Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varemærker: lasertryk og puljetryk

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

pbtryk.dk:
Faldt i øvrigt lige over denne sag som sætter tingene lidt på spidsen. Jeg tror at mange ville give mig ret i mine synspunkter, hvis de kunne se sammenhængen til den sag, som er linket til her.

Vh
Peter

Når de begge er teleselskaber, starter med t og bruger samme farve, er det ikke så heldigt... Man kunne jo få opfattelsen af, at det var del af samme selskab og det kan jeg da helt klart godt forstå, at de ikke vil have.

Jeg har tidligere arbejdet ved et meget stort firma som havde logo i en bestemt gul/sort farve og disse farver blev også brugt til alle plastdele på produkterne osv. Ind imellem kom der billige efterligninger fra østen på markedet i nøjagtigt samme farver/former.. Disse var bare af en betydeligt dårligere kvalitet.. Hvis en kunde køber en sådan efterligning og får erfaringer med denne,  vil de fremover tænke "sikke noget skidt" hver gang de ser en maskine i samme sort/gule farve, hvis de ikke lige kan huske navnet på den eller hvis den dårlige oplevelse bare ligger i baghovedet.

Det er jo derfor firmaer bruger så mange penge på at købe rettigheder og lave logoer og få dem vist i div. medier.. Fordi det har en effekt.. når man har set et logo eller hørt et firmanavn mange gange, ligger det i baghovedet og giver associationer, bevidst eller ej bevidst.

Så hvis lasertryk har brugt en ordentlig stak penge på at få folk til at huske netop deres navn, kan jeg da godt forstå, at de ikke vil have andre til at bruge det. Uanset om det er blevet til et hverdagsord i branchen eller ej.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 14:49
Jakodan:

Jeg har tidligere arbejdet ved et meget stort firma som havde logo i en bestemt gul/sort farve og disse farver blev også brugt til alle plastdele på produkterne osv. Ind imellem kom der billige efterligninger fra østen på markedet i nøjagtigt samme farver/former

Det lyder meget som DeWalt (der laver elektrisk værktøj), lige præcis der har jeg rigtig mange gange tænkt at det da var underligt, at at man kunne få så mange forskellige andre mærker der til forveksling (i hvert fald ved første øjekast) lignede den ægte vare. Endda så meget, at der ikke bare var tale om en tilfældighed.

Men er essensen ikke, om et udtryk (varemærke eller ej) er gået hen og blevet et almindeligt ord, som f.eks. googling og måske også puljetryk og lasertryk, at de er blevet almindeligt eje.

Jeg synes det kunne være rart, med nogle kommentarer fra nogen der rent faktisk kender til juraen i stedet for alle vores mere eller mindre kvalificerede gæt.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 03:36

Uanset om det er blevet til et hverdagsord i branchen eller ej.

...det er det heller ikke blevet - det var det før firmaet registrerede som varemærke...

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Århus N
Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:43

Hej, Esben her. Det var mig, der stiftede LaserTryk.dk A/S i sin tid og stadig ejer og driver butikken.

Da vi satte os ned for at finde på et navn til vores firma gik vi efter at finde et navn, der sagde noget om, hvad vi lavede i firmaet - men stadig var unikt. i 1999 kunne du søge på alta vista (google var ikke på banen endnu) og der var 0 hits på ordet. Hvis du prøver at tage en historisk søgning på google fra 2001 vil det eneste hit være vores dengang ganske lille firma. Fagtermerne er: tryk, print, digitaltryk, laserprint. LaserTryk er et ord vi har konstrueret og jeg mener vi er i vores gode ret til at prøve at holde det for os selv. I en reklame for Canon-printere i USA er jeg rimeligt sikker på at Xerox heller ikke vil acceptere "makes excellent xerox-copies" - selvom "xerox this" i den almindelige befolkning bliver brugt som term for at tage fotokopier.

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)