Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Religionsfrihed?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Det her har godt nok ikke noget med iværksætteri at gøre, derfor skriver jeg det under Cafe. Her er en email jeg netop har skrevet til Kirkeministeren.
 

Jeg har netop set Dem debattere en adskillelse af kirke og stat i God Morgen Danmark på TV2 og vil i den anledning komme med nogle observationer, samt et spørgsmål.

Den kristne kultur er ubestrideligt en del af den danske historie og dermed er det vigtigt at Folkeskolen lærer vores børn om denne. Der er dog en stor forskel på kulturundervisning og forkyndelse, og formålsparagraffen for faget kristendomskundskab fremhæver netop at faget skal være forkyndende. Formålet med forkyndelse er at hverve nye medlemmer til Folkekirken, ikke at undervise i den danske kultur, og det er dette dilemma der adskiller debatten.

Kristendomskundskab i dens nuværende form strider derfor imod definitionen på religionsfrihed da den forkynder den kristne lære. Det burde være muligt at undervise i religion uden at indoktrinere vores unge i en foruddefineret religion. Hvis vi vil have religionsfrihed i Danmark indebærer dette også friheden til ikke at ville have en religion.

Gennem tiderne har det altid været besværligt at indføre lighed da behovet for indførelsen af lighed forudsætter et flertal samt en minoritet, akkurat som det danske samfund har et flertal der er medlemmer af Folkekirken. Lighed, og dermed frihed for den enkelte, kan kun indføres når flertallet ser ud over sine egne behov og altruistiskt, nærmest næstekærligt, tillader minoriteterne at have deres egne holdninger, uagtet at dette indskrænker magten hos flertallet. Denne altruisme er grundlaget for Grundloven, vores demokrati og det moderne samfund.

De nævner i Deres debat at det økonomiske tilskud fra borgerne gennem skatten til Folkekirken er en nulløsning, da et ikke-medlem af Folkekirken kan få  tilsvarende skattemæssige fradag for deres bidrag til andre religioner. Jeg er ikke længere medlem af Folkekirken, men heller ikke medlem af nogen anden religion, og selvom jeg ikke længere betaler Kirkeskat går mine skattepenge fortsat til bevarelsen og forkyndelsen af en religion jeg ikke tror på. Derfor spørger jeg Dem, kan jeg få fradag for min ateisme?

Med venlig hilsen
Thor Larholm
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thor,

Jeg er en yderst sjælden gæst i kirken, og tvivler stærkt på dens indhold, men betaler alligevel kirkeskat - af vane, ja måske...

Jeg husker mest kristendomsundervisningen som historielæsning, og jeg tror ærlig talt ikke kirken "hverver" nye medlemmer ad den vej. Det er vist heller ikke meningen eller målet.

Men et fradrag kan du vel kun få hvis du betaler "kontingent" til en anden form for trosretning, eller på anden vis har en udgift i forbindelse med din tro/utro (eller hvad man skal kalde det).

mvh Carsten
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Mit indlæg sætter også tingene lidt på spidsen. Det er ren ideologi hvorvidt kirken skal adskilles fra staten.
 
Vanen er netop den største fortaler for at beholde tingene som de er.  Vi er vant til at folkekirken håndterer fødsler og dødsfald, ligesom vi er vant til at folkeskolen har kristendomskundskab. Det er dog pudsigt at selv et så religiøst land som USA godt kan adskille kirke og stat, der får børn deres kristendomskundskab gennem den lokale kirke - hvis forældrene ellers er medlem af en kirke og vil opdrage deres børn med en religion.
 
Det er de mange detaljer der stille og roligt ændrer forholdet mellem kirke og stat. Kirkeskatten er frivillig, men så længe du betaler må du være medlem af folkekirken - selvom din tro er i modstrid med folkekirkens (se f.eks.  http://www.km.dk/pressemedd/20050915/pr20050915.htm). Man kan blive frataget for kristendomskundskab i folkeskolen hvis ens tro strider imod det, men det er så et krav at forældrene skal selvskole deres børn i religion - selvom de ikke tror på noget.
 
