Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er min webshop værd? Hjælp!

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

melc:

Ok, mange tak for dit input, Helle :-)

Jeg må dog sige, at jeg ikke er helt enig i at en virksomheds værdi kun/hovedsageligt ligger i resultatet. Som sagt, er resultatet jo påvirket af mange ting, og eftersom der i vores tilfælde har været mange engangsudgifter (rejser, ekstra markedsføring, fejldisponeringer) i forbindelse med opstart, mener jeg ikke at dette giver et billede af virksomhedens fremtidige muligheder / resultater, samt værdi.

Som sagt, hvis dækningsbidraget er godt, er det jo egentlig bare op til den enkelte at føre dette over på et resultat af fordelagtig karakter. Fordelen ved at investere i noget allerede etableret, er at man jo netop undgår at investere store mængder i opstartsrelaterede tiltag, og derved undgår det umiskendelige dyk i resultatet de første par år.

Kundebasen er der, navnet er der, goodwill'en er der, leverandørerne er der, varerne er der, shoppen er der, og ikke mindst, omsætningen er der - det kan vel ikke være uden værdi.

Jeg kan nemt komme til at lyde som om jeg taler for min syge moster, men ovenstående er altså min oprigtige overbevisning. Jeg regner selvfølgelig ikke med at alle vil være enige i mine synspunkter, men hvis ikke al min undervisning i økonomistyring og regnskabsanalyse skulle være spildt, så vil jeg da mene at der er noget om snakken :-)

Jeg ville dog give dig ret hvis der var tale om en 20-30 år gammel virksomhed med et dårligt resultat - men der ville jeg alligevel gå ind og se på hvilke ting der præcis havde påvirket dette, da det måske i virkeligheden er der, essensen ligger.

Det bliver jo hurtigt en halv-filosofisk diskussion, men det altså de færreste der vil betale for "potentiale", de fleste iværksættere vil jo føle det er op til dem selv (altså køber) at bygge det op til en god forretning.

Hvis du synes en køber skal betale for dine rejser til USA og andet af den slags må du jo bare bslutte dig for hvad du vil have for butikken?.. Længere er den jo ikke, men det er ikke sikkert nogen vil betale det, ihvertfald tror jeg det er vigtigt du indstiller dig på at du skal tage en eller anden form for tab, det er jo ikke fordi du har opfundet insulinet eller google... du har lavet en webshop som der findes rigtig mange af, OG som man uden de store problemer kan lave selv. (hvis du har eneret på at sælge rigig spændende mærker er det noget andet, men det har jeg ikke forstået at du har) så hvis ikke man for den "brugte" butik billigere vil de fleste nok foretrække at lave deres egen, så for de den jo også præcis som de vil.

Det er ikke for at kaste grus i maskineriet, og cool hvis du kan sælge den til en formue...Jeg har bare oplevet flere der har lavet en temmelig standard shop, med en ikke tilfredstillende omsætning som de mente de skulle have flere hundrde tusinde for, og det er der bare ikke nogen der vil give... Men det er jo din beslutning ellers må du jo bare beholde shoppen værre er det jo ikke.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Helt i orden, det hele skal jo passes :-) Jeg siger i hvert fald tak for dine inputs, Helle.

Også tak for dine inputs, Sansir. Dog er der ikke tale om potentiale, men om kroner / øre.

Et dækningsbidrag på 150.000 kan både være en god og en dårlig forretning - det kommer an på hvad og hvordan disse penge bruges til at dække omkostninger. Vælger man at køre en Lean-strategi, kan det måske være muligt ikke at have faste omkostninger over 25.000 pr år. Så ender resultatet på 125.000. Vælger man istedet at lease en jaguar til 15.000 om måneden, er det klart at resultatet vil være skrevet med røde tal. Dog er det ikke det samme som at der er tale om en dårlig forretning. Med dette vil jeg sige, at der ikke er nogen der skal betale for mine rejser, men at rejser kan udgøre en stor postering, og derved påvirke resultatet negativt - og igen, et negativt resultat er ikke nødvendigvis lig med en dårlig forretning. Derfor mener jeg at resultatet (i hvert fald, hvis det er taget ud af kontekst) er fuldstændig irrelevant i forbindelse med værdifastsættelsen af en virksomhed.

