Det bliver jo hurtigt en halv-filosofisk diskussion, men det altså de færreste der vil betale for "potentiale", de fleste iværksættere vil jo føle det er op til dem selv (altså køber) at bygge det op til en god forretning. Hvis du synes en køber skal betale for dine rejser til USA og andet af den slags må du jo bare bslutte dig for hvad du vil have for butikken?.. Længere er den jo ikke, men det er ikke sikkert nogen vil betale det, ihvertfald tror jeg det er vigtigt du indstiller dig på at du skal tage en eller anden form for tab, det er jo ikke fordi du har opfundet insulinet eller google... du har lavet en webshop som der findes rigtig mange af, OG som man uden de store problemer kan lave selv. (hvis du har eneret på at sælge rigig spændende mærker er det noget andet, men det har jeg ikke forstået at du har) så hvis ikke man for den "brugte" butik billigere vil de fleste nok foretrække at lave deres egen, så for de den jo også præcis som de vil. Det er ikke for at kaste grus i maskineriet, og cool hvis du kan sælge den til en formue...Jeg har bare oplevet flere der har lavet en temmelig standard shop, med en ikke tilfredstillende omsætning som de mente de skulle have flere hundrde tusinde for, og det er der bare ikke nogen der vil give... Men det er jo din beslutning ellers må du jo bare beholde shoppen værre er det jo ikke. |
Helt i orden, det hele skal jo passes :-) Jeg siger i hvert fald tak for dine inputs, Helle.
Også tak for dine inputs, Sansir. Dog er der ikke tale om potentiale, men om kroner / øre.
Et dækningsbidrag på 150.000 kan både være en god og en dårlig forretning - det kommer an på hvad og hvordan disse penge bruges til at dække omkostninger. Vælger man at køre en Lean-strategi, kan det måske være muligt ikke at have faste omkostninger over 25.000 pr år. Så ender resultatet på 125.000. Vælger man istedet at lease en jaguar til 15.000 om måneden, er det klart at resultatet vil være skrevet med røde tal. Dog er det ikke det samme som at der er tale om en dårlig forretning. Med dette vil jeg sige, at der ikke er nogen der skal betale for mine rejser, men at rejser kan udgøre en stor postering, og derved påvirke resultatet negativt - og igen, et negativt resultat er ikke nødvendigvis lig med en dårlig forretning. Derfor mener jeg at resultatet (i hvert fald, hvis det er taget ud af kontekst) er fuldstændig irrelevant i forbindelse med værdifastsættelsen af en virksomhed.
Hvis du sidestiller "brugt" butik med brand og goodwill, så tror jeg ikke helt jeg forstår hvordan dette skulle have en negativ indvirkning på værdien, medmindre det var IT Factory som var til salg :-)