En SLA mellem 99,5% og 99,9% anser jeg for værende en seriøs SLA. 99% er knap 4 døgns nedetid om året - Det er i min verden alt for lang tid at tillade sin udbyder at være nede! I min verden (og de fleste af mine kunders) er det der tæller mest, at der er mulighed for ALTID at få fat på driftsvagten, og at informationsniveauet er højt i tilfælde af problemer. Det skaber en tryg relation mellem leverandør og kunde. |
Enig, håndtering af nedbrudet er det ALLER, ALLER, vigtigste, sådan vil det altid være. For It går ned, uanset hvad du gør. Der vil altid komme nedbrud....
Systemet er kun så godt som det svageste led, og derfor er oppetidsgarantien fin nok at tale om. Men er oppetid så vigtig for kunden, og ALT skal være oppe hele tiden, så må systemet laves så det kan håndtere en oppetid der er tæt på 100%. Det kan lade sig gøre..... Men prisen bliver også derefter! -Derfor syntes jeg den oppetid er enorm vigtig at tale om, hvor det viser sig, når du går kunderne på klingen, at den bliver mindre og mindre den garanti!!
Vi kan vælge at anskue oppetiden omvendt, så vi tale om tiden der er risiko for nedbrud, og så bliver regnestykket interessant og brugbart. En nedetid på 1% (svarende til en oppetid på 99%), er ok og har en fornuftig pris. Men nedetiden kan blive dobbelt så god ved at blive halveret til ½% (svarende til en oppetid på 99,5%), eller næste 3 gange så god ved en nedetid på under 0,1% (svarende til en oppetid på 99,9%). Prisen på SLA'en begynder også at stige markant, når nedetiden bliver dobbelt så god, osv osv.
Og så er det igen frem med lommeregneren, vil den mestede omsætning i tiden du er nede kunne godskrive den mer-omkostning en halvering af SLA nedentiden medfører.... Måske, måske ikke...
Et stor spille site, amanzon eller lign, hvor vi tale stor omsætningen pr. time, er businessCasen rigtig god for en høj oppetid. De fleste andre kan klarer sig med mindre >98% og < 99,9%
Skal lige tilføjes at det ofte er på interne forretningssystemer at oppetiden er ok på 98%. De fleste udadvente systemer har en oppetid på 99% eller 99,5% og er helt enig med dig Anders C.
Claus
www.babygadget.dk