I gennem det sidste stykke tid har jeg set en del forskellige indlæg herinde på Amino vedrørende problemer med betalings-kreditter på den ene eller den anden måde: |
Hej
Jeg syntes det er nogle interesante synsvinkler der er omkring kreditter, og jeg kunne egentligt godt tænke mig at give et indspark fra den anden side af bordet, da jeg hører til den kategori der faktisk "dikterer" kreditbestemmelserne hos mine leverandører. Det gør jeg ikke efterfølgende, men forinden afgivelsen af ordren.
Jeg vil gerne forklare det på en måde så alle kan følge med, og derfor lægger jeg en forsimplet model frem uden fagternmer og korrekte udregninger, det er altså det store billede der tegnes og ikke bogholderi emnet omfatter.
1) Kreditten er ikke gratis for kunden og derfor er det ikke en gave.
Når man driver en forretning er finansieringsomkostningerne indregnet i den pris varen koster. Hvis firmaet derfor har et udestående på 900.000kr. i 30 dage er der lagt 3.000 kr. på i omkostninger som medgår i den kalkule efter hvilken man beregner sine priser på.
2) det er dog således at min faktura på 900.000 kr. indeholder en fortjeneste til dig på 300.000 kr. som du ikke har haft finansieringsomkostninger på, og derfor er der så lagt 1.000 kr. "for meget på" fordi din virksomhed styres efter budgetter og ikke min ordre specifikt.
3) af de resterende 600.000 kr. er de 300.000 kr. varer der er indkøbt til effektuering af min ordre, og der resterer derfor 14 dage på den kredit du har hos din leverandør, dvs. at der her er 500 kr. i din kalkule som du heller ikke har haft udgifter for.
Nu står så tilbage, - vil jeg have et afslag på (1000+500) = 1500 kr . i rabat af dig på det du har regnet "for meget" på min specifikke ordre, eller vil jeg beholde mine 900.000 kr. 14 dage længere? Svaret på det afhænger af om jeg kan få mine 900.000 kr. til at yngle mere end 1500 kr. i de 14 dage, eller om det koster mig mere end 1500 kr. at låne dem i banken, hvis det er det jeg skal.
Det er en overvejelse der ligger langt fra de konklusioner om truende konkurser og anden standret som der er udøvet i de andre tråde.
Som selvstændig har man retten til at drive sin virksomhed som ">Fawlty Towers og det er jo faktisk rent fint for dem der gerne vil det, men det er også vigtigt at forstå lidt om hvorfor kunderne agerer som de gør, og så først derefter tage valget omkring hvad man stiller op med de "umulige kunder" som jo kun er der for at forstyrre en ellers fredelig arbejdsdag.
Jeg er som mange andre enige i det forkerte i at komme med modkrav efter en ordre er effektueret, og ovenstående finanseksempel er simplificeret, men pointen i mit indlæg er at fordi man er forretningsdrivende er man ikke nødvendigvis lige så erfaren som sin kunde, og derfor bør man være varsom med at drage konklusioner, som netop derfor kan være forkerte.
Der er ingen tvivl om, at det bare er at klø på og få pengene hevet hjem som situationen er nu (læs Iværkbloggen- Anette Sand) men fremadrettet tror jeg man gør klogt i at rette sig ind efter kunderne, og ikke omvendt. Men valget er selvfølgeligt dit, - og gudskelov for det ellers var der jo ikke meget ved at være iværksætter.
/Michael