Tak for svaret klovn Super, så er jeg glad igen for mit kære inkasso firma NB. For mit eget vedkommende, kan jeg kune anbefale at sende folk inkasso vejen, hvis det umiddelbart er rentabelt, det er langsommeligt, men ikke besværligt. Vigtigst af alt er dog princippet i det, alt for mange virksomheder, har gjort konkurs cirkus til en slags ny branche, til skade for så mange andre der seriøst prøver at drive en virksomhed.
|
Dine rettigheder til og med et beløb svarende til seks måneders husleje er beskyttet efter nogle specielle regler, som du finder i Tinglysningsloven og i lejelovene.
Derfor kan du rette dit krav inden for denne grænse både mod tidligere og nuværende ejer af ejendommen, således at hvis den ene ikke betaler, så hæfter den anden. Dette kaldes med et fagudtryk in solidum.
Dit eventuelle krav herudover kan du kun rette mod din tidligere udlejer.
I forhold til den gamle udlejer gør du kravet gældende ved at foretage rettidig anmeldelse til konkursboets kurator. Det gør du ved at sende et brev rettidigt med kravet og de oplysninger, som kurator skal bruge for at vurdere kravets berettigelse. Kurator træffer afgørelse om konkursboets anerkendelse af dit kav og udbetaler eventuel dividende, når boet er gjort op.
I forhold til den nye udlejer gør du kravet gældende ved at fremsætte det (skriftligt).
Hvis der ikke sker betaling, og du går videre med sagen, skal du forinden iagttage Inkassolovens §10, som jeg har beskrevet meget kort i dette blogindlæg om inkasso for kreditorer.
Begge udlejere skal oplyses om, at du kræver betaling af begge in solidum.
Hvis det er et erhvervslejemål, anlægger du boligretssag mod den nye udlejer og tinglyser stævningen.
Hvis det er et beboelseslejemål, indbringes sagen for Husleje- eller Beboerklagenævn.
Tinglysningslovens §3
"Brugsrettigheder, der ikke er stiftet på længere tidsvilkår end de sædvanlige, er gyldige mod enhver uden tinglysning. Ved brugsrettigheder over landejendomme er en opsigelse St. Hansdag til at fratræde næstfølgende 1. maj sædvanligt vilkår. Ved andre ejendomme er en opsigelse med et halvt års varsel eller derunder sædvanligt vilkår."
Erhvervslejelovens §6
"Stk. 1. Lejerens rettigheder efter reglerne i denne lov er gyldige mod enhver uden tinglysning. Det samme gælder aftaler om forudbetaling af leje, indskud, depositum eller lignende, når disse beløb tilsammen ikke overstiger et halvt års leje.
Stk. 2. Ved lejeforholdets ophør skal lejerens krav efter stk. 1 dog være gjort gældende ved sagsanlæg inden 1 år fra ophørstidspunktet, såfremt det skal kunne gøres gældende mod en anden ejer end den, som ejede ejendommen, da kravet forfaldt. Endvidere skal bekræftet genpart af stævningen tinglyses uden ugrundet ophold, jf. tinglysningslovens § 12, stk. 4."
Tinglysningslovens §12, stk. 4
"I retssager om fast ejendom kan sagsøgeren, når den ret, for hvilken sagen er tingfæstet, derom har truffet beslutning, begære en bekræftet genpart af stævningen tinglyst. Bortfalder sagen uden dom, eller går dommen sagsøgeren imod og ankefristen udløber uden påanke, kan sagsøgte begære stævningen aflyst."