|
Aftalelovens §32 "Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse." Det er altså ikke nok, at butikken har begået en fejl ved at fejlprissætte varen. Det kræves også, at den konkrete kunde indså (eller burde have indset) butikkens fejltagelse. Det sikre svar er, at hverken butikken eller kunde på forhånd kan forudsige udfaldet af en eventuel sag. Det vil bero både på en konkret vurdering af butikkens fejltagelse og på en konkret vurdering af den konkrete kunde. To sager med den samme butik og forskellige kunder kan udmærket falde ud på forskellig vis. Det vil eksempelvis spille ind, om den pågældende kunde er sagkyndig, også selvom kunden handler privat. Hvis kunden er forbruger, kan kunden klage til Forbrugerklagenævnet. Det koster kun forbrugeren et beskedent klagegebyr på kr. 165 at klage. For en tøjbutik koster det et beløb på kr. 4.200 til dækning af nævnets omkostninger, hvis forbrugeren får medhold i sin klage.Beløbet følger af §2, stk. 2, nr. 2 i Bekendtgørelse om gebyrer og omkostninger ved Forbrugerklagenævnet
|
Hvem er det som sidder med den lange ende ? Vil Miriam gerne fastholde kunden ville jeg se flot på episoden og tage tabet, men taler vi om en kunde for hvem det er afgørende at kunne handle hos Miriam og hvor Miriam omvendt ikke har stærke interesser i at bevare kunden så ville jeg da nok holde fast og svare noget i retning af at hvis vi skal bevare det i forvejen gode forhold og samarbejde så....... Taler vi om en engangskunde som kommer ind fra gaden ville jeg også bare tage tabet velvidende at omkostningerne ved at føre sag nemt kan overstige et eventuelt udbytte.
Bliv gratis medlem