Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Microsoft platformen, og muligt misbrug mht. duplicate content

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sad jeg og arbejdede lidt med asp.net MVC. Her faldt jeg over nogle grimme SEO issues. Det fik mig til, at dykke dybere ned i IIS'ens isapi filters (aspnet_filter.dll).

Her faldt jeg bl.a. over nedenstående :

1.

IIS'en har en række "default content types" som IIS'en vil rewrite til, hvis et directory tilgås uden  en angivet page.

2.

IIS'en tillader session id i url'en også selvom du ikke køre cookieless,

3.

Microsofts generelle holdning til at filer ikke er case sensetive.

Nu er jeg udvikler/arkitekt og ikke seo ekspert, men giver dette ikke mulighed for, at smadre en konkurrents ranking ?

Nu kiggede jeg lige på amino, som køre på IIS 7.0, og her er der rig mulighed for, at skabe duplicate content.

Nedestående links retunere alle samme content :

www.amino.dk

www.amino.dk/default.aspx

www.amino.dk/DeFaUlT.aspx

www.amino.dk/(S(index=1))/default.aspx

www.amino.dk/(S(index=2))/default.aspx

www.amino.dk/(S(index=3))/default.aspx

www.amino.dk/(S(index=...))/default.aspx

www.amino.dk/(S(index=n))/default.aspx

Er det mig som er paronid, eller er dette ikke et kæmpe SEO problem ? 

Du kan konfigurere dig ud af det hele, og behøver ikke skrive en linie kode, men jeg tror det er de færreste der er opmærksomme på dette.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo, det er ER et problem - og der er skam (desværre) meget mere af den slags når man bygger websites på .NET. Det meste kan, som du også siger, rettes så man kan godt ende med gode .NET løsninger. Men det kræver man er opmærksom på disse ting, og det er de færreste .NET udviklere desværre.

Det sidste ses desværre meget tydeligt hos de firma der leverer platformen til denne debat. Hver gang de laver en ny opdatering bliver det bare værre og værre i forhold til SEO. Efter sidste opdatering fandt jeg 7-9 URL'er til de fleste sider på sitet - og det er ikke engang de direkte .NET relaterede problemer (som f.eks. case insensitive) men alene fuck-ups som firmaet bag systemet selv har skabt. Pinligt, synes jeg!

Jeg skriver iøvrigt en hel masse om netop disse problemer med .NET og hvordan de kan løses i min SEO bog :)

 

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Mikkel. Selvom det ikke lige var det svar jeg havde håbet på

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Runge:

Nu er jeg udvikler/arkitekt og ikke seo ekspert, men giver dette ikke mulighed for, at smadre en konkurrents ranking ?

Hej Runge

Hvordan ville du gøre det i praksis. At begynde at linkbygge til konkurrentens sider vil sjældent være den bedste anvendelse af ens tid. De kan altid vælge at redirecte links til mere passende sider.

Mvh Jesper

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er link værdien begrænset, hvis du linker fra en helt ny PR1 side med 500 andre udgående links af samme type. Anker teksten får du heller ingen værdi af, hvis du blot angiver url'en. Iøvrigt ville du kunne automatisere, at tilføje nofollow på dine links. I samme øjeblik de svare med en 301.

Er du ikke opmærksom på dette. Vil det hurtigt kunne koste en større virksomhed et større millionbeløb i tabt omsætning.

I din verden ville jeg skulle sige til min chef "pyt med at vi har tabt 10 millioner. Vi har fået 500 indgående links fra et PR1 site" ?

 

 

 

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Runge

Fyr den af, det kan ikke fejle. 

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal opfatte din kommentar

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommentaren var ironisk. Det korte af det lange er at jeg ikke ved hvor jeg skal starte eller slutte med at argumentere for hvorfor det er spild af kræfter. Men jeg hører gerne om dine og andres erfaringer med at trække andre ud af søgemaskinerne på denne måde.

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg ingen intention om, at skulle smide andre ud af søgemaskinerne. Jeg er bare nødt til at sikre, at det ikke sker for os.

En SEO ekspert har allerede meldt sig på banen, og sagt at det er et stort problem.

Hvis du har en viden som kan afkræfte ovenstående. Så skal du være mere end velkommen til, at byde ind med den.

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

At skulle bevise at det ikke er et reelt problem svarer til at skulle bevise at gud ikke eksisterer. Ingen af delene ønsker jeg at bruge tid på.

Det ER et kæmpe problem hvis dit eget CMS linker til det samme indhold med forskellige URL'er. Det er bare ikke den situation du spørger til her.

Nu er Mikkel den eneste anden der har skrevet i tråden så det er formentligt ham du hentyder til. Det er meget muligt at Mikkel er uening med mig, men der står altså ikke noget i hans svar her om at man skulle kunne trække en konkurrent ned i søgemaskinerne ved at linke til duplikerede sider.

Men "a man's gotta do what a man's gotta do"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)