Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Klimaanlæg/aircondition til kontor på 160 kvm

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg har netop fået et tilbud på anlæg bestående af 

1 stk. luftkølet split køleanlæg model RRHC27 bestående af

3 stk indedele for kontor, køleydelse på 2,2kW pr stk

1 stk udedel for opstilling i det fri

3 stk kondensat pumpe

3 sæt præ isoleret CU rør monteret i skinner

+ montering

Jeg vil gerne have et solenergidrevet anlæg - hvis det er muligt - men jeg er også interesseret i et "almindeligt" anlæg, som jeg om sommeren kan bruge til aircondition og om vinteren til opvarmning fa mit kontor, da fjernvarmen er dyr.

Glæder mig til at høre fra netop dig - også hvis du bare har gode erfaringer med en leverandør af ovennævnte.

Fra Khon Khaen
Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 16:14

KnowIt er vist ikke lige passende til det du skriver !

Du skriver nogle data som om du har læst noget uden på nogle kasser !

Der er ingen navn på producent !

Kun nogle model numrer som man muligvis vil kunne finde producenten af !

Kondensat pumpe ??? hvad er det ?

Køle anlæg må kun monteres af autoricerede køle firmaer !

Der skal bruges special værktøjs samt en vacuum pumpe, samt der skal efterfyles kølemiddel !

2.2 KW er jo kun nok til et pige værelse !!! til 160 M/2 skal du nok op i noget der er 5 x så srort !

Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:06

Jeg har intet fagkendskab  til køleanlæg/klimaanlæg - jeg arbejder indenfor en helt anden branche.

Jeg vil sætte stor pris på at få en fagmands svar på, hvorvidt det tilbudte anlæg er tilstrækkeligt til et kontor på 160 kvm, og så vil jeg gerne vide, hvorvidt der findes et bedre tilbud, herunder om det er muligt at få et anlæg der baseres på solenergi eller anden form for alternativ energi f.eks. jordvarme.

Jeg har faktisk kopieret hele tilbuds-teksten fra et tilbud fra firmaet Johnston Control køleteknik - og der var ikke nævnt noget mærke på anlægget.  Det tilbudte anlæg er i øvrigt på 2.2 KW x 3 stk. hvis du nærlæser mit spørgsmål.

Jeg glæder mig til at høre fra jer, hvis I enten selv kan levere eller I selv har fået leveret et lignende anlæg. På forhånd tusind tak for jeres hjælp.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har set på noget tilsvarende til mit ene kontor på 140 kvm, men det jeg har fået at vide af folk jeg mener er kompetente fagfolk er, at den der løsning med en udedel og 3 indedele IKKE dur. Der er mange der gerne vil sælge det, men det er ikke kraftigt nok. Så det ville jeg nok holde mig fra.

Jeg vil også anbefale at du vælger kendte mærkevare, med solide producenter bag. Et anlæg skal gerne holde i mange år og det skal være muligt at få det serviceret med reservedele osv.

Solenergi i form af solceller der laver strøm er fortsat alt for dyrt. Såvidt jeg har kunne regne ud ender man med min. 5-6 kr. pr. kw/t - eller over det dobbelte af hvad du betaler hos din almindelige el-pusher. SÅ økologisk er jeg sgu ikke :)

De meste almindelige solanlæg er derfor baseret på opvarming af vand. Det kan bruges til varmt vand i hanerne og rumopvarmning - hvis ellers du har et centralvarmeanlæg med radiatorer osv. Det kan godt være lidt kostbart at sætte op.

Det helt store problem med solenergi er, at det laver mest energi når du har mindst brug for det - og det er alt for dyrt at gemme energien.

Jordvarme er en rigtig god teknik, men den producerer i reglen varmt vand. Så det kræver også et centralvarmeanlæg og jeg har ikke set jordvarmeanlæg der konverterer energien til køling - hvilket naturligvius teknisk set godt kunne lade sig gøre. Jeg har bare ikke set det.

Fra Khon Khaen
Tilmeldt 17. Feb 09
Skrevet kl. 06:19

Hej !

