Bestyrelseshonorarer - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Netværk og Ledelse

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bestyrelse & Advisoryboard - Her får du hjælp "

 

Bestyrelseshonorarer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Amino-karma 1.322
Fra Gram
Tilmeldt 8. jan 07
Indlæg ialt: 352


Skrevet 31-07-2009 kl. 12:22

Hej

Hvordan finder man ud af hvad et rimeligt bestyrelseshonorar er ?

Er det virksomhedens størrelse (omsætning/egenkapital eller lign.) ?  Antallet af møder ?

Eller noget helt andet ?

Håber på nogle "indspark"

Tak - og god weekend.

M.v.h.

Lillian Pabst

 

Amino-karma 11.184
Fra København
Tilmeldt 30. jul 07
Indlæg ialt: 2.083

Flemming
Skrevet 31-07-2009 kl. 21:38

Bestyrelseshonoraret skal afspejle det ansvar, som den pågældende bestyrelse har overfor omverdenen.

Hvis det er en golfklub, så har bestyrelsen ansvar overfor f.eks. 1200 aktionærer/golfspillere og er typisk præget af en masse entusiasme omkring den lokale golfklub. Eftersom det er spillerne, der ejer klubben og aktierne i princippet ikke er i fri handel, så er ansvaret noget begrænset.

Hvis det derimod er en virksomhed, der har meget store kontraktlige forpligtelser overfor kunder og bankforbindelser, samt en større mængde aktionærer spredt ud et større geografisk område, så vil ansvaret være større, da man nemmere kan komme til at blive "hængt op" på sit bestyrelsesansvar. I denne situation vil det også være tilrådeligt at bestyrelsen tegner en forsikring mod sit arbejde - dvs. sagsanlæg fra utilfredse aktionærer eller andre. De kan også risikere at komme i konflikt med loven og der kan forsikringen til en hvis begrænsning også komme på tale. Deciderede og overlagte ulovligheder slipper man dog ikke for ansvar for.

Hvis det er en børsnoteret virksomhed, så er risikoen for at træde ved siden af endnu større og derfor skal honoraret også afspejle den risiko.

Typisk får en bestyrelsesformand dobbelt honorar i forhold til menige bestyrelsesmedlemmer, men det skyldes at han/hun har den daglige/ugentlige kontakt med virksomhedsledelsen og det er derfor honorar for ekstra arbejde i forhold til de menige medlemmer, der kun deltager i selve bestyrelsesmøderne og medvirker til at træffe beslutningerne. Formanden kan somme tider også være "arbejdende formand" og det medfører naturligvis ekstra honorar også.

Du kan derfor ikke fastsætte noget honorar som sådan for bestyrelsesarbejde - men giver du en person et tilbud om at blive bestyrelsesmedlem til f.eks. 20.000 kr om året og vedkommende takker ja til det, så har du jo en god indikator for, hvad personen selv synes at det er værd at påtage sig den medfølgende risiko.

Du kan også blot spørge vedkommende, hvad han/hun forlanger, for at deltage i din bestyrelse.

Med venlig hilsen

Flemming

Amino-karma 1.322
Fra Gram
Tilmeldt 8. jan 07
Indlæg ialt: 352

Korntved
Skrevet 02-08-2009 kl. 10:30

Hej Flemming

Tusind tak for dit fyldestgørende svar.

Ha' en god søndag.

mvh

Lillian Pabst

 

 

Amino-karma 51
Fra 3400 Hillerød
Tilmeldt 12. aug 09
Indlæg ialt: 14

Peter Ingemann Bentsen
Skrevet 20-08-2009 kl. 11:53

Kære Flemmeing,

jeg er meget enig i dit svar, men jeg synes at du glemmer at se det lidt fra virksomhedens side. En bestyrelsespost er jo grundliggende også en betaling for den udvkling som sker i virksomheden forudsaget af input fra bestyrelsesmedlemmerne.

En bestyrelse bør bestå af medlemmer som hver på sit feldt kan tilføre virksomheden kompetancer. Et bestyrelsesmedlem med speciale i salg- og markedsføring kan øge omsætningen betydeligt og forhåbentligt dermed også indtjeningen. Tilsvarende kan en god produktionsmand forbedre produktionen med deraf bedre indtjening o.s.v.

