Hva' er der ikke mulighed for at købe hinandens karma ? |
pecoart:Jeg giver dig ret Mikkel. Det kan være en rigtig god feature hvis det ikke misbruges.
Alle de features og "mekanismer" som et community byder på bør optimeres hen imod den stil og stemning man gerne vil have, som ejer af stedet. Det gælder ikke bare et point system - men alle andre muligheder og begrænsninger iøvrigt. Men det er et stort arbejde og der er jo altid begrænsede resurser ...
I debatter med mange marketingfolk, iværksættere, sælgere og andre der har brug for at "afsætte" noget er det min erfaring (efter en 10-12 år med den slags), at der er brug for en ret stram styring af, hvad man må og ikke må og hvordan sådan noget som et point system fungerer. Ellers ender det på et tidspunkt meget let i spam, snyd og grådighed. Og det bygger man ikke et godt community på.
Udgangspunktet for Amino - og grunden til at jeg fortsat tror de fleste kommer her, er for at kunne mødes og udveksle tanker og ideer med ligesindede erhvervsfolk. En klub. En basisgruppe. Kald det hvad du vil. Et community. Er der så engang imellem nogle i gruppen der kan lave en handel med hinanden, så fint nok - men det er ikke det der er motivationen og den drivende faktor. For så ændrer det sig fra en "basisgruppe" til et "kræmmermarked" - og det er noget helt andet.
Konflikterne opstår så blandt andet, når der kommer "kræmmere" ind i "basisgruppen". Specielt hvis det er sådan nogle "Gordon Gekko" typer, der er drevet ene og alene af egoistisk grådighed og ser et community som blot endnu et bytte de skal jagte og nedlægge - og så smutte videre, når "dyret er dødt".
Hvis "basisgruppen" skal overleve - hvis en debat skal bestå som et godt community, så er det klart, at den bliver nødt til at "beskytte" sig mod "Gordon Gekko" typerne - på samme måde, som man iøvrigt også har lovgivning mod den type i real life :)