Hej Reed Inden du begynder at daytrade, er det vigtigt, at du sætter dig lidt ind i de forskellige værktøjer der fungerer på de forskellige trading systemer, da dette bliver en større og større del - specielt hvis du vil ind geare nogle af dine investering herunder tænkes på long, short, channeliing o.s.v. ligesom jeg vil anbefale at starte med en form såsom FX, optioner, futures, trad. aktiehandle e.l.. 5000 kr. vil være som mange andre nævner for lidt til dette, du skal minimum op og trade med 15-20.000 kr. efter min mening. At daytrade er enormt spændende og absolut anbefalesværdigt, da du lærer meget og begynder at se verden og læse nyheder anderledes - men tiden er en vigtig faktor, da det hurtigt bliver en tidsrøver. Ligeledes er det vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du vil med dine investringer og gør dig mentalt klar til dette, da du vil tabe og tjene penge men hvormange og hvorledes er det vigtigste at gøre op med sig selv - hovedparten af at investere er den psykologiske del. Mange siger ex. at du taber 70 % af tiden og tjener 30 % af tiden - nøglen er hvormeget du tjener og taber :-) En sjov måde at starte på er at prøve investeringer af i forskellige simulatorer som er gratis (papertrading) her får du tildelt en gratis pulje penge du kan lage med. - Dog er det vigtigt, at du betragter det som et træningsværktøj, da det psykologiske aspekt ofte er anderledes, når det bliver rigtige penge du investere med. En god side til dette kunne være www.thinkorswim.com og et par sider til at lære ville ex. være investor.com (har forskellig træningssider) og www.investopedia.com. Alle hovedsagligt omhandlende det amerikanske marked og på engelsk, men dette er også det mest spændende marked, hvor du kan finde flest investeringsmuligheder og værktøjer. Afslutningsvis vil jeg anbefale dig at læse lidt om asset allocation, da det er en god rettesnor og guideline til hvorledes du organiserer og påbegynder dine investeringer.
God fornøjelse Kim Kampp |