For mig at se, så begår Mediadirekt en klassisk markedsføringsmæssig fejl. Michael Christensen fra Mediadirekt ved udemærket godt, at deres koncept ligger i en gråzone for hvad der er moralsk lovligt, og derfor er det utrolig usmart at prøve at legitimiserer deres konkurrence. Konkurrencen er ikke ulovlig, dog er den moralsk forkastelig, da ingen virksomheder med fremtidsplaner ville bruge disse metoder til at skaffe kunder. Bevares, der ryger da en masse kunder i "fælden" på kort sigt, men det skræmmer til gengæld en masse andre væk.
Ved at anvende en bedre markedsføringsmetode, ville de have fået en masse kunder på kort sigt, og samtidig havde sluppet for at ødelægge deres fremtidige kundekreds. Alle virksomhedsejere der har læst de indlæg, der efterhånden er mange af omkring Mediadirekt, er jo skræmt væk for altid, og de fortæller da deres mening om virksomheden til deres venner og bekendte.
Pointen er, at man så at sige, ligger som man har redt. Ved at bruge moralske ufine metoder, frarøver man sig selv for langsigtede muligheder. Det er nøjagtigt hvad Mediadirekt er i gang med her.
Ligegyldigt om det er et godt tilbud eller ej, vil man aldrig opnå noget konstruktivt/positivt, ved at forsøge sig med sådanne undvigelsesmetoder, når "pøblen" er smartere end man lige regner med. Man kan have verdens bedste tilbud/produkt, men hvis man bryder de moralske markedsføringsregler så skyder man sig selv i foden. Der er efterhånden så mange virksomheder om buddet, at kunderne ikke ved hvilke virksomheder de skal anvende. Prisen er selvfølgelig en væsentlig faktor, men den er jo snart den samme overalt. Derfor bliver man nød til at satse på andre faktorer så som kundeservice, kvalitet og levering til tiden osv. Her må man ikke gå på kompromis med hvad der er moralsk og hvad der ikke er. Umoralske virksomheder, har altid og vil altid, have en kort levetid.
Selvfølgelig snakker virksomhedsejere sammen, det skal de for ikke at blive taget i røven og for at forbedre deres egen virksomheder. Dette er det der gør Amino til sådan et fantastisk site.
Mediadirekt skulle i stedet have markedsført deres 2. præmie som en trøstepræmie. Derved havde det været en mere moralsk anlagt markedsføringskampagne, og de havde sluppet for alle disse sure miner. Der ville ikke være behov for en længerevarende diskussion, om hvorvidt det var moralsk eller ej.
Nå, her til sidst bliver jeg lige nød til at sige at Mediadirekt, trods deres mindre "blødning" klarer sig væsentligt bedre end mange andre virksomheder af samme afskygning. Se bare på alle de programmer der køre for tiden om annoncehajer. Her klarer Mediadirekt sig en del bedre. Derudover skal det også lige pointeres at deres tilbud jo egentlig er ganske udemærket, set på pris i forhold til deres indlysende konkurrenter. Så skal man bare gøre op med sig selv, om man kan samarbejde med en virksomhed, der så åbenlyst går på kompromis med moralsk markedsføring.
Dette var en mindre smøre, af arrigskab og galde fra mig. Håber i kan leve med det.
P.s. Jeg har en bachelorgrad i markedsføring og kommunikation og ved at jeg har ret hehe.