Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook application bruger undersøgelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 242
Fra  Unique Play Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

Jeg overvejer voldsomt at lave en konkurrence på unique lady's facebook side, hvor man skal deltage i en brugerundersøgelse på facebook og så 2 - 4 uger efter trækkes der lod blandt de folk der har svaret om et gavekort på 200 kr. til uniquelady's webshop.

Er der nogen der har erfaringer med dette, med udvikling af en mulighed som denne og ved hvad det koster eller kan give mig alternativer? Et alternativ kunne også være en online undersøgelse, som jeg så kunne sende link ud på til mine "fans" samt personer der er på min mail liste.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 16:46
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51

Du behøver ikke nødvendigvis lægge selve spørgeskemaundersøgelsen på Facebook, så vidt jeg kan se, men kan bare linke til den. Og dermed bliver det let: Der findes en del sites/værktøjer, man kan bruge til gratis at lave spørgeskemaundersøgelser. Søg på "online survey" eller lignende.

(PS. Vi brugere hader spørgeskemaundersøgelser :) Lav en slags lille fokusgruppe i stedet: Spørg et par af dine potentielle brugere (eller fem-ti stykker, måske) om de har lyst til at surfe på sitet, mens du ser på. Så registrerer du, hvad de gør, hvad de leder efter, hvornår de evt. ikke kan komme videre pga. dårlig brugerflade og lignende.)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 555
Skrevet kl. 18:33

Hvis du søger en Facebook er det noget vi kan klare hos Press2Press

Mathias Christoffersen

Tilbyder produkt fotos til webshop ejere, og butiks ejere - Kontakt: Via PM

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Skrevet kl. 18:36

Jonas Bentzen:

Du behøver ikke nødvendigvis lægge selve spørgeskemaundersøgelsen på Facebook, så vidt jeg kan se, men kan bare linke til den. Og dermed bliver det let: Der findes en del sites/værktøjer, man kan bruge til gratis at lave spørgeskemaundersøgelser. Søg på "online survey" eller lignende.

(PS. Vi brugere hader spørgeskemaundersøgelser :) Lav en slags lille fokusgruppe i stedet: Spørg et par af dine potentielle brugere (eller fem-ti stykker, måske) om de har lyst til at surfe på sitet, mens du ser på. Så registrerer du, hvad de gør, hvad de leder efter, hvornår de evt. ikke kan komme videre pga. dårlig brugerflade og lignende.)

Hej Jonas. 

Første råd til folk når det handler om markedsføring er aldrig at tænke på sig selv og hvordan man selv ville reagere, men i mere generelle termer. Nu siger du "vi brugere" men fakta er jo at en brugerundersøgelse kan være 1000 gange mere værd end en fokusgruppe. Det tager ret meget indsigt at sammensætte en varieret og repræsentativ gruppe af mennesker indenfor en målgruppe og man skal ofre meget energi på at følge og styre hvor samtalen skal hen nogle gange. 

Jeg synes fokusgrupper er fine, men altså ikke den ideelle løsning for alle i alle situationer, og når det handler om online markedsføring og webshops samt sociale medier, så er en brugerundersøgelse der bruger facebook som platform altså en ret god ide. Jeg har ikke selv tænkt i de baner før, men det lyder da interessant hvis ikke andet. 

Du skal jo huske at ingen tvinger folk til at svare på undersøgelsen, og hvis man er god nok i sin formulering samt har en "gulerod" der er god nok, ja så er det altså ingen skam at lave brugerundersøgelser baseret på spørgeskemaer. 

-Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

@Karsten: Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke har statistisk belæg for at sige, at "vi brugere" hader spørgeskemaundersøgelser - men jeg har altså også svært ved at se, at der er statistisk bevis for dit udsagn "fakta er jo at en brugerundersøgelse kan være 1000 gange mere værd end en fokusgruppe" :)

Jeg er enig i, at en repræsentativ fokusgruppe er svær at sammensætte - men med mit forslag er der den kæmpe fordel, at man beskæftiger sig med de faktiske problemer, brugeren evt. har med ens side - ikke de problemer, man tror, de har. Med det mener jeg, at brugeren ifm. et spørgeskema svarer på nogle prædefinerede spørgsmål, og dermed kan der være nogle problemer, der ikke dukker op, fordi de ikke står som spørgsmål. Jo, bevares, brugeren kan måske skrive det i et kommentarfelt, men husker han/hun det? M.a.o.: Sætter man sig ned og bruger et kvarter eller mere per fokusgruppebruger på at se, hvordan han/hun bevæger sig gennem sitet, er der virkelig basis for at få noget brugbar information.

Spørgeskemaer når måske i princippet ud til flere brugere, men tænk lige over det her: For at besvare spørgeskemaet på FB skal brugeren

1. være interesseret nok i butikken til at gå ind på dens FB-side

2. være interesseret nok i en præmie til at installere en FB-app (normalt svært at få folk til).

3. Ikke være en af dem, der bare udfylder noget tilfældigt i spørgeskemaet for at kunne deltage i lodtrækningen om præmien.

Jeg vil mene, at de brugere, der går alle ovenstående ting, ikke er et repræsentativt udsnit af sitets brugere.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Skrevet kl. 19:54

Jamen, Jonas du har jo helt ret, og lig mærke til jeg skriver "KAN være 1000 gange mere værdifuld end fokusgrupper". 

Jeg tager bare udgangspunkt i den kendskab jeg har til involveringsgraden til online webshops, og normalt handler det mere om at man, som du rigtigt nok påpeger, sætter nogle teser op omkring hvad man tror (eller kører første undersøgelse som en meget åbent spørgeskema).

Vi bruger jo fokusgrupper meget i dagligdagen, og jeg ved Michelle tidligere har spurgt AMINO'er om hendes hjemmeside, så hun har sådan set forsøgt sig lidt med fokusgruppe designet. 

Og du har jo også ret i at der er gratis spørgeskema funktioner rundt omkring på nettet, men jeg har for eksempel prøvet det et par gange, med næsten horrible resultater, på trods af at der var omkring 10.000 kroner i præmieværdi. 

Vi er slaver af "convinience" og jeg tror at hvis vi kan gøre det nemmere for brugeren, så skal vi det, og det handler også om "feel". Folk har mere tiltro til en spørgeskema undersøgelse via facebook, fordi de er vandt til "mediet", hvor et online survey sætter nogle visuelle alarmblink igang fordi den ikke ligner noget de helt er vandt til. 

Du tager helt rigtigt stilling til at der er nogle udfordringer ved at spørge folk om 1 at gå ind på facebook, og 2 at installere en applikation... Ja jeg følger dig, men forestil dig at du via facebook fokusere på dem, der allerede er der. Det er jo 50% af danskerne der er der, og det er pænt flere end Michelle kan forvente dropper forbi hendes butik...

Så istedet for at se problemerne, se mulighederne...

-Karsten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)