Hej Aminoer. Jeg skal til at åbne en service som hele hotel brancen vil kunne drage nytte af. Der er stadig lidt tid til endelig release, og jeg ville gerne finde ud af hvad hotellerne synes om tiltaget. Dette havde jeg tænkt mig at gøre ved at udsende et spørgeskema pr. mail, med mulighed for at vinde et par flasker vin. Men? 1. Må jeg lave mine egner undersøgelser, eller skal jeg have f.eks. Gallup til det? 2. Må jeg sende reklame med i spørgeskemaet, f.eks. "Jeg vil gerne kontaktes for at høre nærmere Ja [x] Nej[]" 3. Hvad er egentlig reglerne når man udsender reklamer b2b? Jeg ved at jeg må sende direct mail (med postmanden), men gælder samme regler for mail? Med venlig hilsen Peter |
1. Det må du gerne selv. Gallup er ikke hævet over nogen regler.
2. Hvis du sender det pr. uopfordret e-mail - nej.
3. Du må ikke sende e-mails med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, hvis ikke modtageren forinden har bedt om det (=SPAM). Det gælder også b2b.
Hvorvidt et spørgeskema falder ind under SPAM-begrebet, ved jeg faktisk ikke. Men jeg ville være _meget_ forsigtig, hvis jeg var dig. Selvom en mail er lovlig nok, kan den sagtens være irriterende for modtageren. Jeg ville nok bruge de 4,75 på at sende materialet pr. post - det tror jeg giver bedre respons.
Hvorvidt et spørgeskema falder ind under SPAM-begrebet, ved jeg faktisk ikke. Men jeg ville være _meget_ forsigtig, hvis jeg var dig. Selvom en mail er lovlig nok, kan den sagtens være irriterende for modtageren. Jeg ville nok bruge de 4,75 på at sende materialet pr. post - det tror jeg giver bedre respons.