Andre bestyrelsesmedlemmer kan hjælpe på områder hvor virkeomhedens ejer eller ledelse ikke selv besidder tilstrækkelige kompetancer og dermed aflaste ejeren/ledelse således at de kan anvende Deres energi på områder hvor de bedst gavner virksomheden.

Derfor bør ejer/aktionær vurdere hvilken indtjening som bestyrlesen kan tilføre og sætte et honorar i forhold hertil. Bestyrelsen bør dog honoreres ens!

Sidst men ikke mindst skal honoratet stå i forhold til den indsats som forventes. For kr. 20.000 om året får du ca. 12-13 advokat eller revisortimer. Det dækker ca. 2-3 bestyrlsesmøder. Forventer man månedlige bestyrelsesmøder og løbende ad. hoc. telefonisk kontakt er kr. 20.000 måske lige i underkanten.

med venlig hilsen

 

Peter

Amino-karma 1.013
Tilmeldt 22. jul 08
Indlæg ialt: 241

thormonsted
Skrevet 23-11-2009 kl. 23:19

Hej Per.

Jeg er meget enig i din betragtning - Honoraret afhænger af den enkelte situation og hvilken indsats (og selvfølgelig risiko) der forventes.

Og netop det med at bestyrelsen til en hver tid skal indeholde de kompetencer som virksomheden har brug for på det givne tidspunkt, er vigtig af huske. Forstår bestyrelsesmedlemmerne ikke de problemstillinger/udfordringer som virksomheden møder, ja så bliver det også svært at finde løsninger - og udøve kontrol.

Virksomheden kan jo også gøre regnestykket hvorvid tdet bedre kan betale sig at bruge eksterne konsulenter, fremfor at udvide/udskifte bestyrelsen med de rette kompetencer - Men igen så afhænger dette af den enkelte situation.

Som bestyrelsesmedlem, må man dog gøre sig nogle betragtninger om hvad ens minimums honorar pr. år skal være, for deltagelse i virksomhedens ordinære bestyrelsesmøder. Og her er det vigtigt at få afstemt forventninger med virksomhedens formand/ejerkreds.

Thor

Amino-karma 28
Fra Ganløse
Tilmeldt 11. maj 10
Indlæg ialt: 5

Michael Sjolte
Skrevet 14-01-2011 kl. 14:50

Hej Lilian,

Først og fremmest skal det gøres klart bestyrelsens rolle skal være. Der er naturligvis nogle formalia, der skal overholdes.

I virksomheder me mellem 10-25 ansatte, hvor der er et uudnyttet vækst potentiale ligger et bestyrelseshonorar i området 20.000 - 50.000,-

Formandsposten honoreres typisk med det dobbelte.

I den professionelle bestyrelse kan det være en god ide, at formanden er "generelist" - en leder med bred erfaring. Derudover kan der trækkes forskellige kompetencer ind efterhånden som de behøves over årene.

Jeg ved ikke hvorfor mange taler om advokater i bestyrelsen.....for mig er de specialister.

En god ide før opstart er, at tilknytte en fast konsulent (advisory board) for, at prøve det af. Se eventuelt www.travelboard.dk..... ;-)

Venlig hilsen,

Michael

 

 

Amino-karma 51.970
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. mar 05
Indlæg ialt: 9.569
Amino Plus Amino Ekspert
Mikkel deMib Svendsen
Fra Waimea Digital
Skrevet 14-01-2011 kl. 15:02

Michael Sjolte:
Jeg ved ikke hvorfor mange taler om advokater i bestyrelsen.....for mig er de specialister.

MEGET enig! Derudover synes jeg at de kommer til at spille en uheldig dobbeltrolle. De må vælge om de vil være rådgiver/advokat - eller side med indenfor ved bordet. Jeg synes det er utroværdig - måske endda etisk tvivlsomt, at sidde i begge roller. Og personligt forsøger jeg at holde mig fra advokater der gør sig i den slags.

Amino-karma 1.831
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. maj 06
Indlæg ialt: 422

Jeppe Vestergaard
Fra LivetSomSenior ApS
Skrevet 15-01-2011 kl. 10:26

Jeg vil sige både og. En bestyrelse bør ikke bestå udelukkende af advokater, men bare det at have en enkelt advokat kan bidrage med en del god viden.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)

RSS-feed
 
Netværk og Ledels er venligst sponseret af:

Bestyrelse & Advisoryboard - Her får du hjælp
Besøg vores samarbejdspartnere :