3 x 2.2 KW lyder bedrer !

men når de skriver 3 x så er det jo fordi der i ude delen er 3 seperate anlæg som virker uafhængige af hinanden og forsyner særskilt de 3 inde enheder !

Det havde jo set smart ud at man havde en 6.6 KW ude enhed med 1 compressor med inverter teknik som så forsynenede alle 3 inde enheder !

Jeg ved ikke hvor du bor, men lad mig vide, så kan det være at jeg har en der kan hjælpe dig, da jeg selv kun exportere anlægene til Europa !

Det vil måske være en stor fordel for dig at vælge varmepumpe anlæg og bruge dem til at varme med også, dette er meget billigere opvarmning end olie, gas og el, hvis i har fjernvarme er det normalt ikke lovligt !

Jeg vil også foreslå at du bruger mærkevarer, Sanyo, Fujitsu, Carrier osv. alle disse anlæg der sælge fra Bilka og andrer discount butikker holder ikke længe, de er simpelthen lavet af for ringe komponenter, og mange gange opfylder de ikke de data som der står skrevet på dem !

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:34

kbaa:

Det havde jo set smart ud at man havde en 6.6 KW ude enhed med 1 compressor med inverter teknik som så forsynenede alle 3 inde enheder !

Sådan tænkte jeg også indtil vi flyttede MediaMouse til en ny adresse. Her fik vi også installeret aircondition og denne gang som seperate anlæg. Umidlbart havde jeg ikke nogen speciel holdning til det, da jeg gik ud fra at montørerne havde styr på hvad de lavede.

Men her i for-sommeren da den ene kompressor pludselig stod af, så var jeg godtnok glad for at vi havde seperate anlæg - ellers var kølingen røget over det hele. Så et kombineret anlæg med en fælles kompressor og x-antal indvendige blæsere er ikke nødvendigvis en smart løsning. Det kan dog være at den er lidt billigere i og med at der spares x-antal kompressorer til det tilsvarende antal blæsere.

2,2 kw til 160 kvm lyder som lidt i underkanten. Vi har anlæg på hver 6KW. Jeg kan huske at en af montørerne forklarede noget omkring at det var vigtigt at systemet var lidt overdimensioneret, da det ellers vil stå og kører konstant for at holde rummet koldt. Det ville så kunne give isning og lignende i blæseren. Så derfor skal systemet være stort nok til at det - selv på en varm dag - kan holde nogle "pauser" i stedet for at køre non-stop. Et større anlæg som kører i perioder vil også bruge mindre strøm på langt sigt end et mindre anlæg som kører hele tiden.

Jeg skal lige huske at tilføje til ovenstående, at jeg IKKE har nogen som helst ekspertviden omkring aircondition, men er blot en "erfaren bruger" Geeked.

/Jesper

Fra Khon Khaen
Tilmeldt 17. Feb 09
Skrevet kl. 10:43

Et stort anlæg er HELT klart at foretrække !
Det koster nok kun 50% i strøm at køle rummet ned (der er derimod laver indtjening ved opvarmning) men disse anlæg er dyre og de virker bare !!

For det første er de inverter styret ! det vil sige at kompreseren kun køre max. antal omdrejninger i absolutte spids belastnings perioder og det er ikke mange i Danmark, der ud over starter kompressoren aldrig på fuld knald, den køre langsomt op i omdrejninger, så slid på alle dele er minimale, disse anlæg er bygget til at holde, det er ikke anlæg man køber i Bilka !!! de koster derfor også ret meget, men virker altid og de fleste firmaer giver adskillige års garanti med døgnservice !!

Men so skrevet er det ikke den store fordel hvis man også vil have dem til at varme resten af året (de fleste moderne anlæg kan nemlig begge dele) og de varmer fantastisk, ca. 3,5 gange så meget varme som man kommer strøm ind i dem !

Men ved små anlæg skal man også sørge for at de er inverter kontrolerede, ellers holder de ikke længe i Danmark, de kommer jo kun til at køre nogle få måneder om året og står så stille resten af tiden, derfor er det vigtigt at det er virkeligt gode anlæg instaleret af en autoriseret montør !!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)