Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Religionsfrihed?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er sådan set enig med dig, Martin, i at Kongehuset i sin nuværende form er en hamrende god reklame for Danmark, men det ændrer bare ikke ved at det er en middelalderlig og helt igennem urimelig ordning som det bygger på. Lad os da lave et valg. Jeg ville stemme på Dronning Magrethe, som jeg også tror mange andre ville - hun ville sgu sikkert få over 90% af stemmerne - og så ville hun for alvor operere på vegne af det danske folk. Der må naturligvis også indbygges en eller anden demokratisk måde at afsætte en valgt regent. Ingen bør kunne sidde i en sådan stilling for livstid. Med den nuværende lovgivning er det vel kun revolution og kongemord der i prksis kan afsætte hende - og det er om muligt endnu mere middelalderligt :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Principielt er jeg enig, men problemet er at "magien" går af kongehuset hvis det er på valg. Jeg mener at det kompromis vi har i dag, hvor vi lader som om de bestemmer og samtidig bibeholder en romantisk facade, er endog ganske genial.

Dbh Martin
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er principielt enig med deMib i at monarkiet ligesom folkekirken ikke hører hjemme i et moderne samfund.  På den anden side rører det mig dog ikke synderligt netop af de årsager Martin så drevent beskriver - vi lader som om de bestemmer, beholder den romantiske facade og får uvurderlig markedsføring. Sikke pragmatiske vi danskere er.
 
Rent praktisk er monarkiet en kulturinstitution og en national identitetsfølelse som vi er ret stolte af, det er trods alt verdens ældste kongedømme. Akkurat som Dannebrog er verdens ældste flag
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu heller ikke tænkt mig at kaste mig over hverken kongedrab eller revolutionære projekter for at få Kongehuset ændret nu og her. Men, på sigt bør det ændres og derfor intereserer mig det mig da også hvad de politikere jeg overveje at stemme på ved folketingsvalg mener - om de er royalister eller republikanere.

 
Men, nu handlede denne tråd i virkeligheden om Folkekirke, så det kan være vi skal lade Kongehuset ligge her - og evt. genoptage den del i en anden tråd
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
 
 
Rent markedsføringmæssig er der ingen tvivl at kongehuset leverer varen ude i verden.
 
Efter sigende higede Simon Spies efter anerkendelse fra kongehuset, men fik det aldrig,
han passede nok ikke ind i normen ( skægget var for langt )
Istedet ydstyres venner med div titler, mere af navn end af gavn.
Har du været x antal år i en embedsmandsstilling får du en medalje og foretræde for majestæten
uden den store skelen til din indsats.
Så i min verden betragter jeg kongehuset som et godt markedsføringsstunt og intet andet.
 
 

 

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Gud, Konge og Fædreland er alle tiders pr-stunt fra enevælden. Jeg synes at Kongehuset har en stor underholdningsværdi, og muligvis markedsføringsværdi (om ikke andet så for Se og Hør, og Billedbladet). Men når der står i Grundlovens § 2 at styreformen i Danmark er ''indskrænket monarkisk'' er det noget vrøvl. Det gav måske mening i 1848 da man gjorde op med enevælden, men er utidssvarende i dag. Danmark er en selvstændig stat, der bygger på folkestyre og retssikkerhed.

Og nu skal jeg nok stoppe snakken om monarkiet, og respektere det oprindelige tema Mikkel 


Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg syntes at det ligger i vores historie og baggrund at både religionsundervisning og kirkeskatten skal forblive.
kirkeskatten er jo til at fravælge, den 1% som jeg gerne betaler for at bevare en historisk del, så vi kan få fredet og bevaret vores krirker og de ikke forgår.

Supply Chain blæksprutte

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)