Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dye sublimations blæk/print

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kloge Aminoer

Jeg har en drøm om at kan komme til at printe på folie og har tjekket nettet lidt rundt omkring - måske er det mig som er dum men kommer kun frem til dye sublimations blæk/print som kan printe motiver til tekstiltryk.

Er det korrekt forstået ?

Og hvad skal man have for at printe på selve folie ? Ved der er kloge aminoer som kan give mig ren besked Big Smile

MvH

Kenn Bo

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48

Jeg er lige med på en lytter :) Ville gerne lave nogle fede t-shirts med eget design engang ;) Men er så træt af de begrænsninger der er forbundet med at få det lavet andre steder ... 

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 15:07
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:44

Dyesublimation er en teknik som IKKE kan bruges på folie.
Dyesublimation går teknisk set ud fra at farvepigment opvarmes og bliver til en gasart som så indfarver det tekstil som det er i kontakt med.
Typisk er det til tryk på polyester og bomuld at dyesublimation er velegnet.

Så jeg ved ikke hvorfra du har fået at vide at dyesublimation er noget der kan bruges til folie - det er ihvertfald ikke korrekt. Gasarten vil aldrig kunne indfarve folien - og de ca. 200 graders opvarmning der kræves, vil smelte folien fuldstændig.

Vi trykker / printer selv på folier i MediaMouse, vi har 3 maskiner og har en del erfaring med dette. Som Martin Olesen skriver som eksempel, så er du ude i noget som kan printe med en eller anden form for solvent blæk - det kan f.eks. være eco-solvent, mild-solvent eller heavy solvent. Men vi er også ude i udstyr som koster fra ca. 70.000 kr. og så ellers opefter. Og det er vel og mærke kun for printeren - så kommer der server og software til at styre den oveni. Vi står over for at skulle opgradere noget af vores gear og der snakker vi altså om en udgift på 300.000 kr.

Der findes nogle forskellige producenter som laver printere som kan printe på folie, men det specifikke produktionsprintere som kan dette:
- Epson (de har en version som kører med Latex blæk som minder om solvent blæk)
- Roland (de har en hel serie af produktionsprintere som kører med enten Eco-solvent eller heavy-solvent blæk)
- Mimaki (har også nogle printere som kan køres med solvent blæk)
- Mutoch (samme muligheder som Roland og Mimaki)
- Asbru (ombyggede Roland-printere som kører med solvent blæk)

Der er også nogle detaljer omkring vedligeholdelse og miljø. Disse printere kører ikke med normalt blæk, men blæk med en større eller mindre grad af opløsningsmidler. Dette kræver at printeren rengøres hver uge og typisk hvert halve eller hele år skal have et serviceeftersyn, hvor diverse slanger, pumper m.m. skiftes - simpelthen fordi blækken ætser disse ting over tid. Printere som kører solvent farve kræver også udsugning, da det ellers vil gå ud over dine hjerneceller. Dem som kører med Eco-solvent (eller tilsvarende typer så som Citrus m.fl.) kræver ikke nødvendigvis udluftning, men jeg vil på det kraftigste anbefale det, da lugten i sig selv kan give en pæn hovedpine. Strøm og støv er også noget som man skal være opmærksom på; Støv er noget rigtig skidt i disse maskiner og de har en tendens til at tiltrække støv i og med at folie hurtigt bliver statisk elektrisk. Og strømforbruget er heller ikke i den lave ende; de fleste af dem har indbyggede varmeelementer som varmer materialet op og nogle af de større benytter eftervarmere - og ved de store med eftervarmere er vi ude i noget med at maskinen bør have sin egen sikringsgruppe pga. strømforbruget.

Det er ikke for at skræmme dig at jeg skriver ovenstående, men blot for at gøre dig opmærksom på at det ikke "bare" er at købe den rigtige printer og så have den stående hjemme i stuen. Jeg har fået en del emails og spørgsmål omkring dette emne igennem tiden og en del af dem er netop folk som syntes det kunne være smart / praktisk at have sådan en stående derhjemme, så man lige kan lave lidt streamere m.m. til vennerne og familien.
Det er det altså bare ikke.

/Jesper

Fra Ørbæk
Tilmeldt 8. May 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:33

Jeg giver Jesper helt ret.

Vi har selv arbejdet en del med sublimationstryk og det giver bare så mange problemer.Og det kostede os rigtig mange penge i tekstiler, krus m.m. som bare måtte smides ud pga. dårligt resultat

Vi mener der er følgende ulemper ved sublimationstryk:
Printeren kan ikke bruges til andet, da det er noget meget specielt blæk.
Hvis pirinteren ikke bruges dagligt, så tørrer printhovedet. Det kan kræve mange timers arbejde at få den igang igen.
Stoffet skal være min. 65% polyester, da det er i polyesteren at farven binder.

Men hvis du har mod på det, så har vi printer, krus, blæk, papir, musemåtter, kruspresse osv. til salg.

Vi har nu købt en Roland printer med eco-solvent blæk, som vi også bruger til at printe på tekstilfolie med. Og det virker sku'. Og så holder i rigtig mange vask.
Vi har erfaret at det ikke er ligemeget hvilken blæk en sådan printer bruger. Tidligere har vi prøvet at købe nogle tekstilprint ved en leverandør og de kunne ikke holde i vask.
Efterfølgende har jeg hørt flere steder at eco-solvent blæk er det bedste til print på tekstilfolie. Vi har heller ikke oplevet problemer med det.

Men som Jesper skriver, så er det også en noget bekostelig investering.

Hilsen Anita

www.atdesign.dk 
Vi laver NÆSTEN ALT i reklame!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)