Hej alle sammen! Jeg er nu en del gange blevet ringet op at flere forskellige sælgere fra Google. De vil sælge mig tjenesten AdWords som mange sikkert er kendt med. En dag tog jeg så tid til at høre mere om det. Sælgeren havde kun tre pakker med klik, på henholdvis 3900, 7000 og 14.000 kroner. (tallene er cirka). Jeg bed mærke i den billigste da, de andre var for dyre til en start. 1150 klik til 3900kr eksl. moms. Da jeg gav udtryk for at være ret interesseret ville han, så maile det vi havde snakket om så jeg havde noget på skrift. Jeg modtager kort tid efter en email med de kortfattet oplysninger, han havde fortalt om, sat op i en tabel. Men øverste på mailen står der "Kontrakt". Han ringer mig nu op igen for at høre om jeg har modtaget hans mail. Jeg spør selvfølgelig indtil "Kontrakt", hvorefter han svarer at jeg bare skal besvare mail og skrive "OK". Og at det skulle være min "underskrift" på kontrakten. Som så egentlig bare skulle være et ok for at gå videre med min sag. Det gør jeg så... måske dumt af mig... ved det ikke endnu? Jeg begynder nu at undre mig lidt over denne "Kontrakt", og undersøger sagen lidt. Først tjekker jeg adressen på mailen jeg fik. Denne tilhører et enkeltmands firma der hedder "Fair Play" eller "FP" og ikke Google. De har ingen hjemmeside eller nogen form for officiel eller offentlig tilgængelig repræsentation af virksomheden. Alle kontakt mailadresser inklusiv den sælger jeg snakkede med er af typen "gmail", som er Google''s svar på Hotmail. Altså en gratis mail. Det er ikke forbudt, men virker dog lidt underligt! Jeg undersøger nu også Google''s egen hjemmeside for at finde en forbindelse mellem FP og Google. Dette lykkedes dog ikke. Men jeg bliver hurtigt klar over at Adwords priserne på Google''s side og dem jeg fik oplyst af FP ikke stemte overens. På Google''s side oplyser de at det koster 400kr at starte en AdWords kampange og at man efterfølgende får en faktura på de klik man så har brugt. og at der findes flere kategorier af kliks, også prisklasser. Der er altså ingen pakker på 3900kr. Alt dette her virker meget mærkeligt, syntes jeg. Er FP mon bare nogen der lægger deres egen pris på de eksiterende Google priser, for deres telefonservice. Så kunne man jo selv oprette sig på google, uden dette mellemled. Eller er det svindel og bedrag? Man kan vel stadig kun forpligte sig til at betale med en fysisk underskrift(faxet, scannet og mailet eller sendt med posten) eller med Digital signatur. Et ok i en mail virker meget uproffesionelt. Siden har jeg også hørt at der findes personer, med adskillige computere, der får penge for at klikke på disse AdWords annoncer, så ens klik hurtigere bliver brugt. Jeg kunne ikke forstille mig at Google selv sætter dette i værk, men er det mon virksomheder som FP der gør dette? Jeg er meget i tvivl om mine antagelser om dette er korrekte og korrekt begrundet. Er der mon nogen herinde der har støt på lignede telefonsælgere eller specifikt dette firma "FP"? Jeg tager også gerne imod råd osv. om hvad jeg burde gøre i denne situation. På forhånd tak! Mvh Donnie |
Hej Donnie,
Prøv lige at kigge her: http://www.de.dk/Bladet/Juli+August+2003/E-mail+er+juridisk+bindende.htm
Ellers er der en debat på amino.dk fra Marts omkring emnet: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=3363
Håber det giver det kan hjælpe dig lidt på vej. Held og lykke med det!