Men igen flot at i tager dialogen, Mikkel er ikke nem eller rar at diskutere, med når han puster sig op ;-)
Tak, men nu er mit "forhold" til eHandelsfonden og eMærket efterhånden ved at være langt. Først bitchede jeg lidt over dem, da jeg på egen krop mærkede hvor tåbeligt mærket er indrettet. Det er ved at være over et år siden. Det ændrede ikke rigtig noget.
Så kontaktede en af deres chefer mig et godt stykke tid efter, og ville gerne høre nærmere om kritikken. Det er jo fint, og jeg ville da meget gerne forklare mine holdinger lidt nærmere for ham som ønsket. Han fik samme sang. Det skete der heller ikke rigtig noget ved.
Og nu kommer de så igen, og siger de gerne vil lytte, teste og alt det der, som vi nu i lang tid har sagt at de burde gøre. Det klinger altså en anelse hult - mere som et forsøg på bedre public relations end på en oprigtig vilje til faktisk at ændre på noget.
Om de vil ændre noget eller ej er naturligvis helt op til dem. Det kan jeg jo af gode grunde ikke bestemme - og skal da heller ikke. Men jeg synes nu det er meget fair at forlange lidt handling frem for den megen og venlige lytten. Lytteri alene rykker ligesom ikke så meget :)
Men min generelle opfattelse af markedet er, at forbrugerne i stadig mindre grad er bange for at e-handle og de langt om længe er ved at fatte, at man er ret godt beskyttet i Danmark, så mit råd til fonden er også at tænke i andre baner end sikkerhed.
Helt enig! Men problemet for disse mærkningsordninger (ikke bare eMærket) er jo, at sålænge de er afhængige af at sælge deres løsninger til købmændene for at få butikken til at løbe rundt, så har de jo en interesse i, at fremhæve hvor "farlig" ehandel er og opfattes af forbrugerne.
Og det er jo rigtig nok, at en vis - omend skrumpende, andel af danskere stadig slet ikke handler online bl.a. fordi de er usikre på det. Om et mærke som eMærket så kan få netop DEN målgruppe til at skifte mening - få flere af dem til at handle, se DET ville være interessant at få afdækket.
Og det er som sagt den slags undersøgelser jeg tror eHandelsfonden skal fokusere meget mere på. Det ville i hvert fald kunne få mig til at ændre holding til eMærket, hvis de kune fremlægge nogle gode og veldokkumenterede undersøgelser, der kunne påvise værdien af mærket.
Jeg synes så stadig der er nogle grundlæggende problemer med selve strukturen i ordningen - det at de er lidt i lommen på både forbrugere og virksomheder. Der synes jeg det er mere troværdig med den ensidige forbruger fokus som f.eks. smiley ordningen har.
Jeg ved godt at eHandelsfonden naturligvis ikke kan bestemme at få en ordning som Smiley ordningen - men jeg har nu heller ikke set dem kæmpe for det (hvilket jo så også kunne føre til, at ordningen røg ud af deres hænder, og over til nogle embedsmænd og statslige jurister). Men det kan jeg naturligvis have overset :)