En virksomhed, har uden tilladelse taget en af mine tegninger og brugt i en tryksag og har derved overtrådt ophavsretsloven. Dette skal jeg selvfølgelig kompenseres for, af pågældende virksomhed, men da jeg sjældent arbejder med tryk, ved jeg ikke helt hvordan jeg skal prissætte denne. Er der nogen herinde, der ved noget om dette? Har oplagets størrelse indflydelse osv. osv.? På forhånd tak |
Krænkelse af ophavsretsloven.
|
Det er ganske simpelt tyveri og det skal koste kassen... På denne side http://www.dkbilleder.dk/index.php?pid=6 sniger prisen sig op på 850,- u moms. Hvis du mener det er en fair pris at ville have taget for billedet, hvis de havde spurgt først, så gang med minimum 10 tillæg moms og administrationsgebyr, samt evt advokatregning. Bare lige sådan at de kan lære det... |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Nej, det er brud på Ophavsretsloven, og det er noget helt andet - praktisk og juridisk. Og nej, du kan ikke bare gange din almindelige pris med 10 - det er der ikke gældende retspraksis for, så det vil han bare kunne nægte at betale. Få fat i en advokat, følg reglerne og gældende praksis, og få den kompensation du har krav på. |
Jeg har kontaktet min advokat, men da det (i mine øjne) virker som en sølle, lille sag vil jeg til at starte med kun true med inddragelse af advokat, da det sikkert koster mere, blot at sætte dem igang, end jeg vil kunne få ind i kompensation. Jeg har ladet mig fortællle, at der er distribueret ca. 65.000 styks. i dag og at der ryger ca. 35.000 mere ud i weekenden. Nicolai: Tak for svaret. Er "gange med 10" standard, for tyveri? Ved du det? Jeg vil bare gerne, når jeg kontakter dem kunne sige: "Det er standard i branchen", frem for at hive et tal ud af røven. Dansk Journalistforbund har udgivet en piece til Illustratorer, ("en streg i sandet") med vejledende priser og jeg har læst mig til, at sådan en satan burde have kostet 4.875 kr., hvis de havde købt den legalt. |
Det er vigtigt du ikke kalder det "tyveri" når du snakker med ham, for i så fald anklager du ham for lovovertrædelser han IKKE har gjort. Det stiler dig ikke bedre. Det er brud på Ophavsretsloven der er tale om. Det jeg normalt er sluppet afsted med i sådanne sager er, som du også gør, at tage udgangspunkt i hvad det ville have kostet under almindelige omstændigheder. Du siger det er 4.875 - så lad os bruge det som udgangspunkt:
|
Jeg kan godt se, at det kom til at lyde som den juridiske term "simpelt tyveri" hvilket ikke var hensigten... nok mere en talesprogs forargelse. Jeg hørte fra en fotograf engang, at han gangede sin normalpris med 10 hvis han opdagede sådan noget. Ved ikke om han havde juridisk belæg for det. Men som Mikkel siger, så brug en advokat. Hvis de har bevismaterialet i orden så bør det jo ikke være noget problem at bevise din ret og jeg går ud fra at du kan kaste advokatregningen over på synderen (nu tør jeg ikke kalde ham tyv ![]() Held og lykke med det! |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Det er lidt svært for mig, at afgøre hvem jeg egentlig skal buste for dette her. Er det den virksomhed annonchen reklamerer for (og det er lidt besværligt faktisk 2 virksomheder), eller er det bureauet der har lavet annoncen? |
|