Hvis du sidestiller "brugt" butik med brand og goodwill, så tror jeg ikke helt jeg forstår hvordan dette skulle have en negativ indvirkning på værdien, medmindre det var IT Factory som var til salg :-)

Tilmeldt 19. May 08
Skrevet kl. 08:35

melc:

Hvis du sidestiller "brugt" butik med brand og goodwill, så tror jeg ikke helt jeg forstår hvordan dette skulle have en negativ indvirkning på værdien, medmindre det var IT Factory som var til salg :-)

Nu aner jeg ikke rigtig om du forsøger at være ironisk eller virkelig ikke forstår det?

Men du skriver for eksempel i dit første indlæg at du har et unikt design til 30.000+ Dem der evt skulle købe din butik vil næppe synes det er fair at de skal betale det samme for det som du har givet? Der skal være en eller anden værdi i det for køber, og hvis eks et "brugt" (indsæt gerne dit eget ord for "ikke-nyt") design koster det sammen som et nyt, så vil de fleste foretrække at få lavet deres eget, så for de præcis hvad de vil have. Det samme kan gøre sig gældende med Shoppen, hvis de skal betale dig det samme som de skulle for en ny, så kan man lige så godt købe den nye og få det senest opdaterede, evt platform man kender etc...

I forhold til det med det irrelevante resultat, tror jeg ikke mange købere er enige men så må du jo finden nogen der ser det på samme måde som dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52

Ingen steder står der at køber skal betale 30.000 for vores design - dette beløb er oplyst for at give et fingerpeg om hvilke materielle såvel som immaterielle værdier som virksomheder består af. Dog er det også værd at vide da - særligt webshops - har deres identitet, eller brand om man vil, gemt i bl.a. designet, logo m.m., samt navnet, varesortimentet o.lign..

Men jeg skal da nok lige have in mende, hvis jeg en dag skulle ende med at købe Coca Cola, at jeg altså ikke vil betale for deres brugte navn, brugte logo, brugte flaskedesign - og måske endda også - deres brugte smag. Det kan jeg lige så godt lave fra bunden - meget billigere! Undskyld, nu skal jeg nok lade være med at tage mere pis på dig! :-)

Subjektive meninger, som ikke er understøttet af argumenter af nogen art, kan være meget hyggelige, men de er svære at forholde sig til. Dog siger jeg tak for dine inputs.

Tilmeldt 19. May 08
Skrevet kl. 16:00

Hej Igen,

Kan se du hverken forstår eller ønsker at prøve, så der er vist ikke nogen grund til at jeg bruger mere tid på det. Pøj pøj med salget.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Jeg siger mange tak.

Jeg er ked af at du ikke forstod annoncen, men jeg tager det til efterretning, og vil forsøge at være mere præcis i mine formuleringer en anden gang.

God vind med dine konstruktive indlæg :-)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:16

Hej Mikkel

Hvad får de besøgende til at besøge jeres webshop?

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:19

Savner et link til shoppen som vi snakker om Wink

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian,

mener du hvordan vi konkret markedsfører os, altså hvilke kanaler vi benytter, eller hvordan vi differentierer os for at tiltrække kunder?

Hej igen Helle :-)

Jeg vil desværre kun oplyse shoppens navn, via PM eller mail, ved deciderede købsinteresserede henvendelser, da jeg ikke er interesseret i at vi skal fremgå som værende "til salg" overfor vores kunder. Amino er jo tilgængelig for alle, og jeg vil ikke risikere at en kunde googler vores navn, og ser vi er til salg. Særligt fordi at vi endnu ikke er 100 % besluttet på at ville sælge. Håber du forstår :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:45

Det kan jeg sagtens forstå Wink meget fornuftigt - man sidder jo bare og bliver lidt nysgerrig efter hvad det er man sidder og forsøger at vurdere Smile

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)