Jeg har ikke noget imod at staten betaler for bevaring af vores kirker, de er et stykke kulturhistorie uden lige. Det undrer mig dog at jeg er med til at betale præsternes løn, den burde folkekirkens egen medlemmer kunne klare - som de f.eks. gør i USA. Et pudsigt eksperiment kunne være at opkræve kirkeskatten gennem girokort, så tror jeg medlemsprocenten daler under de nuværende 86%. Indtil videre er jeg glad nok for at spare de 1.2% eller 2% i skat 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe - sjov tanke med at sende et girokort ud med opkrævning af kirkeskat. Det kommer nok ikke til at ske, med frygt for masse-udmeldelse

Jeg tror at folk i USA, generelt, er villige til at betale en hel del til kirken fordi kirkerne har en meget social funktion i USA. Et samlingspunkt for sociale aktiviteter, velgørenhed og lign.

Hvorfor ser vi ikke mere af den slags i DK?

Hvis kirkerne mangler "kunder i butikken" er det da den helt rigtige vej at gå. Det er jo helt frivilligt om man vil deltage i den slags arrangementer.

/Carsten
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Kirkerne i Danmark har skam en del sociale aktiviteter, selvom det mest er begrænset til ældremøder efter kirketjenesten. Min mormor deltog aktivt i disse og havde stor fornøjelse af dem. Jeg tror vi ikke ser mere af den slags i DK fordi kirken ikke har behov for det, kirkeskatten er en ret behagelig sovepude.
 
Politiken trykker forresten mit indlæg som en kommentar på ledersiden, ganske sjovt
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, spændende debat...

Religionsfrihed er, lige som monarki, en mærkelig konstellation i forhold til demokrati.

Demokrati forudsætter, at alle er lige. I Danmark har vi demokrati, påstår vi!
Men der er ikke meget demokrati i en "folkekirke" eller et "monarki".

Folkekirken og monarkiet skal privatiseres, eller ihvertfald tages ud af både Grundloven og den offentlige kontekst. 
De er udemokratiske "politiske partier" jeg ikke selv kan vælge om jeg vil være medlem af.
Det er ikke demokrati.
Det er ikke demokrati, at mine forældre indmelder mig i et politisk parti ved min dåb.
Jeg vil/skal da selv vælge.
Når jeg bliver døbt, er jeg automatisk medlem af folkekirken !!!
- Folkekirken er politisk, ved at de har en kirkeminister og ved at det er indskrevet i grundloven
- Monarkiet er politisk ved at monarken skal underskrive vedtagne love og sammensætte folketingets parlementariske grundlag ved Dronningerunderne.
 
Lad os nu komme videre. Lad os få et sandt demokrati...;-)
 
En normalt stolt socialdemokrat ( Hvis det ikke var for Helle )
 

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig - såvel Folkekirken som monarkiet er helt igennem udemokratiske lævn fra en midelalderlig fortid. Begge dele bør, efter min mening, hurtigst muligt nedlægges.

Monarkiet bør nedlægges fordi det er uacceptabelt at folk kan arve denne type royale rettigheder i et moderne samfund. Det kan godt være ar vores nuværende droning gør et godt stykke arbejde, og vores kronpris virker da også som en fornuftig fyr, men det er der så mange der er. Ingen er dem er dog valgt at de folk de påstås at representere. De representererer ikke mig.
 
Folkekirken har efter min mening ikke større berettigelse end alle mulige andre grupperinger i samfunden. Hvis der er nogle der vil mødes over bibelske skrifter skal de da være velkommen, men det skal sgu ikke ske for mine skattepenge. Hvis der er nogle der vil drive kirke så er de velkommen til det - for EGNE penge, eller en fair andel af de kulturmidler vi som samfund stiller til rådighed.  Jeg kan ikke se hvorfor Folkekirken skal stilles bedre end andre gruperinger.
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 9/20/2005 11:23:52 AM
Forfatter: Mikkel deMib

Jeg kan ikke se hvorfor Folkekirken skal stilles bedre end andre gruperinger.



Fordi det står i Grundloven, som iøvrigt er et fortidslevn, men den vil et flertal i Folketinget ikke revidere, fordi man så bliver nødt til at skrive menneskerettighederne ind. I stedet nøjes man med en lille ændring af arveretten til tronen. Fint nok med kønsligeberettigelse i en lille privilligeret familie, men hvad med menneskerettigheder i grundloven? Herligt, hvad man kan diskutere her


Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg husker fejrede vi grundlovens 150 års jubilæum for fem-seks år siden - I vil da ikke sige at den allerede trænger til en opdatering?

/Carsten
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Monarkiet er jeg sgu glad for. Det er den billigste marketingmaskine man kan købe for penge og den har ingen reel indflydelse. Men folkekirken er for mig mere eller mindre ligegyldig.

Dbh Martin
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)