|
En af de kategorier jeg følger mest trofast på Amino, er denne her om anonncehajer. Jeg har en rigtig god ven, som for mange år siden blev franarret ca. 100.000 kr. fra Bernstein & Co., som solgte fupinvesteringer i aktier, hvilket faktisk kortvarigt satte min vens virksomhed i fare for at gå ned - heldigvis klarede han skærene. Svindelfirmaet et nu lukket, og svindlerne fik en bedragerisag på halsen, men min vens penge er selvfølgelig tabt. Jeg har desuden selv tidligere arbejdet som telefonsælger, dog heldigvis ikke med fupannoncer, men jeg har lidt kendskab til branchen indefra, jeg har bl.a. kendt mange andre sælgere, som har solgt fupannoncer. Så nu vil jeg lige videregive et par tips om emnet til specielt nystartede iværksættere. Lidt om fupsælgere - og lidt om dig Når du starter som selvstændig, skal du være forberedt på, at spillereglerne ændres, og at du nu får brug for at kunne sige NEJ til en masse uopfordrede henvendelser fra folk, som vil sælge dig noget. Som privatperson er du beskyttet mod uopfordrede henvendelser pr. telefon via. dørsalgsloven (aviser, bogklubber og forsikringsselskaber har dog undtagelser for denne lov). Som erhvervsdrivende er der derimod frit slag. Lovgivningen giver dig desværre kun ringe beskyttelse mod fup og svindel. Lidt firkantet kan man sige, at det ikke er forbudt at sælge et ringe produkt, heller ikke selvom det er helt utroligt ringe. Så du er altså nødt til at kunne passe på dig selv. Du vil selvfølgelig også få seriøse henvendelser, og jeg har tit købt af telefonsælgere og lavet handler, jeg var tilfreds med, så det skal du også være åben overfor. Men på markedet for investeringer og især for annoncer, er der masser af fupfirmaer, som sælger næsten helt værdiløse produkter. Flere af disse fupfirmaer kontakter systematisk nystartede virksomheder, fordi de håber på at rende ind i uerfarne beslutningstagere, de kan prakke deres produkter på. Mange af de bedste sælgere er stort set samvittighedsløse typer med psykopatiske karaktertræk. Gennem telefonen kan hverken sælger eller offeret se hinanden - og når telefonrøret er lagt på, er det relativt let for sælgeren at lægge offerets situation bag sig. De skal jo ikke senere se kunderne i øjnene igen, når de ærgrer sig eller fortvivles. Tværtimod er der i fupfirmaerne ofte en kultur i retning af, at hvis folk er så dumme at skrive under på deres ordrebekræftelse, så fortjener de at miste pengene. Dertil kommer at sælgerne næsten altid er provisionslønnede og ofte kan putte halvdelen af ordreværdien i deres egen lomme. Så kan de overtale dig til at købe annoncer for 10.000 kr. har de altså straks tjent 5.000 kr. til at dulme en eventuelt halvdårlig samvittighed. Og får de fat i en "sucker" (slangudtryk for en kunde, som ikke kan sige nej), kan de måske sælge for over 100.000 kr. - så kan du selv regne provisionen ud, beløb i den størrelse kan korrumpere mange mennesker. Så derfor - vær ALTID skeptisk overfor uopfordrede telefonsælgere, ligegyldigt, hvad de sælger eller hvor de ringer fra. Hvis du ved, at det er fup, kan du selvfølgelig afvise dem med det samme, men du skal som minimum altid sikre dig, at du har tid til at undersøge om det er et reelt produkt, om det er noget du har brug for, og om prisen er fornuftig. Jeg gør selv ALTID det, at jeg siger, at jeg lige vil tænke over deres tilbud eller undersøge det nærmere - og jeg beder dem om at ringe tilbage i morgen. Her vil de fleste gode fupsælgere gøre modstand og f.eks. forbedre tilbudet, for at få dig til slå til med det samme - eller fortælle dig, at de har en deadline pga. et afbud på en annonce eller lignende, som gør at det haster med dit tilsagn. Hvis du insisterer på at få betænkningstid, vil de prøve at aftale, at de skal have svar om en time eller om ti minutter. Hvis du har tid, kan det også være nok til at |
"Insider"-tricks mod fupannoncefirmaer
|
Tak for et yderst veldokumenteret og velformuleret indlæg om de r......... fra de diverse fupfirmaer. Håber alle iværksættere snart lærer af dette. |
|
Jeg vil gerne tilføje, at hvis du har svært ved at sige nej, så kan du også bare vælge at sige "Nej tak, det har ingen interesse" og så smide røret på.. Dbh Martin |
|
Bruger selv "teknikken" med at sig fra hurtigt og kontant, og efterfølgende knalde røret på. Med mindre jeg får lidt lyst til at hive sælgeren rundt i manegen med eksempelvis "Det bruger vi ikke"-finten, eller konstante Hvorfor det? spørgsmål (sker fra tid til anden) .Vil i samme ombæring lige advare mod de super-lurvede salgsteknikker (typisk fra annoncehajer, fra diverse "branche-ideks"). Bliver fra tid til anden ringet op af sælgere, som først meget sent i samtalen melder ud hvad de vil. De optræder som potentielle kunder til din forretning, og spørger ind til om du kan løse specifikke opgaver (samtale kan sagtens tage 10 min). Når du så svarer at "Ja, den type opgaver kan vi sagtens løfte, inden for x uger bla bla bla", kommer sandheden frem. Så mangler de pludselig lige præcis leverandører som dig i deres indeks, som bliver læst af x-tusinde kunder. Den slags gør mig sq sur - 10-15 minutter man ikke får igen. Fortæller man dem så at man sender en faktura for konsulentbistand (tlf samtalens længde), er de pludselig hurtigt ud af røret igen. "!#%!#¤"%&! supersælgere ![]() |
|
Super godt indlæg.. Jeg håber virkelig at rigtig mange vil læse det og gøre brug af det, så vi undgår de svindlere... |
|
Det du beskriver, har ikke noget med reklame/annonce"hajer" at gøre. Der er firmaer der lever af at sælge en serviceydelse, hvor de sidder og formidler konkrete arbejdsopgaver fra primært private eller boligforeninger. Det er jo blevet populært for de private hr. og fru. nielsen, at benytte sig af nogle af de portaler som engang imellem kommer frem i aviser eller på tv, når de skal have udført et stykke arbejde. Håndværkerbranchen er den branche som der foreligger flest klager over, så mange føler sig mere trykke ved at benytte sådan steder til at finde nogle poteltielle leverandøre til at udføre deres arbejde, i stedet for selv at skulle ud og finde en på marked. |
|
Min metode er følgende, når jeg får en telefonsælger i røret: 1. Jeg siger altid med det samme, uden at sige mit navn først: "vil du købe eller sælge?" 2. Hvis telefonsælgeren prøver at snakke sig uden om, gentager jeg blot mit spørgsmål. 3. Hvis han/hun siger, at de har et tilbud eller vil sælge noget, siger jeg: "du er velkommen til at sende dit tilbud med almindelig post" (På den måde siger du ikke nej til måske relevante tilbud.) 4. "Farvel tak." Hilsen Morten Anfred |
|
Jeg plejer at sige til div sælger af annoncer og lign, at jeg har nok af kunder i øjeblikket og kan knap nok følge med, derfor vil øget markedsføring og flere kunder give mig mere stress. De plejer at svare, "jamen ok så, farvel og tak." og ringer aldrig igen. ![]() |
gazela.dk
40820055
|
Bliv gratis medlem
.