Jeg er slet ikke uenig med pbtryk - jeg burde måske også have tilføjet i mit første indlæg, at den dygtige telefonsælger naturligvis også skal være intuitiv! Man skal "styre" samtalen, men naturligvis tilpasse sig de informationer med får fra den anden ende. Omkring vigtigheden af hurtigt at kunne fremføre, hvad det egentlig er du kan gøre for kunden, vil jeg holde fast i min tese. Min erfaring efter mange telefonopkald er, at mange virksomheder forholdsvist hurtigt skal se værdien i det du forsøger at afsætte - ellers taber de interessen! Her tænker jeg naturligvis på helt nye kunder, der ikke kender dig eller din virksomhed! Hvis en virksomhed ringer til K5 Marketing og f.eks,. begynder at fortælle om hvor stor deres organisation er, hvor mange datterselskaber mv. så har jeg knaldet røret på - alt det vil jeg først høre om, når de har fortalt mig, hvad det er de ringer for - er jeg interesseret i deres produk/ydelse, så vil jeg også gerne høre om virksomheden! Men det selvfølgelig min holdning - og jeg er givetvis ikke den eneste! Men jeg er helt enig i, at det handler om mennesker - det skal der ikke være nogen tvivl om! Derfor skal man heller ikke være "nervøs" for at ringe - selvom den du skal ringe til er direktør - der gennem sig stadig en person bag - så bare klø på! Ja, dette burde vist snart høre til under markedsføring! ![]() Alt i alt - held og lykke med projekterne! |
Hvordan undgår jeg at udsende spam :)
Flemming-> Jeg er ikke uenig i din tese om at det gælder om at præsentere hvilke værdier og fordele der er for kunden indenfor de første 5-10 sekunder. Jeg er kun "begrænset enig": Tænk som et menneske (jeg tror egentlig ikke vi er uenige, men anskuer det fra forskellige vinkler): Grundlæggende behov udover mad - søvn - sex er socialisering og indfrielse af eget værd. Socialisering er et primært behov - behovet for at kommunikere, blive hørt, blive spejlet, høre andre, reflektere, danne relationer. Ting, som sælgeren kan understøtte. Status - et egocentrisk behov, som kan måles i "success-rate", "firmaets vækst", "social status", "økonomisk beholdning" - alt sammen ting, som en sælger IKKE kan give. Set i lyset af ovenstående, så er det nok mest fornuftigt at vælge den sociale vinkel. Sælgeren kan være noget så simpelt som "en person, der gider at lytte" eller "en grædemur", hvis man skulle møde en sådan kunde. Der kan opnås "fælles fodslag", så som "Kender du ikke også det, at...". Sekundært kan sælgeren indfri kundens behov for at øge sin status ved at tilbyde nogle produkter, som kan hjælpe til øget vækst i firmaet eller besparelser, der medfører flere likvider i kassen eller lignende. Derfor er kombinationen yderst vigtig. Sælgeren kan ikke danne kobling mellem et produkt/service og kundens behov for at indfri eget værd/status - det kan kun kunden selv. Men hvis sælger kan være den "sociale støtteperson" OG belyse hvordan hans/hendes produkter/services kan øge kundens status - så har du fundet en supersælger, som kan sælge saltvand til Kong Neptun! Gav ovenstående mening? Vh Peter PS: Bør nok ikke skrive flere indlæg på Amino nu. Kan godt lide min nuværende status i systemet: Kælder-iværksætter :-) EDIT: Nå, ja, for resten! God vind med projektet! Det fik jeg vist slet ikke skrevet før ;-) Skriv tilbage på Amino og sig hvordan det gik! Jeg er meget interesseret! |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Godmorgen Peter, ![]() Dejlig med en sund debat - og jeg er helt enig i, at vi ikke ligger langt fra hinandens holdninger til salg. Jeg syntes det er rart med en god debat omkring emner - det lære man af. Det, det efter min overbevisning, gør et menneske stærk, er evnen og modet til at erkende, at en andens person er korrekte og derfor tager dem til sig. Det er sund debat - ikke at forveksle med skænderi (det er tåbeligt - livet er for kort til at være ligne en hønserøv! ![]() Og nåja, så vil jeg da også sige, at det nu ikke er ønsket om at få det sidste og - slet ikke! Jeg holder blot af, som jeg vist har nævnt, at udveksle holdninger og ivørigt debatere spændende emner! Salg og afsætning er så absolut på min favoritliste! Rigtig god dag herfra - og nåja, dit indlæg gav så absolut mening! Keep up the good spirit! |
Det er svært, hvis ikke umuligt, at fortælle hvilken markedsføringsstil der er den rigtige i alle situationer. Men det er ikke svært at fortælle hvilke der absolut ikke virker. Håbløse eksempler fra virkeligheden: * En mand ringer og spørger om jeg laver visitkort i plastik. Jeg spørger ind til lidt nærmere specifikationer og ender med at måtte bede om at ringe tilbage til kunden, da jeg ikke umiddelbart selv producerer disse produkter. Jeg skal nu finde en underleverandør. Jeg ringer tilbage efter 20 minutter og tilkendegiver, at jeg godt kan lave dem, hvortil manden begynder at forsøge at afsætte en særlig plastkortprinter til mig. Han ville på intet tidspunkt købe noget af mig. Jeg lagde på i vrede over at have spildt min tid. * En mand ringer og præsenterer sig og siger meget hurtigt sit firmanavn. Jeg spurgte om jeg kunne få gentaget firmanavnet, men selv efter 3 forsøg lykkedes det mig ikke at gætte hvor han ringede fra. Samtalen fortsatte - det skulle vise sig, at han ville sælge mig annonceplads. Det var tydeligt i hans stemmeføring, at han havde øvet sig på salgstalen. Han læste ikke op - han nærmest messede. Uanset på hvilken måde jeg brød ind i "samtalen" afveg han ikke fra sin talestrøm. Han holdt en pause, hvor jeg spurgte, men han svarede ikke på mine spørgsmål. Han forklarede, at mine spørgsmål automatisk ville blive besvaret i løbet af hans tale. "Det kommer vi til senere - du skal først lige høre dette..." * En mand ringer (det er mænd det hele???) og præsenterer sig på en meget intens, ungdommelig og "frisk" måde. Han har øjeblikkeligt registreret mit navn i forbindelse med at jeg selv præsenterede mig da jeg tog telefonen. I resten af samtalen brugte han mit navn i hver 3. sætning og brugte derudover en masse tillærte floskler såsom: "Ja, det er sandt, Peter, det ved både du og jeg." og "Peter, kan det have din interesse at..." Det bliver simpelthen for meget med alt det falske personlige, så jeg afslutter samtalen. Blot til illustration. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!