Jeg kom til at tænke på, om det er brud på ophavsretten at "embedde" en video fra f.eks. YouTube på sin egen blog?
Jeg har forsøgt at læse YouTube's "Terms of Service" og "Copyright Notices", uden at det gav svar på mit spørgsmål.
Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar, så med chance for at spilde din tid, får du lige mit syn på det.
Jeg kan ikke forestille mig andet end at det er lovligt, da de selv giver muligheden for at "embedde", samt at der .. i hvert fald de steder jeg støder på det ... altid står Youtube et eller andet sted på filmklippet.
Som jeg har forstået det, er det ikke ulovligt. Men hvis youtube ryger ud i noget copywrite fnidder (hvilket de ofte gør med store dele af deres klip) med nogle af de klip, du har brugt, kan du risikere, at du ender op med et dødt videolink. Bare lige en ting at være opmærksom på, hvis det f.eks. er klip fra Hollywoodfilm, musikvideoer og lignende, du vil have liggende.
YouTubes "Terms Of Service" er ikke det eneste du skal forholde dig til, når det skal vurderes om du må embedde en video. Vi lever i Daqnmark og her gælder den danske Ophavsretslov.
I teorien kan det godt være i strid med Ophavsretsloven, at bruge en video fra YouTube på dit website. Der findes ikke i den danske Ophavsretslov en undtagelse, der siger, at hvis det er andres fejl (f.eks. at YouTube ikke har fjernet en ulovlig video), så er man ikke ansvarlig. Du er altid selv ansvarlig.
I praksis har jeg dog ikke hørt om sager i Danmark, der har ramt folk der har brugt YouTube videoer. Så risikoen er nok meget begrænset.
Det du oplyser syntes jeg står udemærket beskrevet i terms of use
[YouTube hjemmeside kan indeholde links til tredjemands hjemmesider, som ikke ejes eller kontrolleres af YouTube. YouTube har ingen kontrol over, og påtager sig intet ansvar for indholdet, privacy politik, eller praksis af enhver tredjeparts websteder. Desuden vil YouTube ikke og kan ikke censurere eller redigere indholdet af nogen tredjeparts websted. Ved at bruge webstedet, udtrykkeligt du lindre YouTube fra ethvert ansvar som følge af din brug af nogen tredjeparts websted. Derfor opfordrer vi dig til at være opmærksom, når du forlader YouTube-webstedet og til at læse de vilkår og betingelser og politik om beskyttelse af hinanden websted, du besøger. ] end citat.
[
Indholdet på hjemmesiden stilles til rådighed for dig som er til information og personlige brug og må ikke downloades, kopieres, reproduceres, distribueres, overføres, broadcast, vises, udbydes i licens, eller på anden måde udnyttes til andre formål som helst uden forudgående skriftligt samtykke fra de respektive ejere. ] citat slut.
Selvfølgelig er det ikke noget problem, når det er egne videoer - der har man jo selv rettighederne til den. Problemet kan først komme, hvis man bruger andres materiale.