@Karsten: Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke har statistisk belæg for at sige, at "vi brugere" hader spørgeskemaundersøgelser - men jeg har altså også svært ved at se, at der er statistisk bevis for dit udsagn "fakta er jo at en brugerundersøgelse kan være 1000 gange mere værd end en fokusgruppe" :)
Jeg er enig i, at en repræsentativ fokusgruppe er svær at sammensætte - men med mit forslag er der den kæmpe fordel, at man beskæftiger sig med de faktiske problemer, brugeren evt. har med ens side - ikke de problemer, man tror, de har. Med det mener jeg, at brugeren ifm. et spørgeskema svarer på nogle prædefinerede spørgsmål, og dermed kan der være nogle problemer, der ikke dukker op, fordi de ikke står som spørgsmål. Jo, bevares, brugeren kan måske skrive det i et kommentarfelt, men husker han/hun det? M.a.o.: Sætter man sig ned og bruger et kvarter eller mere per fokusgruppebruger på at se, hvordan han/hun bevæger sig gennem sitet, er der virkelig basis for at få noget brugbar information.
Spørgeskemaer når måske i princippet ud til flere brugere, men tænk lige over det her: For at besvare spørgeskemaet på FB skal brugeren
1. være interesseret nok i butikken til at gå ind på dens FB-side
2. være interesseret nok i en præmie til at installere en FB-app (normalt svært at få folk til).
3. Ikke være en af dem, der bare udfylder noget tilfældigt i spørgeskemaet for at kunne deltage i lodtrækningen om præmien.
Jeg vil mene, at de brugere, der går alle ovenstående ting, ikke er et repræsentativt udsnit af sitets brugere.