Vi er to søstre som er ved at opstarte en virksomhed inden for modebranchen. Vi er lidt i vildrede ang. hvilken virksomhedsform vi skal vælge, Aps eller enkelmandsvirksomhed. Grunden til at valget står mellem disse virksomhedsformer selv om vi er to personer i vores virksomhed, er at den ene af os står og skal på barsel og derfor det første år kun vil figurere som finansiel partner.
Nu er vores spørgsmål - hvilken virksomhedsform er bedst som opstartsform?
Vi er opmærksom på at der er en del forskelle ved de to virksomhedsformer, bl.a måden man hæfter på samt kapitalkrav ved opstart. Men har fået af vide at vi stadig ved valg af Aps. kan risikere at skulle hæfte personligt overfor nogle leverandører.
Årsagen til vores vildrede er at vi kan se fordele/ulemper ved begge virksomhedsformer. Fx at vi ved enkeltmandsvirksomhed kan undgå udgifter til revisor da vi vil få tilsendt blanketter fra told&skat hver kvartal ang. div regnskaber.
Håber at der er nogle som hjælpe os til at komme på rette spor..... |
Valg af virksomhedsform - Aps vs. enkeltmandsvirksomhed
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
http://www.startguiden.dk/virksomhedsform Som udgangspunkt kan i ikke hæfte personligt ved ApS, men hvis leverandørerne kræver at i personligt hæfter burde det vel i teorien kunne lade sig gøre... Jeg har dog aldrig hørt om den slags krav. Et alternativ kunne være et britisk ltd-selskab med et dansk anpartsselskab som dansk afdeling, så ryger f.eks. revisorkravet. Emnet har været oppe en del gange tidligere her i debatten så du kan eventuelt søge i gamle indlæg. |
Hej I 2 fficeffice" /> Vores råd til Jer vil være at starte op som enkeltmandsfirma... Kort og godt for at oparbejde egenkapital i firmaet før I evt. omdanner Jer til et ApS + at kravene til et enkeltmandsfirma er noget mindre end til selskaber... Men, at I skulle kunne undgå udgiften til Revisoren...er nok tvivlsomt... Medmindre I selv er regnskabsuddannede og kan udarbejde både kasserapporten, bogføringen, momsangivelserne samt årsregnskabet? Der er visse krav til også et enkeltmandsfirma, som skal opfyldes: Som vi svarede Jimmy: Du skal starte med at lade dig CVR registrere hod Erhvers- & Selskabsstyrelsen... |
Uanset hvad - så er der én ting I absolut skal have klarlagt først og fremmest: Jeg læste at en af Jer snart skal på barsel. For hvilke penge? Dagpenge fra Kommunen/A-kassen?
I så fald så skal I hurtigst muligt lige se at checke hvordan vedkommende konkret står - OG FÅ DET PÅ SKRIFT!! Grunden til dette er det dejlige "iværksætter-støttende" offentlige cirkus, som har en masse snørklede regler hvad angår selvstændige. Jeg har selv oplevet at få en ting at vide i telefonen af f.eks. A-kassen, men når man så beder om at få det på skrift, så ændre sagen sig pludselig til noget som ikke ser så lyst ud som først antaget.
Jeg kender, logisk nok, ikke reglerne omkring barsel, men jeg vil gætte på at der også er nogle underlige regler omkring dette. Derfor er det vigtigt at I får checket disse ud, INDEN vedkommende pludselig står som ejer/medejer af en virksomhed. Det ville dælemne være surt f.eks. kun at have ½ dagpenge-ret under baslen fordi man ejer en virksomhed.
Min kone står som 25% ejer af en af de virksomheder jeg også har med at gøre. Det er kun ejerskabet som hun har del i, så det er ikke noget med at hun arbejder der og får løn derfra. Hun arbejder til daglig i en helt anden virksomhed som jeg intet har med at gøre. Hvis hun mister sit arbejde nuværende arbejde, så er hun kun berettiget til ½ dagepenge sats, da A-kassen''s klare holdning er, at så må hun malke virksomheden for penge - og hvis hun ikke kan det, så skal hun sælge sin andel af virksomheden og bruge disse penge INDEN hun så kan få dagpenge... Det er indtil videre konlusionen på flere måneders diskussion imellem os og hendes A-kasse. De mente at hun havde normal dagpenge-ret og at hendes ejerskab ikke ville give nogle problemer - indtil jeg bad dem om at skrive det i et brev til os - så kom der pludselig en anden udmelding.
Derfor: Få klarhed over situationen omkring barslen, inden I stifter virksomheden.
Så kan I altid tage det næste skridt omkring beslutningen om det skal være I/S / selvstændig / ApS bagefter
/Jesper
|
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)