Jeg er faldet over en bil jeg godt kunne tænke mig til privat brug, problemet er bare at den kun kan blive solgt til mig gennem mit cvr nummer.. den er inkl moms og registrering så den er godkendt til privat brug.
mit spørgsmål er så, at da mit firma egentligt ikke har det store behov for en firmabil, kan jeg købe den gennem mit firma og stadig bruge den privat? uden egentligt at bruge den til noget firma mæssigt.. uden at få problemer med skat?
Hvis du lader firmaet købe bilen og derefter sælger den direkte videre til dig til indkøbsprisen kan jeg ikke se hvordan det skulle være et problem hvis der medregnet moms osv.
Du skal bare have smidt papegøjeplader på bilen. Du har garanteret set folk der kører rundt med en plade hvor der står "gb" som gul plade og tallene som en hvid plade.
Jeg undrer mig lidt over at du absolut skal købe den igennem dit firma. Hvorfor kan du ikke få lov til at købe den privat?
Hvis du køber den igennem firmaet - og beholder den i firmaet, så vil du enten blive beskattet af "fri bil" eller skulle til at føre et kørselsregnskab over privat versus erhvervsmæssig kørsel, da du ikke kan trække den del af bilen fra, som du bruger privat.
Endvidere skal du være opmærksom på, at du ikke kan trække momsen fra på noget som helst - hverken bilen, brændstof, service eller andet - hvis bilen er på hvide nummerplader.
Så det er ikke nødvendigvis en god idé at købe bilen igennem firmaet, hvis du regner med at bruge den udelukkende privat.
Jeg sage jo også at man ikke sparet noget som helst ved det, jeg købte dem igennem mit firma fordi jeg hade et pænt overskud, så min revisor sage at det var en god ide for mig, og jeg har ikke været ked af det, bruger dem dog også mest privat.