl hvad angår "oversalg" af et koncept. (Bliv rig hurtig, hurtigst voksende, bedste produkt, mest unikke betalingsplan og i den dur). Man kan desværre ikke løbe fra, at mange firmaer kommer med nogen underlige postulater og helt nøgternt; så kan de umuligt have ret allesammen! - Jeg har f.eks. set 3 firmaer der ALLE er de hurtigst voksende i verden... og allesammen indenfor dette år!? - Det giver jo ingen mening og det er svært at tage seriøst. Hvad får folk til at tro, at os der arbejder med MLM ikke også føler os stødt over den slags!? Det er da ikke særlig fedt, at der findes en række af firmaer, der ønsker at slå plat på en forretningsform, som jeg og tusinder af andre tager ganske seriøst. - En ny dille bland mange af de nyere MLM forretninger er rent f |
selvom jeg ikke fik besvaret mine spørgsmål, og sandsynligvis ikke er kommet ret meget længere ved at læse dit indlæg, så glæder det mig dog, at du dels ønsker at honorere mit indlæg med et svar og dels at du gør en indsats for at understrege at du ikke bevidst er ude på at gøre andre fortræs, leve af andres ulykke eller træde på dem, der ligger ned. Men herfra og frem til at jeg forstår et MLM-koncept der ikke modgår mine kritiske forventninger, er der desværre ret langt endnu. Respekt herfra! Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej Peter Jeg ved godt, at mit indlæg til dig på ingen måde dækker over alle dine kritikpunkter. Men ikke des mindre, så er jeg da villig til at deltage i en debat omkring dem og mit indlæg er også mere en opfølgning på din invitation. Jeg bemærkede dit indlæg med det samme og ville gerne have kommenteret det før. Men i stedet kommenterer jeg det nu og hvis andre ligesom jeg ser relevans i dit indlæg, så er der forhåbentlig flere der vil afgive deres mening omkring det. I bund og grund forventer jeg ikke, at folk som er kritiske overfor MLM bare ændrer holdning og dette er heller ikke anderledes i dit tilfælde. - Som du kan læse dig til, så er der dele af din kritik som jeg kan forholde mig til og som er helt igennem reelle kritikpunkter. Du gør et oprigtigt forsøg på at lægge noget konkret belæg på din kritik og det er præcis sådan noget jeg kan savne. - Du fortæller hvad du ikke kan lide og HVORFOR du ikke kan lide det. - Det er jo det mindste man kan gøre, hvis man retter kritik imod noget. Det er desuden dette som gør, at jeg som aktiv netværker ikke føler, at du blot leverer en fordom imod noget du ikke forstår. - For når din kritik bliver bakket op, så er det et signal om at du IKKE bare fordømmer, men at det faktisk er din ærlige konklution på en egentlig overvejelse. Så når du vurderer, at MLM ikke er noget for dig... Så tror jeg faktisk på dig, og eftersom alle mennesker er forskellige, hvorfor skulle du så ikke have lov til at tage træffe dit eget valg!? Men præcis det med, at træffe sit eget valg er en 2-way street ligesom meget andet... Der findes jo flere MLM folk, som forsøger at få andre til at skifte holdning til MLM. Men omvendt findes der en række af kritikere, der ligeledes søger at præge folks holdning til denne forretningsform - bare i modsat retning. I mine øjne er begge parter forkert på den. - MLM folk bør acceptere, at ikke alle deler deres holdning til MLM og i stedet bruge energien på, at finde ligesindede. - Men anti-MLM folk bør også acceptere, at ikke alle deler deres holdning tingene og i sidste ende, så forsøger begge parter jo at forcere deres mening nedover andre. Men på den anden side; når man udtrykker en holdning, så kan man meget nemt komme til at insinuere, at "alle andre burde da tænke på samme måde". Dette er i tilfældet selvfølgelig en misforståelse, men ikke des mindre vil dette udtryk jo altid provokere. Personligt har jeg jo også selv trådt i denne fælde. - Når jeg ser en given kritik imod MLM eller andet, så bliver jeg automatisk en smule stødt, hvis denne kritik virker... meningsløs eller uberettiget (i den dur). Der hvor jeg begår min fejl er; når jeg fejlagtigt antager, at der ikke er belæg på den givne kritik... Jeg kan konstatere, at der som udgangspunkt ikke er vedlagt noget belæg og intet mere. - Det rigtige at gøre i mit tilfælde ville naturligvis være; ikke at "overfalde" folk, men simpelthen at spørge ind til det uskrevne. Nu røg jeg lige ud på et lille sidespor... Du skriver at der er lang vej til, at du vil finde og forstå et koncept som modsvarer dine kritiske forventninger... Et sådan firma findes ikke - så det kommer aldrig til at ske. "Problemet" - hvis man kan kalde det det - ligger i dit fokus på "forretningen". I alle MLM forretninger vil du finde folk, som praktiserer en form for forretning du finder uetisk. Det samme er tilfældet for mig og ja... i princippet resten af verdens befolkning med. - Vi har allesammen vores individuelle standpunkter og overalt hvor vi befinder os, vil vi blive konfront
|