Som forventet. Dommeren har ikke forstand på IT - heldigvis har han forstand på jura (går jeg ud fra). Aidonline's metode er ikke god markedsføringsskik - det er vel de færreste det kan overraske. |
@ Mikkel, du skriver: Jeg har endnu til gode, at se en dom, hvor der ikke er masser af fejl man som fagmand pege på. Det gælder ikke bare IT-domme.
WJ: Men det gør det jo ikke bedre, det gør det værre.
Men hvis makværk er normen, så kan dette næppe overraske dig.
Du får lige en teaser.
En del af kendelsen baseres på følgende udsagn:
…at det ikke
efter beskrivelsen af programmet AidOnline ses muligt at adskille
programmets funktion som såkaldt “adblocker” fra den funktion, som
viser bannerannoncer fra andre annoncører end mandaternes egne…
En anden del af kendelsen baseres på følgende udsagn:
Fogedretten
finder endvidere, at kopierne af programmet AidOnline som følge af det
nedlagt forbud imod, at rekvistus viser og/eller medvirke til visning
af bannerannoncer på mandaternes websites alene kan antages at ville
fungere som en såkaldt “ad blocker”.
De to udsagn er
uforenlige. Det første udsagn siger at AidOnline ikke kan
fungere som en ren AdBlocker. Det andet udsagn siger at
AidOnline sagtens kan fungere som en ren AdBlocker.
Det er en
gigantisk fejl at lade to indbyrdes uforenlige gengivelser af sagens
fakta danne grundlag for hver sit aspekt af kendelsen.
...og det var bare et eksempel, og hvis det her så rent faktisk er normen (og det tager jeg gerne dit ord for), så...
En førende IT-nation bliver nød til at have dommere, hvis juridisk kompetence matches af deres dybe specialviden om IT.
En førende IT-nation bliver nød til at have dommere, som forstår et software-produkt igennem produktets kode og ikke igennem vidneudsagn.