Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Farvel til registreringsafgiften?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 05:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er yderst sjældent at EkstraBladet kan bidrage med noget interessant for en iværksætter, eller blot generelt. Jeg faldt dog over denne artikel som kan have stor relevans for Amino brugere (okay, den er oprindeligt fra Ritzau).

EU-dom kan koste staten dyrt  
/Ritzau/ - 5:32 - 14. sep. 2005   
Den danske stat kan miste millioner af kroner, hvis EU''s domstol på torsdag når frem til, at registreringsafgiften på udenlandske firmabiler er ulovlig.

Store internationale firmaer vil fremover kunne spare millioner af kroner, hvis Danmark på torsdag taber en sag om afgifter på firmabiler ved EU''s domstol i Luxembourg. I dag skal en international virksomhed betale registreringsafgift til den danske stat for biler, der bliver stillet til rådighed for virksomhedens danske medarbejdere. Men den ordning kan meget vel vise sig at stride imod fælles EU-regler.

»På baggrund af tidligere domme ser det ud til, at Danmark vil tabe sagen på torsdag. Det kan på sigt betyde, at vi bliver nødt til at opgive registreringsafgiften, som vi kender den i dag«, siger Søren Friis Hansen, professor i erhvervsret ved Syddansk Universitet. 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:41
Underligt nok så får jeg en blank side på ovenstående link. Samme blanke side får jeg hvis jeg navigerer frem til artiklen fra EB''s site.
Tilmeldt 26. Mar 05
Skrevet kl. 12:44

Ja det var da underligt, jeg får også en blank side nu

Ikke at det gør så meget, artiklen var så kort at jeg blot citerede den fuldt ud. Normalt citerer jeg kun dele af artikler så det ikke bryder med ophavsretten (fair use), men i dette tilfælde er det blot en Ritzau meddelelse der er beregnet til bred distribution.

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 10:16
Så faldt dommen .. "den danske registreringsafgift på udenlandske firmabiler er ikke lovlige."

Men hvad betyder dette ?
At udenlandske firmabiler bliver fritaget for danske registreringsafgift - Næppe !!
Mon ikke vi vil se en særordning træde i kraft hurtigt !! 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:55
Det er en fantastisk dom for os med udenlandske virksomheder, men problemet er bare, at den er svær at bruge i praksis...

Efter dommen kan udenlandske virksomheder undlade at betale dansk registreringsafgift på firmabiler til medarbejdere i Danmark, MEN dette gælder kun hvis bilen primært kører udenfor landets grænser. Dvs. bor du i Danmark og f.eks. arbejder hjemmefra uden den store rejseaktivitet, så får du ikke meget glæde af dommen... desværre

Jeg var allerede selv igang med de store planer, indtil jeg blev gjort opmærksom på denne lille krølle. Det vil derfor nok være de færreste, som kan drage nytte af dommen og da bevisbyrden påhviler dig, skal du altså vise færgebillet, brobillet, udenlandsk benzinregning el.lign....

Tilmeldt 26. Mar 05
Skrevet kl. 13:52
Jeg kan ikke huske hvor jeg præcist læste det, men skatteministeren regnede med at undtagelsen højst vil gælde for 100 biler med et tab for staten på 20 millioner - og det er først fra om et års tid når reglerne er fastlagt.

Det er måske et lille skridt i den rigtige retning, men stadig et skridt
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:41

Hejsa

Hvordan gik sagen, hvad blev dommen ?

enco
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)